Митрополит Онуфрий: Автокефалията трябва да е плод на единството на Църквата
Секция: Интервюта
06 Март 2020 17:49
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Митрополит Онуфрий: Автокефалията трябва да е плод на единството на Църквата

Блаженият Киевски и на цяла Украйна митрополит Онуфрий:

Автокефалията трябва да е плод на единството на Църквата, а не следствие от нейното разделение

/КРОСС/ - Според Вас, какви са причините за кризата в Украйна?

- Мнозина смятат, че причината за кризата в Украйна е разколът. Това обаче не е така. Разколи в Църквата всякога е имало, има и ще има ... Кризата в Украйна е предизвикана от узаконяване на беззаконията, тоест на вмешателството на Константинополската Църква във вътрешния живот на Украинската Православна Църква. В резултат на това, забраните бяха антиканонично премахнати от епископите, които влязоха в разкол и с които Константинопол влезе в църковно общение.

- Какви са последиците от действията на Константинопол по отношение на Украйна?

- Последствията са много тъжни. Храмовете са превзети, много общности служат ... в приспособени помещения, всъщност това са модерни катакомби. ... Разделението раздели хората и обществото. Разколът не е преодолян, случи се разкол в разкола. И така, Филарет Денисенко излезе от „ПЦУ" и отново, за втори път в историята, създаде паралелна йерархия, която има 10 „архиерея". Освен това бяха организирани още две незаконни религиозни групировки: екзархията на Константинополската патриаршия и ставропигията, т.е. пряко подчинение на отделни храмове на Константинополската патриаршия. Така в Украйна вместо две нелегални групи се появиха четири. Това явление за пореден път потвърждава истината, че беззаконието умножава беззаконието и че злото се завладява само от доброто.

- Вие как виждате разрешването на украинския проблем?

- Първо, трябва да се реши Константинополският въпрос, който стана причина за случващото се в Украйна, а именно въпросът за ролята и мястото на Константинополската Патриаршия в световното православие ...

Има грешка на Константинопол, която е допусната при опит за разрешаване на разцеплението в Украйна. За да елиминирате новото разцепление, което се е формирало, трябва да се върнете до точката, в която е направена грешката - да поправите грешката и тогава всичко ще бъде на мястото си. Това е единственият начин за премахване на кризата, която съществува днес в Украйна.

- Какво е вашето мнение за популяризирания лозунг „Една църква - една държава"?

- По този въпрос позицията ни е, че в една страна, която счита себе си за православна, трябва да има една единствена канонична Православна Църква, не повече. Изключение правят държавите с диаспори и това е докато не бъде намерено общоправославно решение. По този начин, така нареченият „естонски сценарий", когато се създават две йерархии, не е изход от ситуацията за Украйна. И ние сме категорично против това, защото ако световното православие следва този път, то ще ни доведе не само до създаването на паралелни йерархии навсякъде, но в крайна сметка до паралелен диптих и съответно до нов разкол. Създаването, легитимирането на нова структура, наречена „ПЦУ" на нашата територия, не е просто грешка, а е църковно-канонично престъпление. Ако страната има канонична Православна Църква, тогава не може да се създаде друга структура на същата църква паралелно. Тя не дава плод, предизвиква раздяла, враждебност между хората и в резултат на това духовно падение.

- Автокефалията стана ли гарант на духовното единство в църквата, както беше обещано?

- Духовното единство и автокефалията са различни понятия. Идеолозите на украинския "Томос" заявиха, че с помощта на автокефалия ще бъде постигнато църковно единство. Ние предупредихме, че това няма да се случи и то не стана. Стана ясно, че чрез автокефалия е невъзможно да се постигне единство. Позицията на нашата Църква е, че най-напред трябва да се възстанови единството, а след това, ако това е целесъобразно, ако е полезно за духовното развитие на Църквата, да се постави въпросът за автокефалията, а не обратното. Обратният път показа своята неефективност. Затова и автокефалията трябва да бъде плод от единството на Църквата, а не следствие от нейното разделение. Дори в текста на Критския Събор се казва, че принципът на автокефалността не трябва да вреди на единството на Църквата.

- Каква автокефалия обеща Константинополската Патриаршия на Украйна?

- Това, което ние видяхме в изпълнение на Константинополската Патриаршия и експрезидена на Украйна П. Порошенко, беше типична политическа автокефалия ... В Църквата всичко трябва да се решава с любов! Всички инициативи трябва да произлизат не от политиците, а от самата Църква.

- Признавайки „ПЦУ", Константинопол призна и хиротониите на нейното „свещенство". Тези хиротонии канонични ли са?

- Съгашното църковно духовно единство е единство с Христос и в Христос. То се постига само по един път - чрез опазване на чистата свята православна вяра и чрез спазването на нравствените основи, посочени на хората чрез Светото Писание ... Хиротониите са канонични тогава, когато са извършени от канонични йерарси, съобразно съблюдаваните канонични норми, които определят кой и как може да бъде удостоен с великата чест да бъде свещенослужител. Ако приемем и ръкоположим онези, които според църковните канони не могат да бъдат свещеници, ще бъдем извън разкола без покаяние, без да се установява степента на достойнство, за да водим хората в светая светих. Така ние ще стимулираме разколи и ще отговаряме пред Бога за това, че съблазняваме хората и разрушаваме църковното единство.

- Ние се намираме на прага на Великия пост. Какво ще напомнте на вярващия народ, как да плава на кораба на вярата, как да премине този пост и достойно да посрещне Възкресението Христово?

- Целият живот на човека се залючава в това да достигне вечното блаженство на Небето. Има две основни крила, с чиято помощ човекът лети към тази цел - пост и молитва. Бог обаче така е устроил нашия живот, че има време, когато тази работа трябва да бъде по-усилена, по-активна, когато трябва да даваме на Бога повече, отколкото даваме всеки ден. За да работим по-интензивно над себе си, за очистване на своята плът и душа ни се дава Великият пост, който завършва с радост, със Светлото Христото Възкресение.

Интервюто е със съкращения. Линк към оригинала :

https://news.church.ua/2020/03/01/eksklyuzivnoe-intervyu-blazhennejshego-mitropolita-onufriya-dlya-chernogorskix-smi/?lang=ru