Какви са правата ни при отменен полет и в кои случаи можем да получим компенсация?
Секция: Туризъм
13 Март 2020 09:14
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Какви са правата ни при отменен полет и в кои случаи можем да получим компенсация?

/КРОСС/ Всичко което трябва да знаем за правата ни при отменен полет поради Коронавирус епидемията, както и възможностите за компенсация.

Броят на случаите на заразени хора с Коронавирус расте и в следствие на това все повече авиолинии започват да отменят полетите си. Пътуващите до Китай, Италия и Иран са тези които пострадаха най-много до момента, но с епидемичното разпространение на вируса и много други дестинации в Европа и Азия са повлияни от тези събития. За пътниците е важно да знаят какви са правата им в тези случаи, както и възможностите за компенсации при отменен полет поради Коронавирус.
Полетът ми беше отменен заради Коронавирус, какво мога да направя?

Както при всеки един случай на отмяна на полет, авиолинията е длъжна или да Ви върне парите, които сте заплатили за билета, или да Ви предложи алтернативен полет, с който да стигнете до Вашата дестинация.

Можете ли да получите компенсация в тези случаи? Вижте по-долу как можете да проверите дали Коронавирус е реалната причина за отмяната на полета Ви.

Коронавирусът смята ли се за „извънредно обстоятелство", което да изисква отмяна на полет?

Според европейската регулация EU Reg 261/2004 извънредно обстоятелство е събитие извън контрола на авиолинията. Епидемията от Коронавирус е такова събитие и няколко държави вече вкл. Китай и Италия направиха официално предупреждение за пътуванията от и до съответната страна. Отменянето на тези полети е направено с цел да се запази обществената безопасност и повлияните пътници нямат правото да получат допълнителна компенсация от превозвача.
Кога имам правото на компенсация за отменен полет поради Коронавирус?

Докато някои компании искрено отменят полетите си, за да защитят своите пътници, други го правят за да защитят джобовете си. С увеличаването на хаоса и паниката, авиолиниите, които целят да отменят неизгодни полети за тях имат удобната причина - Коронавирус. Според правните експерти. пътниците имат право да пледират за компенсация в случаите на отмяна поради „корона" когато:

Авиолинията отменя полета поради финансови причини
Няма налично официално предупреждение за пътуване от и до конкретния регион

Докато официално не се препоръчва да се пътува до северна Италия, ако полетът Ви от София до Сицилия е отменен, то може би коронавирус не е единствената причина за това. Като цяло желанието да се пътува в Европа, а и в целия свят спадна рязко последните седмици и това води до спад в резервациите на много полети. За това и авиолиниите ги отменят с претекста, че го правят единствено поради Коронавирус, а реално икономическите причини са не по-малко силен фактор за тях. Когато това се случи, пътниците имат право на компенсация.

Промених мнението си и реших, че не желая да летя въпреки че имам билет. Какво мога да направя?

Ако има официално предупреждение за ограничаване на пътуванията до конкретната дестинация, би трябвало да си получите парите в 14 дневен срок. В останалите случаи правилата за промяна и отмяна на резервация на авиолинията важат.

В случаите, в които не сте сигурни дали да летите ви препоръчваме да се свържете с авиолинията.
Как да заведа иск за компенсация за коронавирус отменени полети?

След като събитието вече се е случило и Вие не сте могли да пътувате, имате 2 варианта за действие.
Самостоятелна борба за компенсация

Както неведнъж сме описвали темата, ние имаме възможността да се борим самостоятелно за компенсацията си и да получим 100% от нейния размер. С някои авиолинии това става сравнително по-лесно, но в повечето случаи е необходимо да се въоръжим с много търпение и упоритост.

С текущата епидемия от Коронавирус ситуацията е още по затегната и най-вероятно отговорите на авиолинията ще закъсняват със седмици.

Ако се колебаете как да подходите в конкретния случай, вижте класацията AirHelp Score 2019, където авиолиниите са подредени по това колко зачитат правата на пътниците и колко лесно изплащат компенсации.
Заявяване на иск чрез брокер за компенсации

Вторият вариант е да заявите иска си чрез брокер за компенсации. В този случай, заявяването е безплатно, а брокерът ще удържи таксата си (стандартно 25% от размера на компенсацията) само в случаите, когато успее да се пребори за обезщетението Ви.

Фирмите, които се занимават с този тип дейност станаха изключително много в последно време. Ние все пак Ви препоръчваме да се доверите на най-доказаните такива.