Вълчев в писмо до учителите: Дистанционното обучение вероятно ще продължи до 13 април
Секция: БЪЛГАРИЯ
24 Март 2020 17:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Вълчев в писмо до учителите: Дистанционното обучение вероятно ще продължи до 13 април

/КРОСС/ Дистанционното обучение вероятно ще продължи до 13 април.

"През първите дни целта беше да осигурим организирано технологично обучение, да компенсираме част от пропуснатите дни за упражнение и затвърждаване на знания. Преустановяването на присъствената форма на обучение в училище ще продължи вероятно до 13 април, се казва в писмо на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев до директорите на всички училища в страната, пише "24 часа".

Решение за удължаване на принудителната ваканция заради коронавируса обаче все още не е взето, защото то зависи от заповед на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев.

Според директори на училища дистанционното обучение върви изненадващо добре. В провеждането му са мобилизирани еднакво активно и учители, и ученици, и родители. Въпреки кризисната ситуация, директори отчитат, че образователната система се справя отлично с предизвикателството.

Ето какво пише още в писмото на министър Красимир Вълчев до директорите и учителите:

Уважаеми учители и директори, През изминалата седмица стартирахме обучение в електронна среда. През първите дни целта беше да осигурим организационно и технологично обучението и да компенсираме част от пропуснатите вече дни за упражнение и затвърждаване на знания. Никой от нас не беше готов за тази ситуация, но благодарение на вас се справихме. Благодарим ви за усилията, енергията и ентусиазма, които вложихте. Към днешна дата, това което можем да кажем с висока степен на вероятност е, че преустановяването на присъствената форма на обучение в училищата ще продължи поне до 13 април 2020 година. Това ни изправя пред задачата да направим електронната форма на обучение още по-пълноценна. В тази връзка в следващите дни усилията ни трябва да са насочени към:

1. Да започнем, там където това не е направено, с преподаването на нови знания. Тъй като синхронната форма на дистанционно обучение се сблъсква с редица ограничения (достатъчно електронни устройства във всяко семейство, наличен и достатъчно бърз интернет, здравословно допустимо време за работа с екран и др.), препоръчваме редуването й с асинхронна форма. По преценка на учителите могат да се редуват с уроци за упражнения, повторение, обобщение и т.н., както и преподаването на нови знания чрез синхронна и асинхронна форма. Препоръчваме по-пълноценно използване на възможностите на проектно-базираното обучение, при което на учениците се поставя конкретна задача - дневна, седмична или с по-дълъг срок, която може да бъде изпълнена само след извършването на предварителна подготовка - търсене, подбор, анализ и използване на информация от различни източници, и е възможност за придобиване и проявление на редица ключови умения.

2. Подобряване на организацията с оглед оптимална дневна натовареност за учениците и покоординирано възлагане на задачи от различните учители в 5.-12. клас. Директорите и класните ръководители е необходимо да направят още веднъж анализ на организацията на работа (кой учител с кои ученици по кое време и колко работи), така че дневната натовареност на учениците 1.-7. клас да е до 6 астрономически часа, а на учениците 8.-12. клас - до 7 астрономически часа, като се има предвид, че част от това време не е в електронна среда. Извън тези часове учениците могат да бъдат насърчени да ползват допълнителни образователни ресурси. Разпределението на часовете от разстояние не е необходимо да повтаря седмичното разписание. Няма необходимост от утвърждаване на това разпределение, целта е да се направи координация между учителите на съответната паралелка, така че да не се допуска струпване на часове. Препоръчваме приоритетно да се залагат уроци по български език и литература, математика, природни науки, обществени науки, но това не отхвърля възможността да се включат и часове по чужд език или друг предмет, който за конкретния клас или випуск е от особено значение. Работата в областта на изкуствата и технологиите може да е ефективна и чрез проектно-базирано обучение, при което се поставят индивидуални или екипни задачи за създаване на продукт, за изготвяне на проект, за изработване на презентация и т.н., а в областта на спорта - чрез препоръки за поддържане на физическата активност и изпълнение на леки физически упражнения в домашни условия между отделните уроци по останалите предмети. Необходимо е максимално да се ограничат задачите, които изискват разпечатване на материали.

3. Запазване и усилване на положителните нагласи за учене в електронна среда, като на този етап не се отбелязват оценки в училищната документация, а учителят следи ангажираността и активността на всеки свой ученик. Преподавателите могат да си водят бележки за работата и за напредъка на учениците си и при необходимост да предоставят обратна връзка на родителите.

4. Преминаване към работа с електронни платформи от учителите, които досега не са ги използвали, тъй като те предоставят възможност за по-пълноценно обучение и улесняват отчетността. Интернет приложения, социални мрежи или електронна поща могат да продължат да се използват за връзка с родителите. Училищата по техен избор могат да продължат да работят с познатите им платформи и ресурси. Обръщаме внимание, че в бъдеще чрез създадените профили на учителите и учениците в домейна на МОН edu.mon.bg ще се осигурява всяка интеграция с информационните системи на Министерството. Ето защо препоръчваме създадените акаунти на учениците и учителите да им бъдат предоставени в разумен срок. Важно е да отбележим, че самите профили са в МОН, а не в Майкрософт. Министерството на образованието и науката осигури интеграция на тези профили и безплатна поддръжка за платформата Майкрософт Тиймс, като ползването й не е задължително в този момент, а възможност.

5. Да създадем още по-интензивна среда за взаимопомощ между учителите и училищата чрез споделяне на опит, практики, електронни ресурси, консултации за работа в електронна среда и др. Директорите следва да намерят подход за подкрепа на учителите, които не са включени (изцяло или пълноценно) в електронна форма на обучение.

6. За професионалните гимназии е подходящо да се организират интегрирани уроци по теория и практика, да се даде приоритет на теоретичните учебни часове и да се редуцират практическите до практико-приложни разработки, проекти, чертежи, изследователски дейности и др. и/или отложи за по-късен етап групиране на учебните часове за учебна практика в зависимост от спецификата на професията. Подготовката на 12-ти клас за ДИППК е водеща, но основно върху вече взетия материал до края на първия срок.

7. За учениците, които не са обхванати в обучение от разстояние, ще пренастроим проекта "Подкрепа за успех" с цел включването им в допълнителни присъствени занимания след възстановяване на учебния процес в училищата.