Проф. Олег Асенов: Пътните такси подлежат на плащане и в извънредното положение
Секция: Автомобили
03 Април 2020 13:25
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проф. Олег Асенов: Пътните такси подлежат на плащане и в извънредното положение

/КРОСС/ Пътните такси, каквито са електронните винетки и тол таксите, са държавни такси и подлежат на плащане дори в ситуация на извънредно положение. Това каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" пред БНР, попитан за възможността да бъде удължен срокът на годишните е-винетки заради извънредното положение.
Той обясни, че нито един текст от закона за мерките и действията по време на извънредното положение не освобождава потребителите от плащането на държавни такси.
Проф. Асенов посочи, че 48% от купените е-винетки са с период на валидност от една година, а по-голямата част са за по-кратки периоди. Директива 1999/62/ЕС, по която се събират пътни такси, казва, че не трябва да се допуска дискриминационно отношение към потребителите, напомни той. В случай на удължаване на срока на годишните винетки, дискриминирани биха се оказали шофьорите, които имат е-винетки за по-кратки периоди.
Освен това ограничителните мерки, въведени заради разпространението на COVID-19, не възпрепятстват пътуването за работа, за пазаруване или за грижа за близки хора от малките населени места към областните центрове. Наблюденията на служителите от тол контрола, които помагат на КПП-та край областните центрове в страната, създадени заради мерките срещу COVID-19, показват, че хиляди леки автомобили и микробуси пътуват всеки ден.
„Има обективни аргументи, както и нормативна невъзможност", които не позволяват удължаване на валидността на годишните е-винетки, заяви проф. Асенов и подчерта, че в условия на криза становището не бива да бъде разглеждано като липса на солидарност или справедливост. Сред аргументите е и фактът, че средствата от пътни такси се използват за изграждане, ремонт и поддържане на пътната инфраструктура.