Производители: Достъпът на български продукти до големите вериги, е труден
Секция: ИКОНОМИКА
09 Април 2020 09:39
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Производители: Достъпът на български продукти до големите вериги, е труден

Министерството на земеделието и големите хранителни вериги влязоха в спор за цените и мястото, на което да се продават българските стоки. Ведомството поиска 50% от щандовете в големите магазини да бъдат отделени за българска продукция. Ако хипермаркетите бъдат принудени в извънредното положение да излагат повече регионална продукция, дефицитът и цените ще скочат, прогнозираха от Сдружението за модерна търговия.

Затруднен е достъпът на българските продукти в големите вериги супермаркети, заяви Албена Симеонова от Асоциация „Биопродукти" в „Тази сутрин". 10 години си разменяме писма с големите хипермаркети, където искаме да намерят място българските продукти. Ние диалог с тях нямаме, освен някои изключения. Много министри са се опитвали да направят нещо за българските продукти, но за съжаление, това не се случва, с изключение на единици, разказа Симеонова.

Западните лидери препоръчват да се увеличи местният запас от храни, защото не се знае докога ще издържи системата на „зелените коридори" в ситуацията на пандемия и мерките на земеделското министерство ще спомогнат за това, смята Кирил Вътев от Асоциацията на месопреработвателите. Според него опасенията на големите хранителни вериги за огромен скок на цените и недостиг на продукти са „пресилени". Ако се случи дефицит, маркетите могат да го попълнят, смята Симеонова.

Това е правилна стъпка и „всички асоциации в хранителната индустрия го подкрепиха", заяви Вътев, но отбеляза, че в постановлението има някои недомислици като ограничението от 200 километра за район, от който супермаркетите да се зареждат с продукти от български производители, тъй като това няма как да проработи при преработвателите.

Това, че български продукти включват чужди съставки като пипера, не ги прави чуждо производство, категорична е Симеонова. Какво се случва в момента? Ти продаваш (на супермаркетите) един продукт за 4-5 лева, а те го предлагат за 18, заяви Симеонова.

В много вериги има голям асортимент от български продукти, но те не искат да пренаредят своите щандове, особено в условията на пандемия, смята Вътев.

Голям проблем за производителите са сертификатите. Кирил Вътев отбеляза, че заради сертифицирането са му били направени 14 одита за доста кратък срок.