Жилища, офиси, молове, складове, хотели - как COVID-19 ще промени имотите?
Секция: ИКОНОМИКА
04 Май 2020 10:46
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Жилища, офиси, молове, складове, хотели - как COVID-19 ще промени имотите?

/КРОСС/ Международната федерация за недвижими имоти FIABCI започна поредица от уебинари, за да събере мнението на професионалистите. Целта е да се разбере и анализира как пандемията ще повлияе краткосрочно и дългосрочно на отделните сегменти на имотния пазар. Темата коментира Иван Велков, председател на Управителния съвет на ФИАБЦИ-България, в предаването „ИмоТиТе“ с водещ Христо Николов.

Жилищен пазар

"Спадът на броя сделки с имоти в България е в резултат на всеобщия ступор – ежедневните сутрешни брифинги, порциите рестрикции и назидателните указания какво не може да правим. Беше естествено това да повлияе на емоционалното състояние на тези, които са били в някакъв междинен етап на избор на жилище", заяви Иван Велков.

По данни на Агенцията по вписванията договорите за покупко-продажба на имоти в София са намалели с 38% за периода 13-31 март спрямо същия период на миналата година. А само за последната седмица на март понижението е с 50% на годишна база.

Има депресия на жилищния сегмент и тя няма да изчезне бързо и лесно. Най-пострадали ще са спекулативните проекти, които се строят просто с идеята да осигурят бърза и лесна печалба. Качествените имоти, които предоставят адекватна среда и са добре планирани и поддържани, ще продължат да бъдат търсени“.

"Жилищата ще продължат да са най-интересния сегмент от имотите, защото домовете, които обитаваме, трябва да отговарят на далеч повече функционални изисквания за удобство, достъпност, комунални и модерни услуги", прогнозира Велков.

Офис площи

"Тенденцията за Home office и смаляването на необходимостта от офис пространство за брой служители се появи преди 15 г. Настоящата криза само подчерта нуждата от коренно преосмисляне - заради поведението, навиците и нуждите на цяло ново поколение", каза председателят на УС на ФИАБЦИ-България.

„Това накара сериозните предприемачи да прецизират възможността една сграда да дава далеч по-гъвкави функционални възможности за далеч по-голям брой дейности, услуги, събития и процеси.“

Търговски комплекси (молове)

"Още преди ситуацията с COVID-19 има тенденция моловете да се преориентират не само към търговия на дребно, а да имат социален, културен, развлекателен и хранително-вкусов акцент", заяви Иван Велков.

„Ръстът на онлайн търговията ще преподреди търговските центрове и в дългосрочен план тези сгради биха могли да имат втори живот“.

Логистични площи

"В големите градове има дефицит на градска логистика, на складове, които дават възможност за бърза доставка в рамките на деня на огромно количество стоки и услуги. В европейските мегаполиси този сегмент вече се развива, коментира председателят на УС на ФИАБЦИ-България.

„Необходимостта от градска логистика ще даде възможност на някои търговски центрове да се превърнат в ултрамодерни логистични комплекси за бързи доставки.“

Хотелски бизнес

"Огромният спад в търсенето на хотелски услуги се дължи на липсата на конференции и бизнес събития. Възстановяването на нормалния ритъм на живот бързо ще заличи настоящия спад на този бизнес", смята Иван Велков.

„В пандемията някои хотели предложиха алтернативен вид използване на тези сгради – например 14-дневните пакети „Карантина“. Това показва как тези обекти са подходяща възможност за доболнично и следболнично лечение.“

 

*Снимка: Димитър Кьосемарлиев