Николай Сванидзе: Денят на победата всъщност е ден на мира
Секция: Интервюта
09 Май 2020 13:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Николай Сванидзе: Денят на победата всъщност е ден на мира

/КРОСС/ Русия посреща юбилейната 75-та годишнина от победата във Великата отечествена война в условията на строга карантина заради коронавирусната инфекция. За първи път от 25 години на Девети май не се състоя традиционният Парад на победата на Червения площад в Москва, който беше отложен за по-късна дата. Задължителното честване на празника с военен парад беше въведено с федерален закон през 1995г. Отложени бяха и станалите особено популярни през последните години шествия на безсмъртния полк, по време на които участниците носят портретите на преминалите през фронта свои покойни роднини и близки.

Макар и без масови публични мероприятия хората ще отбележат 9 май, защото нищо не може да изтрие спомена за високата цена, която плащат руснаците и останалите народи на бившия Съветски съюз по време на войната - 27 милиона жертви.

За 9-ти май като ден за патриотичен възторг или за сериозен размисъл за най-голямата трагедия в историята на 20-ти век, и за употребата и злоупотребата с историческата памет е следващата среща в „Събота 150“. Той е с Николай Сванидзе - известен историк, журналист и член на Съвета по правата на човека при президента на Русия. С него разговаря кореспондентът ни в Москва Ангел Григоров.

- Как ще повлияят на празничната атмосфера въведените в страната ограничения заради коронавирусната инфекция?

- За каква празнична атмосфера изобщо може да става дума?! Какъв празник, когато хората си стоят вкъщи?! Не просто си стоят вкъщи, но и се страхуват за живота си, за здравето си и за бъдещото си благосъстояние. Бих казал, че да говорим за празник не е уместно.

- Поправете ме ако греша, но ми прави впечатление, че още от началото на годината в Русия се наблюдава мощна патриотична мобилизация. В публичните си изяви президентът Путин обръща специално внимание на Втората световна война. На какво се дължи това?

- Всъщност тази патриотична кампания започна не в началото на годината, а много преди това. Мисля, че тя е свързана с юбилейната 75-а годишнина от победата. Нашата политическа власт отдавна залага на историята. Тя искаше да я използва за повишаване на рейтинга и легитимността си, за да затвърди това, което беше замислено чрез зануляването на президентските мандати и поправките в конституцията.

Темпераментът, с който се обсъждат нашите исторически победи и търсенето на нашите врагове винаги помага за повишаването на рейтинга. По този начин ще бъде увеличена избирателната активност по време на гласуването за поправките в конституцията. Защото основната поправка, разбира се, не е свързана с Бога, с това, че бракът е съюз между мъжа и жената, а с възможността Путин да се кандидатира отново, сякаш никога досега не е бил наш президент. Той разчиташе, а и продължава да разчита, че преобладаващото мнозинство ще гласува за тази поправка. Сега, разбира се, става все по-трудно да се разчита на това.

- Възможно ли е патриотичната кампания да е руският отговор на опитите за ревизиране на историята на Втората световна война в някои европейски страни?

- Ако говорим за принципните резултати от войната, то никой не ги ревизира. Страните от Оста - хитлеристка Германия, милитаристка Япония и фашистка Италия - претърпяха поражение. А съюзниците в антихитлеристката коалиция, начело със Съветския съюз, удържаха победа. Никой не може да ревизира това. Никой не се опитва да спори по тази тема, защото е безсмислено. Ако някой се опита, би било смешно и глупаво. Също толкова смешно и глупаво би било всеки от победителите да започне да дърпа​ чергата към себе си. Този спор няма да може да бъде решен и затова той е напълно деструктивен сам по себе си. Победиха всички заедно.

- Какво мислите за резолюцията на Европейския парламент, в която пише, че Втората световна война е пряк резултат от нацистко-съветския договор за ненападение, известен като Пакта "Молотов-Рибентроп"?

- Тя е прекалено рязка, но също така не можем да кажем, че ние изобщо не сме имали отношение към започването на Втората световна война от страна на Хитлер. Имали са отношение и англичаните и французите, които сключиха Мюнхенския сговор с Хитлер. Честно казано, разликата е в това, че те не оправдават Мюнхенския сговор. А у нас на най-високо политическо равнище се говори, че Пактът „Молотов-Рибентроп“ не само е бил неизбежен, но е бил сключен по забележителен начин, че това е триумф на съветската дипломация. Не мога да разбера как може да се хвалиш с нещо, от което трябва да се срамуваш.

- Ще ви дам друг пример. В официално изявление на Евросъюза по случай 75-ата годишнина от освобождаването на Освиенцим се казва, че съюзниците са освободили концентрационния лагер, без да се уточнява, че това всъщност е дело на Червената армия. Нима това е случайно?

- Мисля, че не е случайно. Червената армия освободи Освиенцим и това е исторически факт. Още веднъж казвам, че разговорът, при който всеки дърпа чергата към себе си и твърди, че главната заслуга е негова, е напълно деструктивен и от наша страна, и от страна на нашите опоненти.

- Можем ли да кажем, че историята се използва за конюнктурни политически цели и в Русия, и в редица европейски държави?

- Разбира се, че се използва за конюнктурни политически цели. Втората световна война, която е Велика Отечествена за Съветския съюз и за Русия, е мащабно историческо събитие и, разбира се, винаги съществува изкушението то да се използва за политически цели. Това не е осъдително, но трябва да се прави много по-коректно.

- Какво лично за вас означава датата 9 май?

- 9 май е Ден на победата, но бих казал, че това название не отразява в достатъчна степен отношението към този ден, което се е създало в нашето семейство и в страната сред хората, които са имали отношение към войната. Поколението на победителите си отиде. Най-младите, които са воювали са на по 93-94 години. За съжаление мъжете в Русия не живеят дълго и затова тези хора вече са много малко. Тези, които не са имали отношение към войната гледат на нея през призмата на победата.

Денят на победата всъщност е ден на мира. На 9 май 1945-а хората са празнували мира, а не победата над Хитлер. Ясно е, че тя е била извоювана, но това е станало по-рано. След Сталинград е било ясно, че ще бъде постигната победа. След Курск вече не е имало никакви съмнения, че е счупен гръбнакът на хитлеристката машина, че Хитлер е покойник. Затова на 9 май са празнували не победата, в която отдавна никой не се е съмнявал. Празнували са, че са престанали да стрелят, че ще има мир.

Затова сега, когато виждаме това милитаристично въодушевление, когато обличат децата във военни униформи, когато боядисват детските колички в зелено, когато пишат по колите „Можем да повторим“… Какво можете да повторите, глупаци? 30 милиона загинали съветски хора?! Ето това е голямата разлика между моето възприятие на Деня на победата и възприятието на много други хора, включително на част от нашето политическо ръководство за съжаление.

- Освен военни униформи за деца в магазините се продават балони във формата на танкове и оръдия и всякакви странни аксесоари, свързани с Деня на победата. Струва ми се, че 9 май е превърнат в успешна търговска марка.

- Така е. Налице е търговска марка с някакъв узаконен псевдопатриотичен уклон. Но това не е най-страшното. По-страшно е милитаристичното съдържание, което се придава на този празник. Празникът на мира сякаш се превръща в празник на войната, на милитаризма, на това, че сме готови отново да воюваме. С кого? За какво? Не е ясно.

- Отива ли си заедно с ветераните и здравословният човешки страх от войната?

- До голяма степен да. Разбира се. Ветераните също са били различни. Воювали са милиони хора. Ако вземем отношението на ветераните фронтоваци към войната като цяло, то Денят на победата е бил празник на уморени хора… Уморени, тъжни, победили, но и загубили много на фронта, преживели много. Както правилно се пееше в старата съветска песен, това е "празник със сълзи в очите".

Превръщането на всичко това в някакво радостно и бляскаво мероприятие въвежда в заблуждение младежта, която си мисли, че на 22 юни 1941 година Хитлер ни е нападнал, а след това е дошъл Денят на победата. А в промеждутъка между 22 юни и 9 май не е имало нищо. Не е имало война, не е имало ужаси. Затова обичам да гледам старите съветски филми за войната и не обичам новите. Новите филми са като екшън игри за компютър. А старите филми, правени от хора, които са воювали, не са за войната, а за хората на фронта. За човешките отношения, за човешкото благородство, за преодоляването на страха, за мъжеството, за хората в екстремна ситуация.