Коронавирусът приземи над 90% от българската авиация
Секция: Туризъм
18 Май 2020 17:14
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Коронавирусът приземи над 90% от българската авиация

/КРОСС/ Коронавирусът приземи над 90% от регистрираните у нас авиокомпании. Ако до края на март те все още изпълняваха доста полети - както редовни, така и чартърни, то през април чартърите напълно изчезнаха, а редовните полети се свиха до под 25%. Това сочат данните за полетната информация на четирите основни международни летища у нас - София, Варна, Бургас и Пловдив, както и информация от самите авиокомпании.

Единствено флагманът на българската гражданска авиация - Bulgaria Air, която през последните години прави всичко възможно да задържи поне 10% от българския авиопазар от агресивните атаки на големите западни авиокомпании и нискотарифните превозвачи, продължава да изпълнява полети. Ако допреди кризата с коронавируса обаче тя обслужваше 22 дестинации, то вече повече от месец изпълнява средно между 3 и 6 двойни полета дневно (б.р. - отиване и връщане). В събота, 16 май, например, самолети на Bulgaria Air излетяха само за Лондон, Амстердам, Париж, Рим, Нант и Мадрид и съответно кацнаха от Варна, Амстердам, Лондон, Париж, Рим и Мадрид. На 17 май, неделя, самолети на авиокомпанията излетяха за Лондон, Амстердам, Париж, Цюрих/Прага, Брюксел/Виена и Варна и се върнаха от същите градове (без Варна).

При това положение в Bulgaria Air тече процес на преструктуриране, научи Economic.bg. Напуснал е дългогодишният изпълнителен директор капитан Янко Георгиев. Според осведомени след 10 години начело на националния превозвач той е решил да си почине и да се порадва на семейството си.

Тръгнал си е и бившият главен пилот и летателен директор капитан Йовко Йоцев. От всичките малко над 20 екипажа на „Еърбъс" в момента в авиокомпанията работят само пет, което е логично с оглед намалелия около ¾ обем на полетите.

Изцяло приземена е най-голямата българска чартърна авиокомпания - Bulgarian Air Charter. Принципно тя оперира с 15 самолета - девет MD 82 и шест - Airbus A320, които се обслужват от около 50 екипажа. По последна информация никой от екипажите не е освободен, като те получават част от възнагражденията си.

След като преди около три седмици върна последния си самолет от Индия, с който докара около 180 изостанали българи и други европейци от Дубай, окончателно спря полетите си и другата ни традиционно голяма и сериозна чартърна авиокомпания - BHAir.

Същото се отнася и за останалите по-малки чартърни превозвачи.

Всички авиокомпании очакват като спасителен пояс откриването на летния туристически сезон и помощта от 35 евро на седалка за чартърните полети, за да се съвземат след кризата от коронавируса.

Единственото изключение е Cargo Air, която, макар и изцяло българска, не обслужва българския авиопазар. Ръководената от известния авиационен ас Константин Тасков авиокомпания притежава 12 самолета Boeing 737 - карго вариант, базирани в Централна Европа. Тя има сключен дългосрочен договор с DHL и продължава да изпълнява много полети с пратки в целия свят.