850 м прокопани от най-дългия тунел у нас, ще е готов догодина
Секция: Автомобили
22 Май 2020 14:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
850 м прокопани от най-дългия тунел у нас, ще е готов догодина

/КРОСС/ 850 метра от най-дългия у нас автомобилен тунел с дължина 2.2 км са прокопани.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски провериха днес напредъка при изграждането на тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“.

„Впечатлена съм от изграждането на тунела, който е най-дългият, прокопан в България, до днес в двете тръби и посоки, са прокопани общо 850 метра“, каза министърът на Регионалното развитие Петя Аврамова.

Тя обясни, че между двете тръби ще бъдат прокопани два автомобилни и четири пешеходни прохода, според изпълнителя, тунелът може да бъда прокопан и облицован вътре до пролетта на следващата година.

„Работата на важните стратегически обекти не е спирала, това показва усилията да бъдат спазени сроковете по строителните дейности и разплащането със строителите. От началото на извънредното положение до момента АПИ е разплатила над млн. лв. на строителите, така че инспекциите не са само за спазване на сроковете, а и че заетостта в сектора се запазва – тоест се осигуряват средства за хиляди семейства“, каза пък Георги Терзийски, председател на УС на АПИ.

„Пред нас не стои проблемът дали ще бъде финансирана последната отсечка от магистрала „Струма“ /през Кресненското дефиле б.р./, през 2021 г. започва новият програмен период и това може да се случи и с европейско финансиране, по-скоро искаме да бъдем прецизни и внимателни към спазването на всички процедури, за да не загуби България средства за тази отсечка“, каза министър Аврамова.

Според нея избраният „Източен“ вариант е най-удачният и щадящият за природата и сигурен за хората.

„На 23 май се отваря офертата за изпълнител за смекчаващите мерки, които са строителни дейности с оградни съоръжения за различните животински видове и водостоци, които са дейности, които са предвидени за по-късен етап, но ще се изпълнят по-рано“, каза още Терзийски.

Той бе категоричен, че магистрала „Струма“ е национален приоритет.

Проектът за строителството на тунел „Железница“ на АМ „Струма“ се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Участъкът е с обща дължина 4,4 км и е разделен в 3 подучастъка, в това число тунелът, и обслужващ път от двете страни на съоръжението.

„Железница“ ще е с дължина около 2 км, с две отделни тръби в посока и е най-дългият пътен тунел изграждан досега у нас. Изпълнението на обекта, което започна през октомври м. г., напредва и днес строителите прокопаха първите 500 м в посока от Кулата към София. На обекта се работи денонощно, без почивен ден едновременно в двете тръби и от двете страни на тунела. Съоръжението се изгражда по нов австрийски метод като се прокопават около 1,5-2 м във всяка тръба и посока на денонощие и веднага след това се прави първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери.

Усилено се работи и на участъците от двете страни на тунела. Отсечката преди съоръжението, пътувайки от София към Кулата, е с дължина 720 м, а тази след него е 1,4 км. В тази отсечка ще бъде изградена аварийна връзка, която при настъпване на непредвидена ситуация в тунела ще може да отведе движението в посока София по път Е79.