Несигурността е новият враг в борбата с коронавируса
Секция: Анализи
26 Май 2020 10:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Несигурността е новият враг в борбата с коронавируса Бизнесът харесва последователността и предвидимостта, а в момента те са в недостиг

/КРОСС/ Когато става въпрос за икономическо възстановяване, коронавирусът остава неговият първи враг. Не много зад пандемията обаче се нарежда една друга коварна сила: несигурността, пише The Wall Street Journal.

Бизнес лидерите днес се тревожат дали потребителите са готови да харчат отново, как компаниите ще оперират на фона на различните държавни и местни мерки срещу коронавируса, как общественият транспорт отново ще стане достатъчно сигурен, така че служителите и потребителите да се завърнат към нормалния живот с увереност.

“Несигурността е всеобхватен проблем”, твърди икономистът Пол Ромър, носител на Нобелова награда.

Той отбелязва, че заразата води до два вида несигурност, които нетежават на икономическата активност. Потребителите и служителите вероятно ще продължат още дълго да си задават въпроса дали ще се разболеят от една страна, а на макрониво американците остават несигурни относно начина, по който ще се развие вирусът и правителствените политики, на които все още разчитат.

Ромър отбелязва, че дори разпространението на вируса да бъде овладяно, завръщането към нормалната активност зависи от отношението на обществото, което е трудно да се предвиди.

“Представете си експеримент, в които всички ние сме имунизирани за една нощ, премахвайки несигурността около самата пандемия. Това, което може да остане, е несигурността по отношение на координацията: Колко бързо всеки ще възстанови нормалната си активност? Ако аз мисля, че всеки ще го направи бавно, тогава за мен също има смисъл да възстановя активностите си по-бавно”, обяснява Ромър. “Ако аз обаче смятам, че всеки ще възстанови активността си бързо, тогава и аз ще искам да възстановя своите бързо”, добавя той. С други думи увереността е заразна, докато страхът може да продължи да тежи на икономиката.

Междувременно бизнес лидерите се притесняват повече за по-практически въпроси, сред които е неединият характер на публичните политики в САЩ в сравнение с тези на други страни. Американската политическа власт е сравнително децентрализирана и остава такава по време на пандемия. В някои моменти изглежда, че американският президент Доналд Тръмп еднолично определя политиките от Белия дом, докато в други той прехвърля решенията на губернаторите и дори на кметовете.

Сега, когато фазата по възстановяване на икономическата активност вече е започнала, ръководителите на компании обмислят как да планират стратегиите си за отваряне, имайки се предвид различните правила. Бизнесът харесва последователността и предвидимостта, а в момента те са в недостиг.

Вероятно нищо няма да намали повече тежестта от опасенията, колкото предоставянето на повече тестове, което ще повиши увереността сред бизес лидерите, служителите и потребителите, че вирусът може да бъде установен с по-голяма ефективност и сигурност.

Поради тази причина Ромър призовава за по-амбициозна програма за тестване, така че заразените да бъдат установявани и изолирани по-ефективно, което би повишило увереността сред потребителите и бизнеса.