„Пловдив 2019“ излиза с резултати от проекта Европейска столица на културата
Секция: КУЛТУРА
28 Май 2020 11:42
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
 „Пловдив 2019“ излиза с резултати от проекта Европейска столица на културата

400 млн. лева са приходите за града от български туристи за последните две години

/КРОСС/ Пловдив - Европейска столица на културата 2019 ще остане в културната история на страната със стотици събития, 600 от които градът успя да представи в рамките на годината на титлата. Партньорството с над 130 организации и артисти от Европа „Пловдив 2019" реализира успешно и европейското си измерение. С проекта много повече са пловдивчаните, които се определят като европейци. Това става ясно след серия от изследвания, обединени в мониторинг за проекта, разработен като част задължителните изисквания за всяка столица на културата. Изследванията са направени за периода 2015-2019 и отразяват важни тенденции и изводи, свързани с икономическия ефект, интереса към култура и имиджа на града преди и по време на годината на титлата.

Националното значение на проекта се потвърждава от факта, че над 1 милион и 200 хиляди пълнолетните българи от страната са посетили поне едно събитие от програмата. Три пъти (38.6%) е нараснал броят на българите, специално посетили културни събития или обекти в Пловдив, като за сравнение през 2015 г. това са направили само 10.7% от тях. Докладът обобщава също, че всеки, посетил Пловдив, е харчил средно 175 лв. по време на пребиваването си, което за последните две години като приход възлиза на около 400 млн. лева, без включени разходи за билети и транспорт.

В програмата, която се разгърна в мащаб през последните две години, концертите, фестивалите, изложбите и театралните постановки са сред най-посещаваните събития. Проведено проучване сред 3632 участници в културни събития през 2019 г. показва, че над 50% от тях заявяват силна удовлетвореност от съдържанието. От обобщените данни категорично се вижда и широкият социално-демографски профил на посетителите, който обхваща учащи, работещи, пенсионери, неработещи, лица от всички възрасти, от различни етноси и пол.

В туризма, като един от ключовите отрасли, се наблюдава устойчиво увеличение на потока българи, посетили града. От 2015 г. техният ръст е от 28% и достига 39% през 2019 г., което прави близо 2 млн. и 200 хил. граждани за 2019 г., сочи анализа.

Икономическите ефекти, по данни на НСИ, показват и увеличение на чуждестранните туристи с 27% само за големите места за настаняване, като близо половината от тях са граждани на ЕС. Нощувките бележат устойчив ръст от близо 18%, а с 9% са се увеличили приходите от тях и са достигнали до 29 млн. лева. Броят на регистрираните предприятия в сектор „Култура, спорт и развлечения" в Пловдив е нараснал със 25%, а броят на заетите - с 16%.