Уди Алън: Не ми пука, че ме поставят в една категория с Харви Уайнстийн
Секция: КУЛТУРА
30 Май 2020 11:32
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Уди Алън: Не ми пука, че ме поставят в една категория с Харви Уайнстийн

Режисьорът с интервю пред „Гардиън" за новата си книга, за яда си, че не е видял как растат децата му и за обвиненията в сексуален тормоз, които „не са навредили" на кариерата му

/КРОСС/ Когато Уди Алън е на 20, телевизионният сценарист Дани Саймън му преподава основните правила на комедията, най-важното от които гласи: „Винаги се доверявай на собствената си преценка, чуждото мнение няма значение“. Този урок режисьорът цитира в наскоро публикувания си мемоар „Apropos of Nothing“ („Без връзка с нищо“). Книгата и филмът на Алън „Един дъждовен ден в Ню Йорк“ са повод за интервю на Хадли Фрийман от „Гардиън“ с режисьора, проведено по телефона. Филмът, който следващата седмица тръгва в няколко видеоплатформи във Великобритания, отново раздуха скандала между Уди Алън и членове на фамилията Фароу.

Всичко, което кажа, звучи в мой интерес и все едно се защитавам, затова е най-добре да си продължавам по пътя и да работя“, казва режисьорът пред журналистката от „Гардиън“.

Алън е на 84, а „Един дъждовен ден..“ е 48-ият му филм. 49-ият вече е готов, това лято трябваше да започнат снимките на юбилейния 50, но коронавирусът попречи.

Някои днес познават по-добре същността на скандала около личността на Уди Алън, отколкото творчеството му, отбелязва Фрийман. През 1992 г. става ясно, че той поддържа интимна връзка със Сун-и Превин. Тогава режисьорът е на 57, а Сун-и на 21. Но не възрастта възмущава обществото, а фактът, че Превин е осиновена дъщеря на дългогодишната му партньорка Миа Фароу. След неизбежната раздяла Фароу го обвинява в сексуален тормоз над 7-годишната ѝ осиновена дъщеря Дилън. Освен това пред различни издания разказва подозренията си, че Алън е гей и освен това тормози сексуално и Сачел (друго тяхно осиновено дете, днес познат като Ронан Фароу).

Мислех, че хората веднага ще го приемат за смешни глупости и никога не съм го взимал сериозно – споделя режисьорът. – Все едно да ме обвинят, че съм убил шестима души с картечница.

През 90-те скандалът бе аферата на Алън с осиновената му дъщеря. През последното десетилетие обаче фокусът се измести към обвиненията в сексуален тормоз. Дилън и Ронан Фароу публично застанаха против него, Сун-и и Моузес Фароу (четвъртото осиновено дете в семейството) подкрепиха Алън. Ронан поведе медийна битка с него, която ескалира в статия от 2016 г., в която той обвини медиите, че дават трибуна на Алън само защото никога не е бил обвиняем.

Днес обаче времената не са като през 1992 г. и името на режисьора се поставя в една категория с доказани сексуални престъпници като Харви Уайнстийн и Бил Козби, и двамата признати за виновни за редица случаи, простиращи се години назад. Но за разлика от тях, припомня Фрийман, Алън няма нито едно повдигнато обвинение в съда, въпреки двете независими разследвания. На въпроса защо не съди „Ню Йорк Таймс“, където е определен като „чудовище“, той казва:

Нямам никаква изгода от това. Наистина ли искам да бъда храна за таблоидите в продължение на две години и да заведа дело? И наистина ли ми пука?“.

През март пак Ронан Фароу се намеси и обвини издателство „Хашет“ в лицемерие, защото се канят да публикуват мемоарите на Алън, а месеци преди това са публикували негова книга с обвинения към баща му. Издателската къща се отказа да издаде мемоара.

Години след обвиненията актьори, снимали се във филми на Алън, публично изказаха съжалението си, че са работили с него. Сред тях са Колин Фърт, Грета Геруиг, Мира Сорвино, Ребека Хол… Малцината, които го защитиха, бяха Лари Дейвид, Даян Кийтън, Алек Болдуин, Алън Алда и Скарлет Йохансон.

Един от отреклите се от него бе и Тимоти Шаламе, звездата в „Един дъждовен ден в Ню Йорк“. В книгата обаче Алън разказва интересна история:

Тимоти след това [след края на снимките на „Един дъждовен ден в Ню Йорк“] публично заяви, че съжалява, че е работил с мен и ще дари хонорара си за благотворителност. Но се закле пред сестра ми, „че е трябвало да го направи, защото бе номиниран за „Оскар“ за „Назови ме с твоето име“ и той и агентът му смятали, че ако се отрече от мен, има по-голям шанс да спечели“.

Като доказателство за невинността си дава и хората, запознати отблизо със семейството му, като бавачката Моника Томпсън. Тя два пъти потвърждава, че Миа се е опитала да я изнуди да подкрепи нейната версия, и твърди, че Алън „винаги е бил по-добрият родител и всичко, което Фароу казва за него, не е вярно“.

Но фактите, казва режисьорът, нямат значение. Въпреки това Фрийман ги припомня – през 1992 г. лекари от два независими екипа потвърждават, че не са открили следи от физически или сексуален тормоз по тялото на Дилън.

Джон Левентал, лекарят, който провежда разследването в болницата „Йейл Ню Хевън“, дори казва, че разказът на Дилън звучи като да е репетиран предварително и в документа след проверката изказва хипотезата, че „тя е била научена или най-малкото повлияна от майка си“.

Източници, близки до семейство Фароу, защитават тезата, че Левентал дори не е разговарял с Дилън. Според докладите обаче Дилън е разговаряла с лекарите девет пъти за шест месеца, на срещите са присъствали и двама служители на социалните служби.

Близо 30 години след тази история, в обществото се разпространяват различни версии на случая. Една от теориите е, че Алън се е подложил на терапия, защото изпитвал сексуални влечения към Дилън, още когато тя била бебе.

Това е пълна измислица, като космически кораб да кацне в Ню Йорк“, отговаря режисьорът.

Сюзън Коутс, психоложка на Сачел и Дилън, както и Нанси Шулц, терапевт на Дилън, казват, че не вярват Алън да я е тормозил. И двете потвърждават, че връзката между двамата била особено силна, но като между баща и дъщеря, не и романтична.

Сун-и днес е на 49 г. и от 28 е заедно с Алън. Двамата имат две дъщери – Бечет, на 23, и Манзи, на 20. Но дължината на връзката за мнозина не оправдава съществуването ѝ, напротив – припомня им греха на режисьора. В същата година, в която Алън и Фароу спорят за попечителските права, Джери Зайнфелд започва връзка със 17-годишна, припомня Фрийман. Но понеже аферата им е краткотрайна, днес никой не го обвинява.

Но има ли част от Алън, която смята, че той сам е виновен за всичко, което му се е случило от 1992 г. насам?

Не, и ще ви кажа защо – отвръща той. – Осъзнах, че връзката ми със Сун-и има драматичен ефект и не е обикновена: човек може да критикува дали е правилно, подходящо или не, разбирам това. Но тези фалшиви обвинения, които нараниха психиката на Ронан и Дилън… Не мисля дори за секунда, че аз съм ги предизвикал.

В „Един дъждовен ден…“ една от сюжетните линии е за режисьор на средна възраст (Лив Шрайбър), който копнее по колежанка (Ел Фанинг). Предвид това какво смятат хората за него днес, пита журналистката, не е ли обмислял да промени сюжета?

Не, дори за секунда. Достатъчно трудно е да си позволя добра шега в тази ситуация – това ме притеснява, останалото не е важно“, коментира режисьорът.

И докато в мемоара му историята е предадена с тъга и от време на време гняв, по време на интервюто Алън запазва „премерено спокойствие“.

От тази гледна точка не ме е яд – споделя той, когато Фрийман изтъква наблюденията си. – Яд ме е, че ми бе отнета възможността да гледам как растат децата ми, яд ме е на това, което се случи на Ронан и Дилън. Не съм казал и думичка на децата си повече от 25 години, те са отгледани да мислят най-лошото за мен. Така че, разбира се, бях гневен. Но професионално не пострадах.

Последното твърдение обаче не е вярно. Дори да оставим настрана десетките актьори, които отказват да работят с него, „Амазон“ прекрати предсрочно договора си с режисьора за четири филма. Първият от тях беше „Един дъждовен ден“, студиото дори отказа разпространението му и след време върна правата на Алън след изказването му, че трябва да бъде поставен на постер за #MeToo, защото е работил със стотици жени и нито една от тях не се е оплакала от неподходящо поведение. Филмът бе показан в Европа, но и до днес няма разпространител за САЩ.

www.ploshtadslaveikov.com