Проф. Олег Асенов: Решение за развитието на толсистемата ще се вземе в диалог с превозвачите
Секция: Автомобили
04 Юни 2020 10:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проф. Олег Асенов: Решение за развитието на толсистемата ще се вземе в диалог с превозвачите Приходите от толтакси от тежкотоварния трафик за 2020 г. на месечна база са съизмерими с тези от миналата година

/КРОСС/ "Решение за развитието на тол системата ще се вземе в диалог с превозвачите", каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), за предаването „Бизнес.бг“ на БНТ. Стъпката ще бъде направена въз основа на достатъчно данни и анализ на работата на системата след края на извънредното положение заради COVID-19.

Общата дължина на пътищата, за които камионите и автобусите плащат за изминато разстояние - толтакса, е 3 115 км. Те обхващат 803 км автомагистрали и 2 312 км първокласни пътища. За 2 935 км пътища втори клас ставката е нулева.

„В област Смолян няма автомагистрала, нито първокласен път, което означава, че камионите и автобусите над 3,5 т там се движат без да плащат такси. В област Добрич панорамният крайбрежен път, който не е най-често използваният в маршрутите на транспортния бранш, е единственият с тол такси“, посочи проф. Асенов.

Според него при анализа на данните с представители на транспортния бранш, спедиторите, големите търговски вериги трябва да се прецени взаимодействието между тарифата и обхвата на пътищата с тол, както и промяната в натовареността на участъците извън толсистемата. Таксите за изминаване на 1 км зависят от общата технически допустима максимална маса на камионите и автобусите, екологичния им клас, както и от категорията на пътя.  

Проф. Асенов напомни, че обхватът на тол системата и таксите бяха определени в диалог с превозвачите, които се съгласиха, че след анализ на първоначалните резултати от въвеждането на системата може да се обсъжда промяната им. В рамките на месец – от 15 май до 15 юни, Националното тол управление събира и данни за второкласните пътища, по които натоварването се е увеличило с повече от 50% спрямо 2019 г.

„От началото на 2020 г. до края на месец май приходите от пътни такси са над 190 млн. лв., от които 163 млн. лв. са от е-винетки и над 27 млн. лв. – от тол такси“, съобщи още проф. Асенов.

Той коментира още, че приходите от такси от тежкотоварния трафик за миналата година на месечна база са съизмерими с приходите сега, дори в условията на извънредно положение заради COVID-19. „Това постижение на този етап ни дава основание за умерен оптимизъм“, каза той.

Приходите от маршрутни карти към 31 май са 17 млн. лв. 75 % от тях са купени от каналите на АПИ – терминалите за самотаксуване, сайтът www.bgtoll.bg, мобилното приложение, както и от пунктовете за обслужване лице в лице на основните гранични контролно-пропускателни пункта и в областните пътни управления на АПИ.

До 31 май приходите от автоматично тол таксуване – чрез бордови устройства и GPS тракери, са 10 млн. лв. „Това показва, че все още има и местен трафик, който предпочита инцидентно да пътува. Основната причина за това е пандемията и липсата на възможност превозвачите да прогнозират устойчиво постоянни ангажименти за транспорт“, коментира проф. Асенов.