Търговските вериги обвиниха Танева в груба намеса в бизнеса
Секция: ИКОНОМИКА
18 Юни 2020 15:19
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Търговските вериги обвиниха Танева в груба намеса в бизнеса

/КРОСС/ Водещите търговски вериги в България отново се оплакаха от действията на Министерството на земеделието и храните и го обвиниха, че създава хаос в сектора, ограничавайки свободната търговия. Това заявяват в позиция, изпратена днес от Сдружението за модерна търговия (СМТ). Според големите търговци като „Билла", „Фантастико", „Лидл", „Кауфланд" „Т Маркет" и др., Земеделското министерство, под ръководството на Десислава Танева, работи чрез поредица от решения, които се взимат „на парче" и така вредят на бранша.

Къде са проблемите

В частност търговците се оплакват от новостите в Постановление №70 на Министерския съвет от 2020 г., което само в рамките на месец е променяно два пъти. Според последната поправка в него, от 12 юни, се предвижда 90% от площта за излагане на някои млечни продукти (кисело мляко, заквасена сметана, пастьоризирано прясно мляко, бели саламурени сирена, цедено мляко, катък, кашкавал, извара и кефир) да бъде резервирано за продукти, произведени от български производители. Също така те трябва да са от 100% сурово мляко.

Според членовете на СМТ и в момента при някои от изброените млечни продукти предлагането е дори над 90%, но при други е под този процент. Те категорично заявяват, че количествата се определят единствено на базата на потребителското търсене. Големите вериги са категорични, че са в подкрепа на българската суровина, както са заявили и на съвместния брифинг с земеделския министър Десислава Танева. Според тях обаче задължението за разпределение на търговските площи на дребно е намеса в продуктовата политика и е форма на ограничаването на свободата на търговците на дребно, които трябва сами да избират своя асортимент, осигурявайки търсените от потребителите стоки.

Огромен проблем за сектора е и инструкцията на Българска агенция за безопасност на храните (БАБХ) за допълнителни пестицидни проверки на вносните плодове и зеленчуци. Става въпрос за проверките на всяка партида зеленчуци, плодове, пипер и др., които хранителната агенция реши да прави на всяка партида, задържайки стоките до 5 дни. Според СМТ това води до липсващи стоки по борсите и вече покачени цени на някои от продуктите.

„Остават неизразени докрай и притесненията за произволно задържане на камиони със стока, която се изхвърля след чакането на пробите от лабораториите на БАБХ - срещу това протестират вносители на плодове и зеленчуци от различни региони на страната, които в този случай удобно биват квалифицирани генерално като „сив сектор", за да се обясни мярката", казват от сдружението.

Сериозно напрежение в сектора предизвикват и несъобразените текстове на Закона за управление на агрохранителната верига, смятайки я за незаконосъобразна.

Веригите вече залагат на

Сдружението казва, че поредните ограничителни текстове идват на фона на дългогодишната работа на водещите търговски вериги с българските доставчици. Те казват, че полагат допълнителните значителни усилия в подкрепа на местното производство в условията на криза. Сред тях са провеждане на търговски акции, изкупуване на продукция от малки регионални производители, съвместни фондове за подкрепа при сертифициране с цел дългосрочно устойчиво развитие, провеждане на маркетингови кампании в подкрепа на българските продукти и много други. „Търговските оператори не само стриктно изпълниха и продължават да изпълняват поетите ангажименти, но дори и ги надхвърлят, осъзнавайки отговорността си за подкрепата на българската икономика. В същото време, Министерство на земеделието, храните и горите не взима предвид поетите ангажименти и предлага на правителството документи, които не отговарят на договорените мерки и внася промени в приетите регулации месеци след старта на действията, договорени и вече предприети от търговските вериги", се казва в позицията.

Веригите са категорични, че българските продукти представляват огромен процент от асортимента на търговските вериги, а през последните два месеца те са увеличени допълнително и дават примери с кампаниите на различните вериги.

СМТ заключва, че това са само част от примерите и действията на МЗХГ, които подлежат на много сериозен поглед и анализ, тъй като водят след себе си негативни последици за целия сектор, а той се нуждае не от недомислени решения, а от последователна стратегическа линия в конструктивен диалог с всички участници по веригата на доставки.

„В заключение бихме искали да припомним, че благодарение на свободната търговия, гарантирана от правото на ЕС, както и на работещите бизнес модели и ефективната логистика на търговските вериги, българите не се сблъскаха с дефицит на стоки и празни рафтове в първите седмици на кризата с COVID-19", казват от сдружението.

Членовете на СМТ искат да продължат да изпълняват поетите ангажименти, защото е в интерес на потребителите - именно модерната търговия продължава да гарантира качествени и свежи стоки на достъпни цени. Търговските вериги са предвидим и добър партньор на българските институции и се надяват във всяка от тях да срещат също компетентен и надежден партньор. Обратното води до отрицателни последици не само в този сектор, но и в цялостното развитие и стабилност на икономическите и обществени процеси и структури.