Готов е Регистъра на информационните ресурси на държавните институции
Секция: БЪЛГАРИЯ
24 Юни 2020 14:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Готов е Регистъра на информационните ресурси на държавните институции

/КРОСС/ Държавната агенция „Електронно управление" (ДАЕУ) представи резултатите по Проект „Инвентаризация на информационно-комуникационната инфраструктура за нуждите на електронното управление" на заключителна пресконференция в София. Извършена е инвентаризация на информационните ресурси (ИР) на 581 централни, областни и общински администрации на територията на Р България, с изключение на администрациите от сектор „Правосъдие" и силовите ведомства. Събраните данни са вписани в Регистъра на информационните ресурси (РИР). Той е уеб базиран, което улеснява служителите на администрациите да въвеждат и променят информацията в него, както и да използват данните за своите анализи и отчети.
По проекта беше надградена и внедрена разработената от Министерство на правосъдието информационна система за инвентаризация на ИКТ ресурсите. Това осигури служебен интерфейс за връзка на надградената система с интегрираната информационна система на държавната администрация (ИИСДА) и възможност за автоматична проверка на основните данни на административните ограни. За удобството на потребителите, новата системата е интегрирана с модул еАвтентикация и с Търговския регистър.
Съществена дейност по проекта е извършената инвентаризация на място в над 2 000 локации на 581 административни органа и техни звена в страната. За работа с РИР при първоначалното му изграждане са обучени 141 служители на ДАЕУ. В последствие бяха изработени серия указания за попълване на информация в Регистъра, разпространени сред всички администрации, вписващи данни за своите ИКТ ресурси.
С разработения Регистър на информационните ресурси, в който са събрани данните за състоянието на ИКТ ресурсите в държавната администрация, се постига по-голяма прозрачност, чрез достъпа до всички активи в рамките на информационно-комуникационните технологии и електронното управление, техният статус и бюджет, както и по-добра проследимост на проектите в администрацията, обяви Васил Василев, ръководител на проекта. Анализ на попълнените данни в РИР показва, че внедряването на съвременни ИТ решения в публичните администрации е реален процес. В същото време трябва прецизно да се прогнозират нуждите от хардуерни и комуникационни ресурси за последващи доставки или разработки на информационни решения, да се обърне внимание на предимствата на новите технологии и не на последно място, да не се подценяват възможностите, които предоставят модерните и развити мрежови инфраструктури и облачни ресурси, подчерта ръководителят на проекта.
Всички администрации в страната попълват едни и същи комплекти данни. Съгласно нормативните изисквания на Закона за електронно управление и Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги, административните органи са задължени да актуализират своите ИР и данните за тях в едномесечен срок, което осигурява актуалност и сравнимост на информацията в Регистър на информационните ресурси, обяви Иван Модев, директор на дирекция „Бюджетен контрол и изпълнение на проекти" в ДАЕУ. Той припомни, че в периода декември 2019 - март 2020 г. влязоха в сила новите правила за подаване на тригодишните бюджетни прогнози за разходите в областта на електронното управление, с които чрез годишните планове за обновяване на ИКТ ресурси - хардуерен и мрежови информационен ресурс, софтуер (ИС) и лицензиран софтуерен продукт в РИР, може да се планират разходите на администрациите, допълни още Модев.
Общата стойност на проекта е 2 425 140.00 лв., от които 2 061 369.00 лв. европейско и 363 771.00 лв. национално съфинансиране.
Проектът се изпълнява съгласно Договор № BG05SFOP001-1.001-0001-C01/19.01.2016 г., за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG05SFOP001-1.001. Той се реализира с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.