Китай и Пакистан направиха хибрид между МиГ-21 и F-16
Секция: Технологии
28 Август 2020 19:04
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Китай и Пакистан направиха хибрид между МиГ-21 и F-16

/КРОСС/ В края на 80-те години на миналия век, Китай решава да създаде нов самолет, който да превъзхожда остаряващия МиГ-21, но да е почти толкова евтин за производство.

Решено е, че въздухозаборниците трябва да се преместят отстрани, а на носа на самолета да се монтира модерен радар. Обърнато е голямо внимание на електрониката.

Междувременно, Пакистан, който е на ръба на война с Индия, има нужда от нов боен самолет, а САЩ отказват да продадат такъв. Така Исламабад се обръща към Пекин.

За да бъде по-евтина разработката, разходите са поделени между Китай и Пакистан. Така се ражда JF-17.

Пекин решава да проучи наличните на пазара западни авионики, двигателите пък са доставени от руснаците, а дизайна малко или много е вдъхновен от F-16.

JF-17 се оказва уникален самолет, съчетаващ доказани технологии на ниска цена. Цялата програма струва 500 милиона долара, което в днешно време се доближава до бюджетът на касовите холивудски филми, които обикновено струват над 300 милиона долара. Цената от 500 милиона долара за разработката на JF-17 обаче е разделена по равно между Китай и Пакистан.

Една бройка от JF-17 струва около 25 милиона долара - около 4 или дори 5 пъти по-евтино от модерния F-35. Освен това самолетът е много лесен и бърз за построяване. Всяка година Пакистан без особени усилия изгражда по 25 бройки от него.

Нека видим какво може изтребителят. Максималната скорост е 1 909 км/ч, а бойният радиус е от 1 352 километра. Самолетът има 7 пилона за окачане на оръжия, като те може да са ракети въздух-земя, въздух-въздух, въздух-море или бомби. Общото им тегло е около 4 000 кг.

JF-17 се представя добре в редица учения от 90-те години на миналия век до сега. Квалифициран като изтребител от 4-то поколение, той няма стелт способности, но според някои експерти е сходен на F-16 и дори превъзхожда МиГ-29.

Множество държави по света се интересуват от покупката на изтребителя. Освен Пакистан, с него са се сдобили от Мианмар и Нигерия. Множество страни от Азия, Африка и Южна Америка са изразявали интерес към участие в проекта. Знае се, че Китай е бил готов да продаде самолета на Зимбабве на цена от 16 милиона долара за бройка, но сделката така и не е била реализирана.

Пекин планира да модернизира самолета с още по-добри радари, сходни по тип с тези в F-35.

Любопитно е, че Китай така и не използва JF-17 в своите ВВС, макар че при нужда това би могло лесно да се промени.

Друг интересен факт е, че докато Пакистан постига успех с JF-17, то Индия се проваля с разработката на собствен самолет - Tejas. Делхи обаче има много по-добри дипломатически връзки и закупува в големи количества руско и западно въоръжение.