"Тренд": От зимнината ядем най-често туршия, а затваряме най-много компоти
Секция: БЪЛГАРИЯ
23 Септември 2020 13:36
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
"Тренд": От зимнината ядем най-често туршия, а затваряме най-много компоти

/КРОСС/ Половината от българите участват в отглеждането и приготвянето на домашни продукти. 83% посочват, че консумират домашно приготвени продукти, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина. Близо 2,2 млн. българи (53%) посочват, че консумират домашни алкохолни напитки. 51% от българите посочват, че са участвали в бране/ събиране на реколта. Близо всеки пети е взимал участие във варенето на домашен алкохол, а 660 000 (12%) в коленето на прасе.

Това показва проучване на социологическата агенция "Тренд". То е проведено в периода 29 август - 5 септември и включва отговорите на пълнолетното население на страната.

79% консумират домашно приготвени или отгледани продукти, спрямо 20%, които не консумират. Данните показват, че с повишаване на възрастта нараства и делът на консумиращите домашни продукти. В малките градове и селата процентът на консумиращите домашно продукти е по-висок в сравнение с областните градове и столицата.
Най-често консумираните домашни продукти са туршия - 32%, компоти - 28%, зеленчуци/зеленчукови консерви - 25%. Сред предпочитаните домашни продукти от българите са още лютеница, сладко, кисело зеле, ракия, месо, яйца, млечни продукти и т.н.

Половината от българите декларират, че участват в отглеждането/приготвянето на домашни продукти, а 49% посочват, че не участват. С нарастването на възрастта се увеличава делът на хората, които участват в тези процеси. 81% от живеещите в селата посочват, че участват в отглеждането/приготвянето на домашни продукти. В столицата този дял е 25%.

В проучването бяха тествани различни твърдения свързани с домашно приготвени продукти. 83% посочват, че консумират домашно приготвени продукти, защото смятат, че са по-качествени от тези в магазина, а едва 8% не са съгласни с това.

Отново в контекста на качеството на домашната храна, то 81% споделят, че консумират домашно приготвена храна, защото знаят какво съдържа.

За близо две трети от българите консумацията на домашно приготвени продукти е свързана с факта, че излиза по-евтино. За 27% това не е определящ фактор.

76% консумират домашни продукти, защото им напомнят за вкуса от детството. 12% не са съгласни. Най-младите в по-голям дял в сравнение с другите възрастови групи посочват, че не са съгласни.

Близо три четвърти посочват, че консумират такива продукти, защото има от къде да ги вземат/ кой да им ги произведе. Делът в столицата е по-малък (50%) в сравнение с останалите населени места.

55% от българите посочват, че си приготвят зимнина, а 43%, че не си. Отново в селата и малките градове делът на приготвящите е по-висок. В столицата 33% посочват, че си приготвят зимнина. С увеличаване на възрастта се увеличава делът на участващите в този процес.

От зимнината, която приготвят в най-голям дял, са компотите - 48%, туршия - 46%, лютеница/кьопоолу/айвар/лютика - 30%, кисело зеле - 28%. Други продукти, които са предпочитани от българите за зимнина са сладка, печени чушки, кисели краставички, консерви, колбаси, плодове и др.

53% посочват, че консумират домашни алкохолни напитки, а 46% - не консумират. 59% от консумиращите домашни напитки посочват, че консумират ракия. 29% домашно червено вино, а 11% бяло вино.

В проучването беше зададен въпрос, свързан с практикуването на дейности като събиране на реколта, садене, колене на прасе и т.н. 51% от българите посочват, че са участвали в бране/събиране на реколта, а 44% в садене. По 42% са съответно дяловете свързани с обръщане на земя/копаене/прекопаване, както и с отглеждане на градински продукти. 18% са участвали във варенето на домашен алкохол. 660 000 българи са участвали в дейности свързани с коленето на прасе. С най-нисък дял от тестваните опции е доенето на добитък, което 7% от българите посочват, че са извършвали като дейност.