Единственият останал Ту-154 в Русия направи последния си полет
Секция: Русия
28 Октомври 2020 12:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Единственият останал Ту-154 в Русия направи последния си полет

/КРОСС/ Самолетът Ту-154 на авиокомпания Alrosa направи последния си полет. Това бе единственият останал цивилен самолет от вида си, който летеше в Русия. Така 52 години след първия си полет Ту-154 направи и последния си. "С тъга съобщаваме за края на полетите на единствения самолет Ту-154, останал в руската гражданска авиация", казват от Alrosa в руската социална мрежа ВКонтакте.  Според РИА Новости самолетът е летял от Якутия до Новосибирск, като точно тази бройка се е използвала редовно от 1992 година досега.

Разработката на Ту-154 започва през 60-те години на миналия век, а той се превръща в най-успешния съветски авиолайнер. Обсегът на самолета е среден, като той има 3 двигателя в задната си част. Максималното разстояние за полети е около 6000 километра, но в някои варианти е почти двойно по-малко. Местата в самолета са между 114 и 180, а максималната скорост е 950 км/ч.

Ту-154 се оказва решителен и за българската авиокомпания "Балкан". България е една от първите страни закупили самолета и активно увеличаващи бройките си от него. Неговите съвременни за времето му характеристики помагат на "Балкан" да стане втората най-голяма авиокомпания в социалистическия лагер след съветската "Аерофлот".

Съветският самолет можел да излита от летища, чийто писти не са асфалтирани, поддръжката му не била скъпа и можел да се справя с екстремните условия в Арктика. По план всяка бройка трябвала да бъде снета от експлоатация след 45 000 летателни часа, но повечето продължили да летят и след 80 000 часа във въздуха.

От 1968 година до сега има 39 фатални инцидента със самолета, като почти всички от тях се дължат на лоша поддръжка, неизправност в летищата или други фактори извън самолета.

Към днешна дата единственият цивилен оператор на самолета остава севернокорейския авиопревозвач Air Koryo. Той има 2 бройки от Ту-154, а целия флот се състои от 20 самолета, летящи до едва 7 дестинации. Тъй като не е ясно дали тези бройки летят, можем да кажем, че историята на най-успешния съветски граждански самолет приключи.