Христо Кърджилов: Комиксът трудно проби и намери място в изкуството
Секция: КУЛТУРА
29 Ноември 2020 19:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Христо Кърджилов: Комиксът трудно проби и намери място в изкуството

/КРОСС/ Макар и в онлайн формат, в Столичната библиотека се провежда комикс-студио в събота от 12.00 до 13.30 часа на художника Христо Кърджилов.

Темата е "Пипи празнува рождения си ден". Инициативата се провежда със съдействието на Кралство Швеция в България по случай 75-ата годишнина от излизането на книгата на Астрид Линдгрен.

Христо Кърджилов е един от създателите на първото в България списание за комикси "Дъга" през 1978 г.

Той е майстор на графиката, носител на престижни награди, който отправя предизвикателството да пресича условните граници между различните изкуства на живописта и словото. Има голям интерес към комикс-студиото от септември досега:

"Аз и колегите от Библиотеката бяхме много изненадани, защото интересът от ден на ден расте. Комиксът е част от голямо графично изкуство, той e свързан и с текста, не е илюстрация, но така или иначе те съжителстват в едно изобразително пространство, което е много по-добре, отколкото както знаем, че децата са изкушени от телевизия, телефони, филми, игри и докосването до това изкуство много ме радва. Децата, когато идват, съставят свои истории, разделят ги в полетата, които са предназначени за отделните моменти на историята и си вписват и самия текст, което надгражда представата само за изобразяване на някаква история", каза в предаването "Закуска на тревата" художникът Христо Кърджилов.

Едно дете на 7-8 година преоткрива комикса, няма как да се завърне, то преоткрива комикса, защото завръщането може да бъде на възраст, когато си докоснал великото списание "Дъга".

"Комиксът малко трудно проби и намери своето място в изобразителното изкуство, защото то беше по-скоро подминавано като част от публицистиката на периодичния печат, а пък в България много по-късно намери своето признание", допълни Христо Кърджилов.

Има и още нещо - комиксът е висока графична култура, коментира художникът:

"Изображението има усещане и за наситеност на полутоновете на крайните, полярни точки между черното и бялото, защото в началото комикса е бил черно-бял, но именно това стесняване на художествените похвати го прави много богат. Има изключителни образци на графично умение, на усещане за наситеност и висок художествен вкус. Въпреки, че комиксът доста трудно намери своето място в жанровете на изобразителното изкуство. В България комикса е развит от началото на 20-и век и има хубави образци на големи български художници, които после са развили своята кариера в друга, нова посока в изящното изкуство и като графици, и като живописци - Илия Бешков, Стоян Велев, и още български художници, които са оставили своята следа не само в комикса, но и в другите жанрове на изобразителното изкуство", изтъкна Христо Кърджилов.