Електронното пазаруване и ефектът върху него от пандемията
Секция: ЛЮБОПИТНО
11 Декември 2020 14:43
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Електронното пазаруване и ефектът върху него от пандемията

/КРОСС/ Независимо дали искаме да го признаем или оптимистично отхвърляме идеята, но корона вирусът и мерките срещу пандемията наложиха промени, които ще се задържат дълго време. Едно от тези нови неща, с които хората започнаха бързо да свикват, е пазаруването онлайн. От гледна точка на бизнеса, това превърна изграждането на електронен магазин в задължително условие, когато искате да се занимавате с търговия, продажба на услуги или се нуждаете от някакъв вид популяризиране на дейността си. Много магазини не успяха да се възползват от потребителите, които поръчват онлайн по време на първият локдаун, защото уеб сайтовете им бяха занемарени или изобщо не притежаваха такива. Според SeoWebDesign агенция за изработка и оптимизация на сайтове обаче, които бяха в час с дигиталните промени, спасиха бизнесите си, като някои дори увеличиха оборота си, използвайки инструментите, които предлага дигиталния маркетинг, като реклама, оптимизация на сайтове, ремаркетинг и др.

Решихме да разгледаме какви са последиците от коронавируса, засягащи онлайн пазаруването. Нека да започваме.

Паническото купуване на стоки
По време на първият локдаун, инстинктивно хората започнаха да пазаруват повече и да се запасяват със стоки. Те изкупуваха медицински консумативи, дезинфектант за ръце, маски, предмети от бита, като тоалетна хартия и хранителни стоки, които не се развалят бързо. Физическите магазини, предлагащи всичко това, започнаха да изпитват затруднения да задоволят огромното търсене. Запитванията за изработка на онлайн магазини се вдигна неколкократно и това повлия положително на интернет търговията в България, като цяло.

Интересното при хората е, че реагират на криза по различен начин. Когато сме изправени пред несигурна, рискована ситуация, над която нямаме контрол, ние сме склонни да опитваме каквото можем, за да почувстваме, че контролираме ситуацията. Паническото пазаруване се свързва с трите ни основни психологически нужди - автономност, свързаност, компетентност. С други думи нуждата да контролираме ситуацията, чрез действията си, нуждата да направим нещо за семейството си и необходимостта да се почувстваме умни купувачи, правещи правилна покупка.

Като добавим и това, че разпространение на COVID-19 е придружено от много несигурност и на моменти противоречива информация, това усилва ефекта на гореизброените нужди. Отделно, всеки човек, виждащ как другите изкупуват стоките, изпитва нуждата и той да го направи, за да не остане без ресурси, да последва тълпата.

Как това се отрази на поръчките онлайн?
Бизнесите, които притежаваха електронни магазини по време на първия локдаун забелязаха следните тенденции. Как се промени пазарът и какво поръчваха клиентите:

• Поръчките на храна и напитки нараснаха с близо 8%;
• Също с около 8% нараснаха и поръчките на градински стоки и стоки за дома;
• С близо 18% се увеличиха продажбите на различни видове подаръци и стоки за специални случаи;
• С горе долу същия процент нараснаха и продажбите на дрехи аксесоари онлайн. В това число влизат и спортните дрехи и обувки;
• С около 7% се покачиха и играчките, бордовите игри, пъзелите, занимателните игри и пособия за рисуване.

Кои бяха бизнесите, които имаха най-голям спад в продажбите по време на първия локдаун:

• Безспорно почти не се купуваха бански костюми и този бранш отчете 62% загуба;
• Също така намаляха с толкова и продажбите на камери и видео оборудване;
• С 50% спаднаха покупките на техника като цяло;
• А продажбата на куфари отбеляза -77%.

Всички тези данни са полезни да ги знаем, но не отговарят на въпроса какво може да се направи за да се намалят щетите.


Съвет 1: Започнете да продавате това, което хората купуват. Разгледайте добре вашата ниша и вижте, дали не можете да разширите производството си и да обхванете търсен продукт. Много шивашки фирми например, започнаха да шият и да предлагат маски. Най-вероятно е трябвало да пренастроят процеса си на работа, но е факт, че за текстилни маски има търсене и производителите на текстил могат да го задоволят.

Съвет 2: Продавайте онлайн, за да си намалите загубите от затварянето на физическия магазин. Не само, че интернет е необятен, ами и дигиталният маркетинг толкова много е улеснил достигането на вашите продукти до точните клиенти, че не само ще оцелеете по време на локдаун, ами е напълно възможно и да си вдигнете продажбите. Създаването на уеб сайт, SEO оптимизацията, доброто позициониране пред потенциални клиенти и рекламите са само част от това, от което можете да се възползвате.

Съвет 3: Когато продавате онлайн, опитайте се да предложите поне 2 вида доставки на вашите клиенти. Вариантите за доставяне на стоките до врата много би улеснил голяма част от хората, особено ако са болни или под карантина.

Съвет 4: Изгответе си ценообразуването на продуктите по начин, по които можете да предлагате редовни отстъпки и промоции. В това число влиза и безплатната доставка, която 90% от клиентите обожават и поръчват точно от продавача, който им я предлага.

Съвет 5: Опознайте се с клиентите си и бъдете онлайн там, където са и те. Това включва социални медии, форуми, събития и тн. Всяка ниша си има нейните особености, така че познавайки вашата ще знаете и къде да търсите таргет групата си от клиенти.