Невен Дилков: ЕК предлага новаторско законодателство за цифровите пазари и услуги
Секция: БЪЛГАРИЯ
18 Декември 2020 10:25
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Невен Дилков: ЕК предлага новаторско законодателство за цифровите пазари и услуги

То ще принуди технологичните гиганти да работят по-прозрачно, така че хората да знаят какво се случва с тяхната информация

/КРОСС/ Двата законопроекта на Европейската комисия - за цифровите услуги и за цифровия пазар, са изключително новаторски по своето естество. Европейският съюз е една от малкото сили в световен мащаб, които успяват да генерират законодателство и регулация на такова високо ниво, казва Невен Дилков, основател и управител на Нетера, в предаването „Светът и ние" по БНТ.
Като предприемач, стартирал с появата на интернет, той коментира как се е променила глобалната мрежа: „Преди над 20 години ние влизахме в интернет и се вълнувахме, защото това беше за нас символ на свободен достъп до най-надеждната информация в света. Постепенно започнахме да забелязваме, че когато сме в интернет, ние влизаме във Фейсбук. Ако трябва да си купим нещо, отиваме в Амазон. Когато търсим информация, го правим в Гугъл".
Това се е случило неусетно и естествено, защото тези приложения са пример за добре разработени услуги. Европейската комисия не е против тях, нито иска да ги забрани. Напротив - оценява, че те са полезни за обществото и хората ги ползват.
„Чрез новото законодателство ЕК иска тези компании да бъдат по-прозрачни, така че хората да знаят какво се случва с тяхната информация и да могат да влияят обратно", казва Невен Дилков.
Сред новите концепции на ЕК, които за първи път се появяват в законодателството и в цифровия свят, е ролята на модераторите. Те ще могат да наблюдават и да дават обратна връзка на корпорациите дали определена информация е надеждна, истинска, или е от т.нар. фалшиви новини.
На въпрос на водещата защо новите закони се правят само за най-големите компании, Невен Дилков отговаря, че те най-трудно се регулират. В бъдеще обаче е добре правилата да се разпространят и към по-малки пазарни субекти.
„Една от моите критики към това предложение е, че лошите практики не са ендемични само за най-големите корпорации в света. Алчността не е незаконна. За да злоупотребяваш с доверието на клиентите си не е нужно да имаш над 45 милиона абоната. Може да имаш „само" 43 милиона и пак да им навредиш".
Според него потребителите ще усетят ефекта от това законодателство по положителен начин. „Знаете как тези платформи се използваха за повлияване на избори в Щатите, във Великобритания, а и в почти всички други държави. Очакваме в бъдеще да има по-малко възможности за манипулиране на информация".
Вижте цялото интервю на Невен Дилков за предаването „Светът и ние".