Учени от Софийския университет предлагат самолети с ядрен двигател за изследвания на Юпитер
Секция: Наука
20 Януари 2021 10:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Учени от Софийския университет предлагат самолети с ядрен двигател за изследвания на Юпитер

/КРОСС/ Учени от Физическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" предлагат самолети с ядрен двигател за изследвания на Юпитер, съобщиха от висшето училище.

Едно от най-известните и авторитетни научно-популярни списания в света - Popular Mechanics, е публикувало статия за изследване на учени от Физическия факултет на Софийския университет със заглавието "The Nuclear-Powered Aircraft That We'll Use to Explore Jupiter".

Подобно внимание рядко се отделя на изцяло български колективи.

"Работата на колектива създава и обосновава ново направление в космическите изследвания - авиационни наблюдения в атмосферата на други небесни тела", заявява Caroline Delbert от Popular Mechanics. Тя цитира части от научната статия на учените, която е на последен етап на рецензиране в Journal of Spacecrafts and Rockets.

Ядрото на екипа, което прави пробив в една нова и неразработена досега ниша в научната проблематика в теорията на извънземното самолетостроене, са няколко млади учени - Недислав Веселинов, Мартин Караниколов и Владислав Шишкин. Техни научни ръководители са доц. Димитър Младенов, доц. Пламен Петков и доц.Пламен Данков /който, за съжаление, ни напусна в края на 2020 г./ - всички от Физическия факултет на СУ.

Учените вече са готови и с втора статия по темата, а през тази година се надяват да успеят да направят макет на правопоточен ядрен реактивен двигател и самолет /Flayer/, предназначени за работа в атмосферите на други планети. Те разчитат да ги покажат на престижни международни изложения и не са далеч от идеята да представят България като световен лидер в областта на теорията на извънземното самолетостроене.

"Юпитер е уникално подходящ за този вид изследване, защото планетата може да се похвали с няколко характеристики, които я правят особено устойчива срещу човешка намеса", твърдят българските учени в нова статия. Работата им е получила одобрение и скоро ще бъде публикувана в рецензирано списание. Учените от СУ казват, че предлаганият от тях "субатмосферен" самолет е проектиран да работи най-добре в атмосферата на газовите гиганти и поставят въпроса: "Колко близо сме до летенето около Юпитер?".

В статията си учените от Софийския университет обясняват, че "сред планетите от Слънчевата система и техните спътници, Юпитер е най-подходяща цел за изследване, тъй като разполага с плътна атмосфера, подходяща за аеродинамичен полет, няма твърда повърхност, която да може да бъде замърсена след края на мисията, а атмосферните данни за проектирането на летателен апарат са достатъчни благодарение на данните, получени от мисията Galileo".

Основните близки цели на човечеството за космически изследвания са Луната и Марс, които почти нямат атмосфера. Ако там се изградят обитаеми бази, едно от големите предизвикателства ще бъде транспортът между различни точки на тези чужди космически тела.

Атмосферата на Юпитер е достатъчно плътна и там може да се лети със самолети. И докато основните усилия на научната общност са насочени към осъществяването на пилотирани мисии към Марс и Луната, което е изключително трудна за изпълнение задача, работата на българския колектив създава и обосновава ново направление на космически изследвания - авиационни наблюдения в атмосферите на други небесни тела.

Юпитер е толкова далеч от Слънцето, че не можем да се възползваме от слънчевата енергия за задвижване на самолет в атмосферата. Нито можем да разчитаме на горенето, което изисква кислород - атмосферата на Юпитер е 90 процента водород, а той образува експлозивна смес с кислорода. Тогава изследователите предлагат задвижване от типа "ядрена батерия", чието гориво може да издържи десетилетия и което не изисква кислород или слънчева светлина.

"Ядреното гориво има изключително висока енергийна плътност, която позволява месеци, ако не и години, устойчив полет, преди горивото да се изчерпа. За разлика от химическото горене, ядрената реакция не разчита на кислород за производство на топлина. Това дава възможност за полет в анаеробна атмосфера и без необходимост от носене на окислител. Двигателят може да бъде проектиран като правоточен въздушно-реактивен двигател, тип реактивен двигател, при който всмуканият за горене въздух се компресира единствено от свръхзвуковото движение на самолета напред. Няма нужда от турбокомпресор за тяга, което има редица предимства - има малко движещи се части, което свежда до минимум риска от механична повреда и е лек. Последното е от първостепенно значение, като се имат предвид възможностите на ракетите носители и разходите за доставка на всеки килограм в орбита на други планети", обясняват учените от Софийския университет.

Предложеният от българските учени проект за двигател се нарича NPRE /Nuclear-Powered Ramjet Engine/.