Откриха древни родственици на светулките
20 Януари 2021 18:23

Откриха древни родственици на светулките

/КРОСС/ Палеонтолози откриха древни роднини на светулките, които се оказаха "липсваща връзка" между древни биолуминесцентни насекоми и съвременните светещи насекоми. Става въпрос за изключително добре запазен бръмбар, обвит в кехлибар преди сто милиона години. Резултатите от изследването са публикувани в списанието „Proceedings of the Royal Society B".

Светещите бръмбари - светулки, златни бръмбари, фенгодиди и техните роднини - общо над 3500 описани вида - са най-често срещаните биолуминесцентни сухоземни животни. Те използват светлина, за да изплашат хищниците, да привлекат женски, а някои жени светят, за да примамват и да изядат нищо неподозиращите мъжки. Повечето от луминесцентните бръмбари попадат в гигантското суперсемейство Elateroidea, наброяващо около 24 000 известни вида. В исторически план, въпреки видовото разнообразие, еволюцията на биолуминесценцията при бръмбарите все още е слабо проучена. Настоящото откритие на екип от китайски, британски и чешки учени на добре запазен луминисцентен бръмбар от периода Креда е важно палеонтологично събитие. „Много бръмбари, произвеждащи светлина, са доста малки и имат меко тяло, така че изкопаемите им останки са оскъдни", казва един от авторите на изследването, д-р Ченян Цай, в съобщение за пресата на университета в Бристол.

Настоящият екземпляр, открит в кехлибар е изключително добре запазен, дори лекият светещ орган не е повреден", заяви Цай.

Според палеонтолозите, наличието на лек орган върху корема на мъжко насекомо, на което учените са дали името Cretophengodes azari, предполага, че бръмбарите са били в състояние да излъчват светлина преди 100 милиона години. „Новооткритата вкаменелост, запазена в кехлибара с реалистична точност, представлява изчезнал роднина на живите семейства Rhagophthalmidae и Phengodidae", каза друг член на екипа - Ян-Да Ли от Пекинския университет.