Руски учени ще възкресят древни вируси в бивша съветска лаборатория за биооръжия
19 Февруари 2021 17:35

/КРОСС/ Руски учени се стремят да разкрият загадката на изчезналите праисторически вируси, изследват меките тъкани на изкопаеми животни, открити в сибирската вечно замръзнала почва.

Североизточният федерален университет в Якутск, заедно със специалисти от научния центра "Вектор", наскоро обявиха, че за първи път провеждат изследвания върху палеовирусите.

Голяма част от неотдавнашните изследвания, проведени във "Вектор", са фокусирани върху съвременните патогени, но в този проектизследователите ще исучават внимателно вече изчезналите вируси, повечето от които ще бъдат възстановени от животни, открити в сибирската вечно замръзнала почва.

Находките, намерени в размразения пермафрост в Якутия, се съхраняват в музея на мамутите към Североизточния федерален университет (СВФУ). Повече от 20 вида древни животни се съхраняват внимателно в специален фризер при температури от -18⁰ C до 16⁰ C.

Техните експерименти са започнали с участък от меки тъкани, взет от кон на 4450 години, открит в региона Верхоянск още през 2009 г. Тази находка ще е първата в списъка, защото геномът на древното животно е напълно декодиран. Изследователите планират да проучат подробно образец от меките тъкани на коня, за да получат информация за всички микроорганизми, които го обитават, и измененията в състава на генома.

Те също се надяват да разширят изследването си и върху други животни, включително древен лос, обитавал р. Омолой, Малоляховски мамут, праисторически кучета, различни гризачи, древни птици, заекоподобен бозайник и други.

Това са находки, направени през последните десет години и за първи път ще бъдат изследвани за наличие на палеовируси, казва Максим Чепрасов, ръководител на лабораторията на музея на мамутите на НЕФУ .

Учените очакват, с помощта на нови технологии, да открият така наречените палеовируси, които биха могли да оцелеят в условията на вечната замръзналост и се надяват да разберат еволюционната история на отдавна изчезналите вируси, както и да получат представа за инфекциозните агенти, които все още обитават планетата днес.

Институтът "Вектор" е държавен център за биологични изследвания с много интересна история. В ерата на Студената война се смята, че там са се провеждали изследванията на СССР за създаването на биологични оръжия. В наши дни той извършва изследвания на някои от най-смъртоносните вируси в света, включително вируса SARS-CoV-2, който причинява COVID-19. Там също така са работили и за създаването на EpiVacCorona, една от водещите ваксини срещу COVID-19, разработена в Русия.

Институтът, открит в отдалечен ъгъл на руската Новосибирска област, е едно от двете официални хранилища на вече унищожения вирус на едра шарка, а другият е Центърът за контрол и профилактика на заболяванията в Атланта, Джорджия. Поради заплахата от патогените, които се намират там, съоръжението се счита за лаборатория с висока степен на сигурност, облицована със стоманобетонни стени и строго наблюдение.

Въпреки мерките за сигурност тслучвали са се тук и инциденти. През 2019 г. бе съобщено за мощна експлозия в лаборатория на "Вектор". За щастие не е имало жертви и опастност за населението. При поредния инцидент учен от Центъра "Вектор" умира през 2004 г., след като случайно се убожда с игла, заразена с ебола.

Изследването на заключените в пермафроста патогени може да се превърне във все по-актуална област на изследване. С повишаването на глобалните температури, дължащи се на изменението на климата, особено в Арктическата област на планетата, огромни количества лед, ледници и вечна замръзналост бавно ще се разтапят. Това увеличава възможността за потенциално неизвестен микробен живот, от вируси и бактерии до гъбички и водорасли, да бъдат освободени в околната среда. Макар мащабът на заплахата в момента да е неизвестен, очевидно е въпрос, който учените трябва да разберат.