Първата открита черна дупка е по-голяма и по-далечна от очакваното
20 Февруари 2021 08:40

Първата открита черна дупка е по-голяма и по-далечна от очакваното

/КРОСС/ Ново изследване разкрива подробности за първата открита някога черна дупка, забелязана през 1964 г., включително че тя е по-голяма, отколкото беше известно досега, предаде Ройтерс, позовавайки се на публикация в сп. "Сайънс".

Изследователите съобщават, че нови наблюдения на черната дупка Лебед Х-1, орбитираща в звезден съюз с голяма и светеща звезда, показват, че масата й се равнява на 21 слънчеви маси или че е с 50 процента по-масивна, отколкото се смяташе досега.

Въпреки че все още е една от най-близките известни черни дупки, изследователите са установили също, че Лебед Х-1 се намира малко по-далече от изчисленото досега разстояние - на 7200 светлинни години - разстоянието, което светлината изминава за една година, на 9,9 трилиона километра от Земята.

Черните дупки са изключително плътни обекти с толкова силно гравитационно притегляне, че нищо, дори светлината, не може да им се изплъзне. Някои са "свръхмасивни", като тази в центъра на нашата галактика Млечен път, чиято маса се равнява на четири милиона слънчеви маси. По-малките черни дупки са с масата на звезда.

Черната дупка Лебед Х-1 в съзвездието Лебед е сред най-ярките известни източници на рентгеново лъчение, казва астрономът и ръководител на изследването Джеймс Милър-Джоунс от университета "Къртин" в Австралия. Тя се върти толкова бързо - почти със светлинна скорост, че се доближава до максималната скорост, предвидена от общата теория на относителността на Айнщайн, допълва Милър.

Лебед Х-1 поглъща материал, изхвърлян от повърхността на звездния си компаньон - свръхмасивен "син гигант".

Обектът започва съществуването си преди 4 до 5 милиона години като звезда с маса, равняваща се на 75 слънчеви маси, която рухва в черна дупка преди няколко десетки хиляди години.

Изследването включва данни от VLBA - система от 10 радиотелескопа в САЩ.