Жени Начева: Потребителска такса за ваксинация категорично не се взима
Секция: Коментари
02 Март 2021 15:09
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Жени Начева: Потребителска такса за ваксинация категорично не се взима

/КРОСС/ Водещ: Слушателския сигнал изслушахме заедно с Жени Начева - заместник-министър на здравеопазването и председател на Надзорния съвет на НЗОК. Да отговорим веднага на въпросите на дамата. Първо, допустимо ли е да се събират подобни такси от личния лекар и редно ли е да го прави той?

Жени Начева: Веднага отговарям - не, не е допустимо да се събират подобни такси за поставяне на ваксина, било то първа или втора. Знаете, че е регламентиран много ясно редът за ваксинации, той е определен на ниво закон. Законът казва, че да, общопрактикуващите лекари при посещение при тях могат да взимат такса, но тя е свързана с условията и реда за опазване на медицинската помощ по националния рамков договор. Което е извън обхвата на поставянето на ваксини.

Водещ: Т.е. лекарите не могат да взимат нито потребителска такса, която в случая е един лев, защото става въпрос за пенсиониран човек, но за всички останали хора е по-висока, нито каквато и да било такса за манипулация, за това че са поставили която и да е от двете дози? Правилно ли ви разбирам?

Жени Начева: Такса манипулация категорично не могат да взимат. Потребителска такса за посещение при общопрактикуващ лекар могат да взимат в случаите, в които те оказват медицинска помощ извън самото поставяне на ваксината, в обхвата, отново подчертавам, на дейностите по Националния рамков договор. Това са дейности, които са ясно регламентирани и свързани с оказване на преглед или груповите дейности, посещения в друг регион и т.н. - медицински дейности, свързани с преглед по повод определено състояние на пациента.

Водещ: Доколкото ми е известно в този случай не е имало такъв преглед, не се заричам, но нямам информация от дамата да се е случило нещо подобно. А може ли съпругът й да си бие втората доза някъде другаде?

Жени Начева: Само подчертавам, че предоставянето на ваксина, независимо къде се поставя тя, всеки лекар е длъжен да извърши преглед на своя пациент. Знаете, че винаги сме подчертавали важността на прегледа на състоянието на пациента и преценка на неговото състояние преди ваксиниране.

Водещ: Да, но знаете колко много сигнали имаме от началото на масовата ваксинация, че не се мери температура, не се мери кръвно, не се изчаква поне 15 минути след поставянето на инжекцията, защото просто има голям интерес от хората и напливът е сериозен, така че и такива сигнали има, нали знаете, госпожо Начева?

Жени Начева: Нашият екип посещава много ваксинационни пунктове, в т.ч. и при общопрактикуващи лекари, медицински центрове, лечебни заведения за болнична помощ и гледаме задължително, моите впечатления са, че се изчаква за състоянието на пациентите. Хората са изключително дисциплинирани в това отношение, споделят своите наблюдения, така че не бих казала, че не се спазва това изискване. Може да има нарушения, за които ние разбира се взимаме незабавни мерки. Що се отнася до втория ви въпрос дали може да се постави ваксината на друго място, да, знаете че е изградена информационна система, която се използва и от общопрактикуващите лекари, и от всички ваксинационни места, независимо къде са ситуирани те и всеки един от нас може да избере различно място за поставяне на втората доза. Трябва обаче в тези случаи предварително да се обади на другото място, за да информира, че ще отиде там, за да може съответно да се предвиди и разчете количество за тази ваксинация, тя да бъде планирана, да е известено второто място или лекарят, който ще постави втората ваксина. И съответно след проверка в информационната система, че е поставена първата доза, може да се отрази и втората.

Водещ: Подлежат ли на специална проверка личните лекари, когато поставят ваксините? И съответно в такъв казус, за какъвто чухме преди малко заедно с вас, търпят ли санкции или някакво наказание, трябва ли да бъде подаден сигнал, ако да, към кого?

Жени Начева: Зависи за какви нарушения става дума?

Водещ: Ето, за неправомерно взимане на такса.

Жени Начева: Ако нарушението е неправомерно взимане на такса, знаем че всяко взимане на такса съответно и лекарите издават документ за заплатени суми на своите пациенти. Проверка може да се направи и от НЗОК, и от други компетентни институции, които проверяват този въпрос. Ако проблемът е чисто медицински, проверка също може да се направи от териториалните и национални компетентни органи на НЗОК и от Изпълнителна агенция „Медицински надзор".

Водещ: Т.е., ако някой се съмнява, че неправомерно са му взети пари, да си иска касов бон задължително от личния лекар и след това с този касов бон към кого се обръща, към Здравната каса ли?

Жени Начева: Най-добре да се обърне към териториалната структура на Здравната каса или Изпълнителна агенция „Медицински надзор".

Водещ: Само дето, госпожо Начева, ако съм в голямо населено място и имам такива притеснения или проблеми, мога даже да си сменя личния лекар. Какво обаче правя, ако съм в селце или много малко селце и аз и семейството ми, и всички останали в това населено място просто много често зависим от един-единствен личен лекар? Тогава какво?

Жени Начева: Бих казала, че именно в тези отдалечени места доверието между личния лекар и пациентът е изключително голямо. И не би следвало да има в годините или във времето, в което личните лекари се грижат за своите пациенти, недоверие. Да, може да има такива случаи на определени места, но не бих казала, че те са масови. Тогава може да избереш личен лекар и от друга територия. Може да се обърнеш за съвет към структурите на Спешна медицинска помощ, към лечебно заведение за болнична помощ. При всички положения обаче трябва да имаш личен лекар, на когото да имаш доверие. Не бих казала, че са много случаите, в които пациентите нямат доверие на личните лекари в отдалечени и малки населени места.

Водещ: Дано не са. Въпросът ми към вас е, след като чухме това, което чухме, не е в 4-те или 8-те лева, а затова морално укоримо ли е да се действа по този начин, особено с възрастни хора?

Жени Начева: Винаги е укоримо в случаите, в които не спазваш закона, разпоредби и правила. Ваксинационната кампания е кауза, знаете че всички ние се стремим да увеличим броя на ваксинираните лица, да стимулираме ваксинациите, да обясним колко важно е това, разбира се това е доброволен процес, но ние разчитаме в този процес преди всичко и на медиците, на лекарите, на изпълнителите на медицинска помощ, на общопрактикуващите лекари в т.ч. като доверени лица на нас пациентите, на болничните структури за провеждане на този процес по ваксинацията по най-добрия начин, така че пациентите да са доволни и всички ние, които дори и не сме пациенти, трябва да се ваксинираме.

Водещ: Сега, много забележки има дали се провежда по най-добрия начин, така или иначе, ваксинацията особено в частта масова ваксинация. Предлагам ви, госпожо Начева, заедно с вас и нашите слушатели да се пренесем пред столичната болница „Св. Ив. Рилски", тя е сред малкото болници, където днес имунизация ще има. Знаете почти навсякъде другаде, където отново бяха разкрити зелените коридори, след като бяха закрити преждевременно, дозите свършиха много бързо. Не точно така стои въпросът в „Св. Иван Рилски", поне такава е предварителната информация. На място пред лечебното заведение е репортерът ни Евелина Стоянова. Ева, каква е ситуацията при теб, има ли вече чакащи хора да се ваксинират след осем, каквато възможност беше обявена вчера?

Репортер: Аз се намирам пред центъра, в който ще бъдат днес ваксинирани желаещите хора. 33-34-35 души в момента чакат на опашка. Някои от тях са дошли рано сутринта, преди 7 часа, за да запазят ред. Първи обаче ще бъдат ваксинирани хората, които са над 65 г., чувам говорят помежду си. Предлагам сега да чуем тези, с които се срещнах рано сутринта, да чуят какво ми казаха.

Гражданин: За да запазим себе си и другите, и за да можем да пътуваме, което е по-егоистичната страна на нещата.

Гражданин 2: На 75 г. съм и затова смятам, че за мен е задължително. И затова тук съм от 7 часа и си чакам, дано късметът е с мен днес и да се ваксинирам

Гражданка: От 6.50 часа и бях пета подред, нищо досега не се е случило, не са започнали още, разбрах, че в 8 започват. Записах се преди 10-ти дни и не се е обадил досега, номер 300 съм там, реших, че ще се чака много дълго там. След като вчера обявиха, че дават по-малко ваксини, че са очаквали повече, така че реших да дойда просто. И много се колебах и аз като всички хора, обаче реших, че нещо трябва да се прави. Така със седене вкъщи и чакане да падне от небето, нищо не става. Просто човек трябва да се задейства. Това надявам се ще ми даде по-голяма свобода за всичко, защото много си променихме начина на живот, отчуждихме се едни от други, дори от най-близките си, което е много мъчително. Това е истинската причина.

Репортер: Това ми разказаха хората, които срещнах. А тази жена, която чухме преди малко е номер 300 при личния лекар, затова е решила да не чака повече и е дошла днес в болница „Св. Иван Рилски", за да бъде ваксинирана, както разбрахме пета поред, има шанс това да й се случи. Пък има и млади хора, чухме един от тях, каза че е дошъл да се ваксинира, за да може да пътува. Другата информация, с която разполага „хоризонт" е, че след 9 часа ще започне ваксинирането срещу КОВИД-19 в Александровска болница, след 13 часа в „Пирогов". Хората продължават да идват и да се редят на опашка търпеливо. Ще проследим процеса на ваксинация в болница „Св. Ив. Рилски".

Водещ: Благодаря, Ева. И ти ще бъдеш търпелива и ще останеш с хората, които чакат на опашка час преди официалния старт на днешната имунизация там. И отново в студиото и разговора ни със заместник-министъра на здравеопазването Жени Начева. Госпожо Начева, една ключова реплика от включването на Ева ми направи впечатление и това е коментарът на един от чакащите на опашката. Дано да имам късмета и до мен да стигне и да се ваксинирам. Въпрос на късмет ли трябва да бъде организацията на масовата ваксинация в зелените коридори, които предизвикват изключително много коментари и вярвам с много основание?

Жени Начева: Не, не трябва да е въпрос на късмет. Това, което ние сме казали е, че има план за ваксинация, който ние следваме. Знаете че има хора от фаза 1 до фаза 4 и 5, които трябва да се ваксинират. И едновременно с това при наличие на дози ваксини отворихме и зелени коридори, на местата където може да продължи ваксинацията, ваксинационният процес, извинявайте. Ваксини ще има за всички желаещи, които желаят да се ваксинират, освен изпълнение на фазите и лицата извън тези фази, но знаете оповестиха се и причините, поради които в момента има временно недостиг на ваксини. Смятаме да преодолеем това обстоятелство. Наистина ваксините, които се очакват, които са поръчани, които ще влязат в нашата страна, са достатъчни да покрият нуждите на всички, които желаят да се ваксинират.

Водещ: Да, но сегашното забавяне, което с пръст са посочени международните компании, не може според мен да бъде пряко свързано с организацията на работата тук, със зелените коридори в България, защото не международните компании, които се бавят, правят организацията на тези зелени коридори, а ги правим ние, правят ги институциите у нас. Т.е. като е ясно, че има забавяне и бройките са по-малко може би организацията на зелените коридори може да бъде по-добра. И в този ред на мисли ви питам - как се пази баланс между личните лекари, които се оплакват, че получават изключително малко дози, между зелените коридори, където те се изчерпват изключително бързо, между малките населени места и големите населени места? Как го гарантирате от министерството?

Жени Начева: Балансът се поддържа като ваксините се разпределят на база брой лица обхванати от фазите и брой население на територията на съответната страна. Директорите на нашите териториални /.../ РЗИ-та, създават необходимата организация, така че да има възможност както отново подчертавам да бъдат обхванати хората, които са включени в съответните фази на ваксинация, възрастните хора също, хората с хронични заболявания, така и тези извън тях, когато има налични количества , за да не се разхищават, пилеят дозите. Зелените коридори са нещо, което наши колеги от други европейски държави научиха и започнаха да прилагат и в техните държави. И позволява максимално балансиране на потребностите и разпределението на наличните ваксини в съответния ден. Не е лесен този баланс, опитваме организацията всеки един изминал ден да се подобрява. Мисля че това се гради на опита, както на тези, които поставят ваксините, така и на всички нас. Мисля че напрежение няма да има тогава, когато /.../ изпълнят своите ангажименти, в т.ч. и към нашата държава и доставят поръчаните от нас количества на време.

Водещ: Мисли ли се в посока личните лекари все пак да бъдат удовлетворени и да получат повече ваксини в идните дни и седмици?

Жени Начева: Знаете, че сме опитвали винаги да балансираме между личните лекари и останалите ваксинационни пунктове, които стартираха своята работа. Поради спецификата както на самите ваксини, някои от тях изискват специфично съхранение, което не може да се реализира от всички общопрактикуващи лекари и от друга страна обхваща категории и лица, които могат да бъдат обхванати само във ваксинационните центрове. Сега, когато навлизаме и във фаза 4, която обхваща хората с хронични заболявания и лицата над 65 г., да, първата доза на Астра Зенека, която пристигна в неделя, разпределихме на 50% и към общопрактикуващите лекари. Все повече ще се увеличава делът на ваксините и при тях, съобразено с техните пациентски листи, със записаните и желаещи хора да се ваксинират и при тях.

Водещ: От утре ли тръгва електронната заявка за запазване на час за ваксинация? Тази електронна форма,която беше обещана, в срок ли ще се изпълнят обещанията?

Жени Начева: В срок ще се изпълнят. Това е допълнителния фактор и обстоятелство, които ще позволят да няма опашки, защото ще може дистанционно да се записваме за поставяне на ваксина с конкретен час, дата и ден, в който да се постави ваксината. В момента чрез зелените коридори може всеки да отиде по всяко време, а така ще може да се запишем предварително да се знае в колко часа и къде да ни бъде поставена ваксината. Ще може сами да избираме мястото за поставяне на ваксина. Разбира се това ще бъде представено официално от министъра в момента, в който сме готови. Но ще спазим срока, който сме поставили.

Водещ: Т.е. утре, така ли?

Жени Начева: Нека да представим официално тази платформа утре или вдругиден ще направим съответното представяне.

Водещ: Но в идните дни?

Жени Начева: В идните дни, да, до края на седмицата ще бъде представена новата система, така както сме поели ангажимент, това да стане в първата седмица на м. март.

Водещ: Това със сигурност ли ще доведе до подреждане на хаоса, който в Министерството се нарича обаче наплив и интерес на желаещи да се ваксинират, а не хаос, както пък критици го наричат? Защото чухме и дамите от болница „Св. Иван Рилски", дамата е номер 300 при личния лекар, няма обаждания към хората, няма обаждания когато се запишат в пунктовете и в общи линии отиват и чакат с надеждата, че ще им излезе късметът?

Жени Начева: Не бих използвала думата хаос категорично и отново подчертавам - ние не прилагаме план за ваксиниране различен от която и да е друга европейска държава. Навсякъде във всяка европейска държава се започва с определени фази и категории лица, които трябва да бъдат ваксинирани. Първо с медиците, знаете започнахме, след това с учители, социални работници и т.н., обхващаме постепенно различни категории лица, създаваме електронна система за записване на часове. Упражняваме контрол към компаниите за доставяне своевременно на количествата, които държавата е поръчала. Не бих използвала думата хаос категорично.

Водещ: Как се осъществява този контрол, защото аз останах с впечатлението от ЕК да упражнява този контрол по договореното със споразумение. Как ние го упражняваме този контрол, хващам се веднага от вашите думи, стана ми интересно?

Жени Начева: Ние сме държава членка, която участва във всички форуми, в които се дебатират, изслушват компаниите и в които се поставят общи критерии, изисквания към тях за това как да върви регулярността на доставките. Знаете, че министърът на здравеопазването със свои писма, както и целият екип на МЗ съответно поставя изискванията на държавата към съответните компании тогава, когато една или друга доставка не е пристигнала своевременно.

Водещ: Т.е. носи се отговорността, не чакаме само да посочим с пръст компаниите и да чакаме на високо ниво европейско, политическо, някой да им се скара?

Жени Начева: Не е въпросът за каране, въпросът е за организиране на производствени мощности, за съвместни разговори и дебати, за взимане на общоевропейски решения, в които ние сме участници. Вчера имаше съвет на здравните министри. Проф. Ангелов постави този въпрос на този форум. Така че правим всичко необходимо, съгласно правилата на държавите членки да ускорим регулярността на доставките и сме уверени, че това ще стане много скоро.

Водещ: Какво би означавало много скоро, ако трябва да бъдете по-конкретна? Дни, седмици?

Жени Начева: За следващата седмица са планирани допълнителни, т.е. със следващите доставки, както от „Пфайзер", така и от „Астра Зенека", около 15 март доставки от ваксината на „Модерна". Знаете че в момента тази седмица /.../ освен върху изпълнение на фазите и върху изпълнение на ангажиментите, които министерството има с осигуряване на изборния процес и ваксиниране на хората, които ще участват в комисиите, които организират изборите. Това е също ангажимент, който поехме и ще изпълним, за да може до провеждане на изборите, тези които са членове на съответните СИК или РИК да бъдат ваксинирани с втора доза. Така че процесът продължава.

Водещ: Със сигурност той е доста сложен за менажиране и управление. Никой не го отрича. Аз ви благодаря, госпожо Начева, че откликнахте на поканата и не избягахте да отговорите на въпросите на нашите слушатели, независимо дали са се наредили при личния лекар за ваксинацията или на опашките на зелените коридори. Важно е да чуят отговорите от вас, от компетентните и отговорни институции. Благодаря за включването.

Жени Начева: Аз също благодаря. Да, и искам да гарантирам на вас и на вашите слушатели, на всички ваши колеги, представители на медиите, че ние даваме и сме готови да предоставим актуална, честна, справедлива и прозрачна информация за целия ваксинационен процес на територията на страната. И благодаря на всички, които имат доверие в този процес. И съвместно ще се справим с изпълнение на плана и преодоляване на тази КОВИД пандемия.

Водещ: Да. И дано да има силен контрол за случаите, в които доверието се разклаща с какъвто случай започнахме и този разговор. Благодаря ви много.

БНР, „Преди всички"