КЗП: 20 хиляди потребителски сигнала за нарушения са получени през 2020 г.
Секция: ИКОНОМИКА
15 Март 2021 08:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
КЗП: 20 хиляди потребителски сигнала за нарушения са получени през 2020 г.

/КРОСС/ През изминалата година получихме много сигнали на потребители - над 20 000 на годишна база, въпреки че потреблението се сви заради пандемията. Логично се увеличаха сигналите на онлайн потребители - хора, които пазаруват предимно в интернет. Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, който беше гост в студиото на БНТ "Денят започва" в Световния ден на потребителските права. Той припомни, че изключително право на потребителя е в 14-дневен срок от получаването на стоката да се откаже от покупката, да върне стоката и да получи парите си по начина, по който е платил на търговеца.

Изключенията са изчерпателно посочени в закона. Това са случаите, в които става дума за продукти с авторски права и продукти, които поради хигиенни и здравословни съображения, не е уместно да бъдат връщани. Всички останали стоки - дрехи, спортни стоки, комуникационни средства, стоки за бита и т.н., подлежат на възстановяване в този 1-дневен срок, уточни Маргаритов.

С отварянето на МОЛ-овете КЗП е направила над 200 проверки, за да установи дали обявените промоции и намаления са реални. Около 20 нарушения има, което показва, че се запазва общият тренд от при 10% от проверките да се откриват нарушения. Нямаше нещо иновативно, а по-скоро не бяха обявени правилно старата и новата цена, не беше ясен срокът на обявеното намаление, обясни председателят на КЗП.

По думите през последната година COVID-19 определено се използва като търговска марка от някои нелоялни търговци, които се опитва да заблудят потребителите с неверни послания и "се опитват да изкарат на техен гръб повече пари".

В началото на пандемията това бяха опитите да се вдигат напълно изкуствено цените на стоките от първа необходимост - личните предпазни средства, дезинфектантите и т.н. За щастие, този период премина доста бързо, може би и заради бързите действия на контролните органи, за да се стигне до последните месеци до опити на различен тип търговци, които се опитват да пласират различни продукти с посланието, че те са много ефективни и дори лекуват COVID-19, отбеляза Маргаритов.