За 20 дни партиите похарчиха над 3.5 млн. лв. за медии
Секция: ПОЛИТИКА
25 Март 2021 16:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
За 20 дни партиите похарчиха над 3.5 млн. лв. за медии

/КРОСС/ Двадесет дни след старта на кампанията, участниците в нея похарчиха рекордно много средства за медийно отразяване – 3 518 725 лв. без ДДС. Това е общата стойност на сключените към 24-и март договори  между политическите субекти и медиите, включени в нашия мониторинг. Той обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии (които може да видите ТУК) 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции.

Кой похарчи най-много за реклама досега? 

Патриотичната коалиция Воля-НФСБ продължава да е първенец по похарчени средства като сумата, която са отделили за медии, вече е 1 115 148 лв. Формацията продължава да насочва своите средства основно към големите телевизии – Нова ТВ, БТВ и БНТ. След тях по разходи за медийна кампания се нареждат ГЕРБ-СДС с 503 392 лв. От началото на кампанията те са ориентирани към онлайн и печатни медии, но в този период вече има и средства насочени към телевизиите. Трети по разходи са ВМРО-БНД с 492 001 лв., като основната им част е насочена за телевизионно излъчване. На четвърто място е формацията на Цветан Цветанов – Републиканци за България, която е похарчила 409 996 лв. 

От подписаните договори изглежда, че коалицията с втора по численост парламентарна група – БСП за България, провежда по-скромна медийна кампания. До вчера формацията е вложила едва 202 660 лв. От левицата залагат на БНТ и партийната си телевизия БСТВ.

Кои медии привличат най-много средства?

Най-много средства към 24-и март са привлекли трите водещи телевизии в страната – Нова ТВ – 677 116 лв., БТВ – 609 853 лв. и БНТ – 467 443 лв. С БНТ договори са сключили значително по-голям брой формации, обяснение за което може да се дължи и на сравнително по-ниските цени за отразяване на телевизията, които се определени с постановление на Министерски съвет. Така БНТ има договори с 13 формации, докато бТВ и Нова ТВ – с по 4.

Телевизия Евроком се нарежда на четвърто място по привлечени средства – 437 611 лв. Продължава и практиката тази медия да сключва и безвъзмездни договори с участниците в кампанията. Към 24-и март има 9 такива споразумения със следните участници в кампанията: коалиция Ние, Гражданите, коалиция БСП за БЪЛГАРИЯ, партия Възраждане, партия АБВ, коалиция Демократична България, коалиция Движение ЗАЕДНО за промяна, партия Движение на непартийните кандидати, партия Правото и партия Общество за нова България. Какви са услугите, за които се сключват тези безвъзмездни договори, и каква е тяхната стойност, не може да стане ясно от публикуваната информация

Безвъзмезден договор за отразяване с политическа партия Атака пък е сключила партийната им телевизия Алфа. Това е и единственият договор на телевизията към 24-и март.

В допълнение, можем да отбележим, че останалите партийни телевизии са сключили възмездни договори с политическите формации, с които са свързани – това са БСТВ и БСП за България, Скат и Воля-НФСБ, ⅞ ТВ и Има такъв народ.

До този етап на кампанията само 3 от мониторираните 40 медии не са публикували сключени договори – това са вестниците Монитор и Телеграф и сайтът BGnes.com.

Някои особености, които наблюдаваме

За първи път в предизборна кампания наблюдаваме публикуването на договори от толкова много медийни доставчици. 

Впечатление прави, че сумата отделена от участниците в тази кампания за медийно отразяване в първите 20 дни е значително по-голяма от наблюдаваните кампании за предходни парламентарни избори. Така например за същия период през 2017 г. участниците са разходвали 2 429 846 лв (без ДДС). 

Значителна е вероятността средствата да продължават да нарастват, особено с оглед на ограничените възможности за провеждане на кампания на терен и наложените здравни мерки в сила до края на месеца. 

Интерес буди и фактът, че от Воля-НФСБ поставят “своеобразен рекорд”. Дори и разточителните медийни кампании на Николай Бареков през 2014-та година вече отстъпват пред разходите направени от морската коалиция. Още повече, че до изборите остават още 10 дни, в които средствата за медии ще се увеличават.

Източник: Отворен парламент