Презареждане с изпълненията на Соня Йончева
Секция: КУЛТУРА
31 Март 2021 10:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Презареждане с изпълненията на Соня Йончева

/КРОСС/„Ела отново, сладка любов, сега те каня" е една от най-популярните песни на английския бароков майстор Джон Дауланд. Това е една от прелестните миниатюра, които Соня Йончева изпълнява в новия си диск. Освен това има няколко испански барокови образци, като „Не е нужно да му разкривате красотата" от Томас де Торехон и Веласко. И заедно с пиесите от 17 в. ще откриете съвременен хит от репертоара на АББА „Като ангел, минаващ през моята стая", който Соня интерпретира в прелестен аранжимент, без да изневерява на изискания си стил. Заедно с всички тези световноизвестни пиеси се чува и една българска песен, в която певицата вплита тъга и копнеж „Заблеяло ми агънце".

„Презареждане" или може би „Прераждане".

„С този проект, който обмислям от около десет години, искаме да подчертаем непреходния звук на музиката, изграждайки мост между минало и настояще. Свързвайки света на Монтеверди със света на българската народна музика, испанските хакари с английските мадригали, ние искаме да покажем колко глобален може да бъде звукът на тази музика, дори ако по това време хората не са могли да общуват както ние" - казва Соня Йончева. С нея са музикантите от „Капела Медитеранеа" с диригент Леонардо Гарсия Аларкон, които са записали и няколко инструментални пиеси от Франческо Кавали, Сантяго де Мурсия, Симон Диас, Клаудио Монтеверди.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=W4lGp50cVBw

Ансамбъл „Капела Медитеранеа" е създаден през 2005 г. от родения в Аржентина, но живеещ в Швейцария Леонардо Гарсия Аларкон и основният интерес е насочен към музиката на страните от Средиземноморието. Те изпълняват и записват мазригали, мотети и опери. Много популярни са регистрациите им на сицилианска музика, както и опери на Клаудио Монтеверди. Интересни са и концертите представящи европейски и композитори от Латинска Америка. Сред творбите, които получават нов живот чрез техните интерпретации са „Великият потоп" и „Набуко" на Микеланджело Фелвети, „Елена", „Хелиогабал", „Язон", „Ерисмена" на Франческо Кавали, „Прометей" на Антонио Драги, „Омагьосаният дворец" на Луиджи Роси или „Мнимата луда" от Франческо Сакрати. Всички тези творби са записани, тъй като от 2018 г. съставът е резидентен към Дижонската опера. Преди две години особена популярност доби постановката на „Галантните Индии" на Жан Филип Рамо в Париж по случай юбилея на операта при Бастилията и честванията на 350 годишнината от създаването на Кралската музикална академия.

„Някои стилове в музикалните композиции изненадващо продължават да ни вълнуват и петстотин години по-късно, защото комбинират огромен емоционален заряд с величествена лекота, споделя Соня Йончева. Този проект е от изключително значение за мен. С него искам да подчертая вечността на тази музика и чувството на безкрайна свобода, което ни подарява. Това е апел към прераждане и възстановяване, от които нашият свят отчаяно се нуждае", допълва Соня.

Проектът „Rebirth" е записан в концертната зала „La Chaux-de-Fonds" в Ньошател по време на първата карантина през 2020 г. За промоцията на албума има великолепен клип, заснет сред пролетни треви, потоци и гори на фона на „Сладка забрава" - ария на Арналта от операта „Коронацията на Попея" от Монтеверди.

В диска са включени и двама композитори ярки представители на венецианския барок - учител и ученик - Франческо Кавали и Барбара Строци - прочута певица и композиторка, а оперите са „Ксеркс" и „Влюбеният Хераклит".

Днес името на българката е добре познато по целия свят. Освен на най-големите сцени тя редовно пее на концерта за националния празник на Франция - 14 юли, слушахме и на концерта за юбилея на Парижката опера. След като в последните години тя пресъздаде едни от най-трудните оперни партии сред които Дездемона, Тоска, Елизабет, Норма, Имоджене, Федора, Медея, с този диск Соня се завръща към началото на кариерата си, когато под ръководството на Уилям Кристи тя участва в барокови опери на Монтеверди, Пърсел, Рамо, Хендел. Гласът ѝ звучи ефектно и изискано, а интерпретациите ѝ са стилни. Ако слушаш диска от начало до край той преминава на един дъх, тъй като към всеки трак има встъпление, което променя атмосферата от предишния.

Истински барокови бисери са избрани в листата на творбите - ария на Саломе от „Св. Йоан Кръстител" на Алесандро Страдела, арията на Аделанта от „Ксеркс" на Франческо Кавали, „Сребърният лебед" на Орландо Гибънс, „Очи, които ме презирате" от Хосе Марин, арията на Минерва от операта „Прометей" на Антонио Драги, „Чуй ме, Господи" от Алфонсо Ферабоско-младши.

Това е четвъртият солов албум на певицата, след „Париж, моя любов" от 2015, „Хендел" - 2017, „Верди албум" от 2018 година.