Прогноза: Блокирането на Суецкия канал ще струва 1 милиард долара
Секция: ИКОНОМИКА
01 Април 2021 13:07
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Прогноза: Блокирането на Суецкия канал ще струва 1 милиард долара

/КРОСС/ Финансовите загуби от блокирането на Суецкия канал от контейнеровоза "Евър Гивън" могат да достигнат 1 милиарда долара, посочи ръководителят на управлението на морския път Осама Рабия пред телевизия "Сада ал Баляд", съобщи БТА.Кризата със заседналия в Суецкия канал кораб, довела до блокиране за седмица на възловия морски път, предизвика Русия да напомни на света за Северния морски път (Northern Sea Route - NSR) и руските енергийни тръбопроводи. И за това колко безопасни и надеждни са те.

Двата начина за пренос на стоки "са много сигурни и държат конкурентни позиции по отношение на транспортните разходи, както и по надеждност в сравнение с алтернативните маршрути", заяви в понеделник - деня на развръзката на Суецката криза - Министерството на енергетиката на Русия.

Ройтерс цитира изявлението, в което се изразява очакване за увеличаване на товарите по маршрута през Северния ледовит океан до Азия, който съкращава пътя с 4000 морски мили в сранение с южната алтернатива през Суецкия канал. Обемите достигнаха почти 33 милиона тона миналата година и Министерството на енергетиката очаква те да достигнат 80 милиона годишно до 2024 година.

Океанът и пътят

Отдавна се говори, че Северният ледовит океан е силно засегнат от изменението на климата. А бъдещите прогнози показват още по-драстично намаляване на ледoвете, което ще отвори нови области за проучване на природни ресурси и ...морския транспорт.

Северният морски път е корабоплавателен коридор между Атлантическия и Тихия океан по протежение на руския бряг на Сибир и Далечния изток, пресичащ пет Арктически морета: Баренцово, Карско, Лаптеви, Източносибирско и Чукотско. При благоприятен леден сезон регионът на Арктика има транспортно предимство за бързо развиващите се региони в Далечния изток.

По експертни изчисления корабоплаването през Северния ледовит океан по Северния морски път може да спести около 40% от разстоянието при плаване от Азия (Йокохама - най-големият пристанищен град в Япония) до Европа (Ротердам в Нидерландия - най-голямото пристанище в Европа) в сравнение с традиционния маршрут през Суецкия канал. Или 60%, ако се минава през нос Добра надежда.

Обаче, добавят експертите, 40% по-малко разстояние не означават съответните 40% икономии на разходи поради много фактори, включително: по-високи разходи от производството на ледоразбивачи, нередовност и по-ниски скорости на придвижване, затруднения в навигацията и по-големи рискове, както и необходимост от допълнителни услуги за разбиване на ледовете.

Какви са предимствата на пътя

И все пак, главните икономии от използването на Северния път идват от намаляването на разхода на гориво в допълнение към съкращаването на времето за транспорт, например между Йокохама и Хамбург - от 34 на 23 дни, според Arctis-search.

Компанията Arctic Bulk отбелязва като други предимства на северния път, наред с дните на преход и по-малките разходи на гориво, и по-ниските емисии вредни газове; елиминира се рискът от пиратство, спестяват се по-нататъшни разходи чрез генериране на товари и в обратна посока - от Далечния изток. Като благоприятни фактори се отбелязва, че ледът намалява с 40% през последните 30 години, както и възможността по пътя да се движат различни плавателни съдове (дали това мнение се споделя и от други експерти ще видим по-надолу).