Спаси София предупреждава: Общината пак пробутва лобисткото метро до ИКЕА
Секция: БЪЛГАРИЯ
21 Април 2021 12:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Спаси София предупреждава: Общината пак пробутва лобисткото метро до ИКЕА

/КРОСС/ Градските активисти обявиха днес, че следизборно Общината отново се опитва да прокара изграждането на метро до поредния мол и ИКЕА. Градските активисти изтъкват редица причини защо метрото до там е нерентабилно и ще донесе далеч повече вреди, отколкото ползи както за района, така и за столичани.

„Районът в момента е с ниско застрояване, тъй като се намира в подножието на Витоша, а пътниците са в пъти по-малко от необходимото за метро. Метрото ще даде възможност за значително презастрояване с големи сгради точно там, където то не трябва да бъде позволено.“ – категоричен е Гергин Борисов.

От Спаси София твърдят, че удължението на метрото до ИКЕА е нелогично и от транспортна гледна точка. Те споделят данни на Общината, според които в района има само 1800 живущи и 8000 работещи попадат в обхвата му – много по-малко отколкото ежедневно превозва даже една автобусна линия. „Зоната спокойно може да се обслужва от автобусна линия, която да довозва до метро при Бизнес парка. Околовръстният път е с по 5 ленти в посока, по която автобусите ще се движат бързо и без задръжки. Защо ще строим метро успоредно на магистралата?“ – питат градските активисти.

Симеоновският лифт, който често се изтъква от управляващите в полза на метрото до планината, се намира на над 1000 метра от метростанцията. От организацията припомнят, че лифтът е частен и Столичната община няма механизъм, с който да принуди собственика да го удължи. „Витоша ски се съди с Общината, а ски центърът на Витоша почти не работи. Не е ясно как това подобие на лифт и ски зона ще генерират пътници като за метро, което има капацитет да превозва хиляди души всеки час.“ – обяснява Гергин Борисов.

Съществен проблем е и огромната сума, която ще бъде похарчена за изграждането на новия участък. Става въпрос за около 200 млн. лв., а ежегодната експлоатация ще струва на софиянци още около 5 милиона. „В момент когато градският транспорт на София е заплашен от фалит, е безотговорно да се пробутва метро до всеки мол! Имаме съмнение, че става въпрос за лобистко начинание, което и в полза на големите частни инвеститори там, както и собствениците на молове и магазини. Да не забравяме, че сред тях е и един бивш президент на страната, който е част от ГЕРБ. Но това не само ще бъде платено от софиянци, но и ще бъде вредно за дългосрочното развитие на града.“ – припомня Гергин Борисов.

Според независимия общински съветник Борис Бонев, парите трябва да се инвестират там, където носят максимални ползи за софиянци, а не за обслужване на нуждите на частни интереси, затворени комплекси и молове! „С парите, които бихме дали за метро до ИКЕА може да се построят много по-важни проекти и ефектът за софиянци ще бъде далеч по-голям. Не трябва всички налични средства да инвестираме в проекти, от които големите фирми лесно усвояват, докато градът ни потъва в мизерия. Далеч по-голям проблем за софиянци са мизерията в кварталите, състоянието на междублоковите пространства, разпадащите се улици и тротоари, липсата на паркове и детски градини… Парите трябва да отидат за тях!“ – категоричен е Бонев.

От Спаси София призовават гражданите да се включат активно в общественото обсъждане и да изразят позицията си. То ще се случи този четвъртък (22.04), от 17:30 ч., а за участие е необходимо да се следва този линк:
https://city-council-sofia.webex.com/city-council-sofia/j.php?MTID=mc4bd63a3e34f5be4eb3a2dd541eb2b8b