Openbanking.bg ускорява нализането на отвореното банкиране в ежедневието
Секция: Интервюта
25 Юни 2021 13:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Openbanking.bg ускорява нализането на отвореното банкиране в ежедневието

/КРОСС/ Галя Димитрова е позната във финансовия свят у нас като успешен банкер. Тя оглавява последователно Алианц Банк, Креди Агрикол, ТБ "Виктория" като изпълнителен директор и член на управителните съвети.
Голяма част от проектите й са свързани с дигитализацията на финансовия сектор.
Има дългогодишен опит в разработването на електронни канали за обслужване на граждани, домакинства, малки и средни предприятия.
През 2018 г. с екип от съмишленици основава финтеха IRIS Solutions, в който е управляващ партньор. Компанията е сред първите лицензирани от БНБ доставчици на решения за услуги, базирани на open banking.

Г-жо Димитрова, какви са основните ползи от отвореното банкиране?
Отвореното банкиране дава възможност всеки човек да спечели от дигитализирането на банковите сметки и информацията, която сега стои заключена в тях. Чрез отвореното банкиране се откриват възможности за потребителите да придобият продукти и услуги на по-добра цена и според собствените си нужди. Благодарение на отвореното банкиране всеки притежател на банкова сметка може да печели от парите си повече.
Това са само някои от ползите за крайните потребители.
Що се отнася до банките, финансовите и нефинансовите институции, за тях отвореното банкиране е възможност да дадат тласък на бизнеса си, да имат експоненциален растеж. Причината - чрез достъпа до финансовите данни на клиентите си, те могат да им предложат персонализирани услуги и продукти, съобразени с техните конкретни нужди. А това, разбира се, би увеличило многократно продажбите.

Има ли срокове за привеждане на доставчиците на услугата в съответствие с директивата PSD2?
Европейският банков орган постави изисквания към местните регулаторни органи. В България това е БНБ. Тя трябваше да направи ревизия на работата на интерфейсите за приложно програмиране на банките. Срокът за това беше 30 април 2021 г. Всяка банка получи предписание от БНБ какво конкретно да направи, за да работи нейният интерфейс. Сега е даден нов срок, в който всяка банка трябва да приведе в съответствие своя API.

Разработихте платформата openbanking.bg. С какво тя ще помогне за по-широкото използване на open banking у нас?
IRIS Solutions повече от година тества интерфейсите за приложно програмиране на всички наши банки, познава философията на всяка от тях. Осъзнахме, че е нужно да се дава систематизирана информация за работата на тези интерфейси (API). За да подпомогнем развитието на средата за open banking, разработихме и пуснахме платформата openbanking.bg.

Какво може да се види там?
Това е инструмент, с който доставчиците на услуги могат да бъдат постоянно в съответствие с PSD2, това е разширената директива на ЕС за плащанията. Във всеки момент клиентите на API мониторинга на IRIS Solutions ще знаят дали интерфейсът им за приложно програмиране работи, ако не работи - какъв е проблемът, за да бъде своевременно отстранен.

Кои са потребителите на тази информация?
Всички, които предлагат чрез електронните си канали услуги, базирани на open banking, на клиентите си. За онези, които предлагат услугата "агрегиране на сметки", е необходимо да знаят как работят интерфейсите на целия пазар, а не само техния. За да могат, ако клиент се обърне към колцентъра със сигнал за проблем с дадена услуга, да му кажат от къде произтича проблемът и кога ще бъде отстранен.

Как ще се получава информацията?
Клиентите, с които имаме сключен договор за API мониторинг, получават информация за представянето на интерфейсите на всички доставчици на пазара. За да разберете колко сериозно гледаме на това, ще ви кажа, че всеки интерфейс ще се тества на всеки 6 минути или 10 пъти на час, 240 пъти на ден. При наличие на проблем, сканирането ще се прави 5 пъти на 30 секунди. Това е в отговор на регулаторния стандарт. Чрез него се следи резервният механизъм. Т.е. ако един интерфейс не работи, трябва да се осигури резервна среда.

Уникална ли е тази услуга у нас?
Мисля, че няма аналог на openbanking.bg. Някои банки правят собствен мониторинг, но не е достатъчно веднъж дневно да провериш и да твърдиш, че имаш работещ интерфейс.
Най-добре се тестват интерфейсите при активно работещи услуги. IRIS Solutions е b2b доставчик, но обслужвайки стартъпи, които са изградили услуги за крайни клиенти на основата на open banking, ние сме длъжни да правим мониторинг на всички API.
Това е израз на желанието ни за бързо развитие на пазара и стабилизиране на средата за развитие на допълнителни услуги, базирани на open bankinhq които се предлагат от банкови, небанкови институции, от иновативни финтех компании за крайни клиенти.
За нас е много важно при предстоящо пускане на услуга в електронен канал на дадена банка да сме сигурни, че тя ще бъде успешна. В момента някои банки предлагат услуга за агрегиране на сметки, но интерфейсите не са стабилни и затова клиентите не могат да ползват пълната функционалност - да си качат на едно място всички банкови сметки и да могат да плащат от онази, от която искат, или да прехвърлят пари от една сметка в друга. Тъй като само някои от интерфейсите за приложно програмиране работят, хората се разочароват от услугата, отказват се и банката съвсем губи мотивация да поддържа тази услуга.
Вярвам, че open banking e бъдещето на финансите. Надявам се чрез openbanking.bg да подкрепим по-бързото му превръщане в работещо средство за удовлетворяване на потребителските търения и създаване на все повече иновативни решения във финансовата област.