Министър без портфейл по ромските въпроси: възможности и заплахи
Секция: Коментари
13 Юли 2021 14:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Министър без портфейл по ромските въпроси: възможности и заплахи

/КРОСС/За първи път се създава пост „Министър (без портфейл) по ромските въпроси“. За първи път на министерска позиция е предложен ром, при това – жена. Въвеждането на позиция „Министър (без портфейл) по ромските въпроси“ е стъпка, която би могла да ускори процесите на интеграция, но в същото време не е универсално решение, панацея и крие много подводни камъни.

Фактите

  • след като повече от десетилетие крайни националисти участваха в управлението на страната и говоренето за роми и ромска интеграция беше стигматизирано (факт е, че думата „роми“ постепенно беше заменено от „уязвими групи“, а говоренето за ромска интеграция се свеждаше до обвинения към неправителствените организации и цялата ромска общност, че не може/ не иска да се интегрира). Към това трябва да добавим и силната анти-ромска дискриминация, която наблюдаваме сред широки слоеве (проучване на Евробарометър от 2019 г. показва, че България и Румъния са страните с най-силни антиромски нагласи);
  • през последните години се наблюдава бързо подобряване на образователното ниво на ромската общност. Проучване на Голбал Метрикс и Тръст за социална алтернатива от 2019 г., сочи, че за 7 години, процентът на роми, участващи в средно образование, се е удвоил, а ромите, обучаващи се в университети, са се увеличили 6 пъти. Това създава все по-многобройна средна класа в ромска общност;
  • до този момент в България не е имало министър от ромски произход. В различни правителства е имало четирима заместник-министри роми, единият, от които – жена;
  • в България никога не е съществувала институция с управленски правомощия, чиито основни компетенции да са свързани с изпълнение на политиките за ромска интеграция. Това е задължение на основните институции на изпълнителната власт (МОН, МТСП, МЗ, МРРБ и др.), като в тях не съществуват дирекции или отдели за изпълнение на интеграционната политика, а обикновено това е допълнително задължение към работата на определен експерт. Изключение от това правило е Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства към МОН, който също няма политико-определящи функции.
  • Координацията по изпълнение на интеграционните политики между различните институции и сътрудничеството с гражданския сектор, са вменени на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси. Добре известно е, че НССЕИВ няма управленски правомощия и не може да изпълни тези задължения. През 2013 г. повечето ромски организации напуснаха НССЕИВ с искане за институционална реформа, която и до момента не се е случила;
  • Въвеждането на позицията „Министър (без портфейл) по ромските въпроси“ не е свързано със създаването на устойчива институция. Практиката до сега е Министърът без портфейл да няма заместници, администрация и бюджет за изпълнението на своите задължения

 

Подводните камъни

В обявяваните до момента политически намерения и програми на ИТН, работа по ромските въпроси не е заявявана експлицитно, съответно няма позиция как би трябвало да изглежда политиката за ромска интеграция и какви мерки би предприело едно бъдещо правителство. Няма съответно информация какви биха били правомощията на един бъдещ Министър без портфейл по ромските въпроси. Възможно е да си стигне до следните негативни последици

  • Институционално сегрегиране на ромската тема, което ще доведе до абдикация на основните институции на изпълнителната власт с управленски правомощия (МОН, МТСП, МЗ и др.) от реализирането на каквито и да е интеграционни политики.
  • Свръх очаквания от Министъра по ромските въпроси, без той да има институционални правомощия
  • Затвърждаване на стереотипа, че ромите професионалисти могат да работят единствено по въпроси, свързани с роми

Обективния процес на повишаване на образователното ниво на ромската общност и създаването на ромска средна класа, води до формирането на многобройна група от професионалисти – роми, които могат и следва да работят за повишаване благосъстоянието на всички български граждани. В България има достатъчно специалисти от ромски произход, които биха могли да бъдат на ръководни позиции в Министерство на образованието, Министерство на здравеопазването, Министерство на труда и социалната политика и др. и това би било най-високата степен на реална интеграция.

Предложената от ИТН за Министър (без портфейл) по ромските въпроси д-р Антония Валентинова е пример за високообразован професионалист от ромски произход, която би могла да изпълнява управленски функции и в Министерство на здравеопазването.

Още един важен акцент, който трябва да подчертаем, е че за модернизацията на ромската общност е изключително важно да бъде даден шанс на професионалистите жени от общността. Важно е тази възможност да бъде реална, а не само декларативна.

Успех на Д-р Валентинова, в каквато и насока да се развие кариерата й!

анализ на Център Амалипе