Зеленият преход ще повиши цената на тока
Секция: Анализи
26 Юли 2021 10:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
 Зеленият преход ще повиши цената на тока

Въвеждат "екологично" мито при внос на стоки от страни извън ЕС

Топлоелектрическите централи на въглища ще трябва да преминат към природен газ или друга технология

По-високите данъци водят до по-ниски заплати

/КРОСС/ Кризата, причинена от COVID-19 и мерките за ограничаване на разпространението му, допринесе за съществено повишаване на ролята на държавата в икономиките на почти всички страни по света. Фискалната и паричната експанзия означават не само големи бюджетни дефицити, но и повишаване на дела на държавните разходи и на дълга в брутния вътрешен продукт. Целта на тези мерки е чрез публични инвестиции и подкрепа за населението и бизнеса да се преодолее шокът и по-бързо да се достигне до равновесие при потенциала на икономиката.

Настоящата ситуация не предразполага към поглед в по-дългосрочен период, но ролята на икономистите би трябвало да бъде точно такава. Опитът показва, че компенсирането на по-високите разходи и бюджетен дефицит обикновено се случва чрез повишаване на данъците, като по този начин се цели увеличаване на приходите. Инструментите на равнище Европейски съюз също имат нужда от финансиране и това може да се случи чрез въвеждането на допълнителни данъци. Така чуждестранни политици със съдействието на местните биха могли да наложат на България вредни за икономиката решения и това не бива да се позволява.

Новите данъци в ЕС

Фондът за възстановяване, от който се очакват сериозни ресурси и за българската икономика през следващите години, се нуждае от финансиране, което не би могло да се осигури от европейския бюджет при настоящите приходи. Това означава, че или отделните държави трябва да правят по-високи вноски, отколкото в момента, или трябва да се въведат нови данъци. Тези данъци ще отиват директно в бюджета на ЕС и ще се отразяват като собствени приходи за съюза. В момента такъв ресурс са митата, налозите върху захарта, отчисленията от приходите от данък върху добавената стойност в отделните държави, глобите и други приходи.

Една от възможностите е разширяване на схемата за търговия с емисии на въглероден диоксид. Тази схема се прилага от 2005 г. насам, като някои замърсяващи производства (енергетика, промишленост) са длъжни да си купуват квоти, за да могат да функционират. Наскоро Европейската комисия предложи 13 законодателни мерки по Зелената сделка, които имат за цел да намалят емисиите на парникови газове с 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. и да се постигнат нетни нулеви емисии до 2050 г. Предлага се квотите вече да се отнасят за автомобилите, самолетите, корабите и сградите, което ще увеличи съществено разходите за експлоатацията им.

България е една от седемте държави, която се обяви против, тъй като тя е най-застрашена от страните от ЕС от увеличаване на енергийната бедност в резултат от действията по отношение на климатичните промени. Зеленият преход изисква топлоелектрическите централи на въглища в страната да преминат към природен газ или друга технология. При всички възможни варианти към момента обаче това ще означава значително повишаване на цената на електроенергията за битови нужди. Освен това по този начин ще се увеличи и зависимостта на българската икономика от вносни ресурси, какъвто е природният газ, за сметка на местните - лигнитните въглища, които се използват понастоящем.

Тази система се предвижда да се допълни с трансграничен въглероден данък. При недостатъчно строги екологични правила в страните на произход на дадени стоки извън ЕС, този данък ще се плаща при внос. Това ще се отнася за селскостопански и промишлени стоки. На практика това означава въвеждане на допълнително "екологично" мито, което ще увеличи цените за крайния потребител. Според представителите на ЕС това би било средство за засилване на конкурентоспособността на европейските производители, които се съобразяват с по-строги екологични стандарти. Всъщност това ще подобри условията за тях на европейските пазари, като влоши конкурентоспособността на външните производители, но няма да промени ситуацията на останалите пазари.

Други идеи са свързани с общоевропейски данък върху финансовите трансакции - при търговия с финансови активи като акции, облигации или деривати или върху всякакви други финансови операции, като в отделни държави от ЕС са налице различни варианти. Формално се облагат финансовите институции, които извършват тези операции. Фактически обаче голяма част от данъчното бреме се прехвърля към потребителите на финансови услуги. Колкото по-широка е данъчната основа, толкова по-трудно е избягването на данъка. Очакваните приходи са високи и това представлява сериозен мотив за въвеждането на подобен данък на равнище ЕС. Предимство на този данък е, че се очаква по-голямата тежест да се понесе от хората с по-високи доходи, които по-често и в по-големи обеми биха извършвали финансови трансакции.
Посочените данъци не изчерпват всички идеи по темата.

15% корпоративен данък на глобално ниво

Облагането на големите технологични гиганти също е важна тема. Във връзка с това е и скорошното предложение за въвеждане на минимална ставка от 15% по корпоративното подоходно облагане на някои мултинационални компании на глобално равнище. Официалният мотив е да осигури еднакви условия за всички участници на международните пазари, като подпомогне изграждането на силен, устойчив, балансиращ и включващ световен икономически растеж, който същевременно е насочен към противодействие на измененията на климата и загубата на биологично разнообразие.