Планът за по-широка синя зона в София вече търпи критики
Секция: Автомобили
19 Август 2021 10:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Планът за по-широка синя зона в София вече търпи критики

/КРОСС/ Твърденията, че с разширяването на синя и зелена зона ще се подпомогнат усилията за подобряване на качеството на въздуха, са абсолютно несъстоятелни. Подобни ограничаващи действия доказаха във времето, че не водят до намаляване на броя на автомобилите в центъра на града, защото те не са обвързани с други два ключови аспекта: развитието на градския транспорт и осигуряването на общински паркинги. Това се казва в позиция на Асоциацията за защита на потребителите (АЗП) във връзка с намеренията на Столична община да разшири обхвата на зоните за платено паркиране и да прехвърли голяма част от местата в зелената зона към тези в синята. Според потребителското сдружение, преди да прави промени в периметъра на двете платени зони, Столична община трябва да осигури редовен и адекватен градски транспорт във всички части на града. „По-внимателен преглед показва, че инфраструктурата на градския транспорт продължава да не обхваща цели населени места в София. Такива са например в северната и южната част на общината. В същото време има дублиране на линии на наземния транспорт с метрото, което води до неефективност и пропиляване на ресурси, които би могло да бъдат пренасочени там където липсват. Ярък пример е бул. "Мария Луиза", по който вървят няколко трамвайни линия и метрото. Липсва също така мисъл в посока на работеща мрежа на точките на пресичане на различните видове градски транспорт, което затруднява живущите в София да планират своето пътуване с прекачване. Това на свой ред води до предпочитане на личните автомобили за сметка на използването на градския транспорт", се казва в позицията на АЗП.

Както „Сега" писа, преди дни общински съветници от ГЕРБ внесоха предложение за промяна в текстовете на ресорната Наредба за организация на движението на територията на Столична община. Идеята е да се разшири обхвата на на зоните за платено паркиране в София, като големи части от зелената зона преминат към синята. Планира се и увеличаване на нейното времетраене - вместо от 19.30 ч. от есента тя вече ще продължава до 20 ч. Към синята зона ще бъдат приобщени улиците между бул. „Дондуков" и „Сливница" и бул. „Данаил Николаев", между „Тодор Александров" и „Сливница", между бул „Христо Ботев" и „Скобелев" и „Опълченска", както и всички улици между бул. "Васил Левски" и бул. „Евлоги и Христо Георгиеви", както и между бул. „Пенчо Славейков" и бул. „Скобелев".

Изчисленията на Столична община са, че разширението на синята зона ще увеличи приходите на Центъра за градска мобилност с около 6 милиона лева. След разширението местата за платено паркиране в синя зона в София ще се увеличат от 5000 на 13 000, а тези от зелената зона ще намалеят от 28 000 до 21 000 места. Свиването на местата в тази зона ще бъде доста осезателно, въпреки че към нея се предвижда да се включи още един квартал на столицата - ж.к. „Зона Б-19" - до бул."Константин Величков" и кръстовището с бул. "Иван Гешов", където ще се разкрият нови 550 места за платено паркиране.

Управляващите в София предлагат още да се премахне безплатният "Служебен абонамент" за държавни и общински структури, който сега включва три паркоместа. Освен това идеята е паркирането в режим "Служебен абонамент" в центъра да се ограничи до 5 платени места на административен адрес - както за институции, така и за частните фирми. Изчисленията са, че това ще доведе до прибавянето на 430 места към платените зони за паркиране в центъра на града.

Според АЗП планираните промени няма да доведат до намаляване на трафика в столицата. „По отношение на общинските паркинги АЗП не вижда никакъв напредък за подобряване и развитие на тази услуга, въпреки, че от години е обект на критики защото не удовлетворява очакванията и нуждите на софиянци. Няма никакви планове и времеви разчети, съдържащи конкретика за това къде и кога Столична община планира да построи паркинги. В тази посока неправителственият сектор многократно е предлагал идеи и решения за разлика от пасивността на ръководството на Столична община. В тази връзка призоваваме Столичният общински съвет, вместо механично да одобрява предложенията за увеличаване на платените зони за паркиране, да задължи кмета Йорданка Фандъкова да представи задълбочен и аргументиран анализ, включващ подходящи места за изграждане на тези съоръжения, капацитетът им и предложения за цени за паркиране отговарящи на възможностите на столичани. Редно е най-сетне Центърът за градска мобилност да признае провала си при управлението на вече съществуващите общински паркинги и да даде отговор на въпроса защо те не са са предпочитани от столичани", се казва в становището.