Арх. Виолета Комитова: Платили сме авансово 1 милиард лв. за АМ Хемус
Секция: Интервюта
10 Септември 2021 11:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Арх. Виолета Комитова: Платили сме авансово 1 милиард лв. за АМ Хемус

/КРОСС/ Интервю с арх. Виолета Комитова - служебен министър на регионалното строителство и благоустройство в предаването „Здравей, България" на Нова телевизия

Водещ: В студиото е регионалният министър Виолета Комитова. Добро утро и добре дошли.

Виолета Комитова: Добре заварили.

Водеща: Ще говорим за магистралите, за всичко, което беше изнесено от вас като информация вчера, за отговора на предишното управление. Да започнем обаче с едно пряко включване на Запрян Запрянов, защото в центъра на София се събраха отново пътни фирми, които протестират, искат си парите.

Репортер: Картината на площада пред Народното събрание вече е много по-различна. Хората започнаха да се събират, тук има строители от цялата страна. Ще говорим с част от тях, виждаме че те имат и плакати в ръце. Добро утро, може ли да се представите. От колко години работите като строител? Какви са мотивите да излезете на този протест днес пред парламента?
Величко Илиев: 15 години работя като строител. Мотивите са забавяне на парични заплати.

Репортер: Вие лично от колко време не сте получавали заплати, какви суми за тези два месеца трябва да ви бъдат изплатени?
Величко Илиев: Около 3000 лв.

Репортер: Знаете ли колко общо пари държавата трябва да намери, за да компенсира всички вас, не само тези, които сте се събрали тук, а и тези, които днес не са на протеста, но очакват своите заплати?
Величко Илиев: Не мога да ви отговоря на този въпрос.

Репортер: Как се оправяте обаче, ми кажете, сега когато не получавате заплати, предполагам имате да плащате наеми, сметки? Колко труден е животът в момента за вас като гражданин?
Величко Илиев: Кредити, домашни условия, това е.
Красимир Спасов: 3 години работя в строителството.

Репортер: Това ли е най-тежкият период за вас и от колко време вие не сте получавали заплата?
Красимир Спасов: От два месеца повечето присъстващи не сме получавали заплати.

Репортер: Въпросът ми към вас е като този към колегата ви, как се оправяте, при положение, че в момента нямате доходи, на кого разчитате?
Красимир Спасов: На роднини и на банки.

Репортер: Виждате ли изход от ситуацията?
Красимир Спасов: Да, ако държавата се вземе в ръце.

Репортер: Можете ли да кажете вие кои обекти сте изпълнявали, какво сте правили, какво сте изпълнявали като дейност?
Красимир Спасов: АМ „Хемус" , в момента работим на 135 км.

Репортер: Заедно с колегите ви тук всички ли работите там?
Красимир Спасов: Да.
Владимир Василев: Да, аз също работя на „Хемус", от 2 месеца няма пари.

Репортер: Предполагам работата беше на пълни обороти?
Владимир Василев: Да. Затова сме тук, искаме си паричките. Това е.

Репортер: Очаквате ли да има чуваемост този протест и да има реакция от държавата?
Владимир Василев: Да, надяваме се. Дай Боже.

Репортер: Благодаря ви много. Това бяха строителните работници от протеста.

Водещ: Министър Комитова чу това, не го чувате за първи път. Което са си изработили, ще го получат ли като суми, дори да имате спорове с техните началници и собственици на фирми, тези хора които са на протест, реално са ощетени?

Виолета Комитова: Това, което чух във вашия репортаж, аз разбирам, че това са хора, които работят на „Хемус", но не чухме коя фирма работи точно. Аз ще проверя точно коя фирма представлява тези хора, тъй като по „Хемус" работят страшно много фирми. Само в участъка 50 км след „Ябланица", където те работят има по 9 фирми, които работят.

Водещ: Там платено ли е всичко, че ви учудва и се налага проверка?

Виолета Комитова: За „Хемус" за стотен път ще повторя пред целия български народ, сме платили авансово по 1 милиард. Сега ще видим коя фирма протестира, колко милиона е получила авансово и прочие. И този тип протести, които могат да бъдат насочени към цялото общество, всъщност аз не разбирам те към кого задават въпроса - към регионалния министър, към бюджета или към техните работодатели? Те имат договори, тук не е ясно те от кого искат парите. Така че аз ще проверя, ако тази фирма се легитимира коя е тя, ще извадим договора, ще видим колко пари сме изплатили и може би това е въпрос на мениджмънт на техните ръководители. Ние сме дали 100 милиона авансово, пък те не плащат на работниците си, за да ги изкарат на площадите. Но може и да е друга ситуацията. Ние не чухме фирмата. Договорите са много. Допълнително ще ви представя информация като извадим договора, за да видим колко аванс е взела фирмата, какво точно се случва там и защо тези хора са оставени без заплати. Защото, както знаете, на 9 юни аз направих една проверка по „Хемус", когато фирмите ми спретнаха шоурум със скъпа строителна техника. Това беше организирано мероприятие за 1 ден строиха 50 строителни машини, на другия ден ги изтеглиха оттам и даже изравниха и терена. Това мероприятие може да е организирано, специално насочено с политически цели. Но ще проверим, аз не искам да кажа, че работниците не трябва да получават заплати. Да не ме разберете погрешно, хората, които работят, трябва да си получават парите за техния труд.

Водеща: В този случай за „Хемус" обаче това не са единствените работници, които протестират. Ние видяхме серия от такива протести, знаем че имаме системен проблем. Вие решение имате ли? Защото назад във времето ви чухме да казвате - чакаме актуализацията, там има предвидени пари. Утре-вдругиден актуализацията ще е факт. Ще се реши ли проблемът?

Виолета Комитова: Проблемът не е общ, той е различен за всички казуси. За кои протести ми говорите? За АМ „Черно море". Само те са протестирали досега. От Регионалното министерство за първи път виждаме тези работници, които споменават обекта „Хемус", досега АМ „Черно море"...

Водещ: Въпросът беше при актуализацията идват ли налични пари, които може да дадете?

Виолета Комитова: Въпросите са много. От актуализацията на бюджета очакваме 100 милиона, които са ни необходими за зимно почистване и поддръжка на пътищата. Но от тази актуализацията на бюджета, която сега се дебатира в парламента, няма да получим 1,5 милиарда, които са договорени от предишното правителство за текущ ремонт и поддръжка.

Водещ: Август месец е казано друго.

Виолета Комитова: Ние сме планирани да влязат в бюджета за 2022 г. Това е съвсем друга тема.

Водещ: Друго е казано август месец на ваша пресконференция заедно с инж. Денчев, че за да бъдат осигурени пари е нужно НС да приеме актуализацията и че чакате актуализацията, за да платите на протестиращите фирми.

Виолета Комитова: Тогава протестираше фирмата само АМ „Черно море", на която ние очакваме тази финансова подкрепа от сегашната актуализация, защото Автомагистрали „Черно море" е една отделна тема. Да ви я разкажа накратко. Имаме 56 милиона осигурени на нашето държавно търговско дружество „Автомагистрали". По времето на господин Беличев, 56 милиона за ремонт на „Тракия" от Чирпан до Стара Загора. Той си сключва такъв договор, му се възлага от АПИ и под този договор от 56 милиона господин Беличев възлага на 9 фирми работа за същата отсечка 40 км Чирпан-Стара Загора на стойност 199 милиона. Той предлага на фирмите работа за 199 милиона, като има осигурени 59 милиона в неговите документи. И по този начин с едни измамни договори ангажира фирмите да работят между Чирпан и Стара Загора и днес този проблем изскочи. Фирмите работят, но разликата между 59 милиона, които има той като главен изпълнител и 9-те договора, които той сам сключва за 199 милиона е ясно, че няма как служебното правителство да изкара в момента. Това е един измамен договор, но ние търсим решение на този въпрос. В момента мисля, че има среща по същия казус Автомагистрали „Черно море" Чирпан, „Тракия" обектът, във финансовото министерство през цесии, през помощи от банки да решим проблемът на нашите хора.

Водещ: Разбрахме името на фирмата - „Автомагистрали Хемус".

Виолета Комитова: Ще ви изпратя договора на АМ „Хемус", не е пред мен, имаме там много договори, около 25 фирми са получавали аванси за „Хемус".

Водещ: По памет казвате, че е платено на фирмата и тя не плаща умишлено на работниците?

Виолета Комитова: Не, по памет не мога. Ще ви намеря договора, ще ви го изпратя, това са договори с много големи аванси, точно не мога да ви кажа, те са 25, ние работим с документи.

Водеща: Но и там има авансови плащания, казвате и към АМ „Хемус", добре.

Виолета Комитова: Момент, за „Хемус", нека да се разберем - 1 милиард сме раздали като аванси на фирми, които ще участват в това строителство. За това става дума, ние сме ги раздали преди 2 г. тези аванси по времето на господин Нанков и госпожа Аврамова са раздадени.

Водещ: Т.е. къде са парите, какво казвате?

Виолета Комитова: Във фирмите са парите.

Водещ: Къде във фирмите?

Виолета Комитова: Не мога да ви кажа. Това трябва да попитаме техните управители. 1 милиард сме раздали предварително за строителство на магистрала „Хемус" на 25-30 частни фирми.

Водещ: Те къде са парите?

Виолета Комитова: Не мога да ви кажа. Фирмата да отговори къде са парите. Една от моите проверки на 9 юни с известната автокъща касаеше кръстовището между бъдещата „Хемус" и пътят Русе-Велико Търново. Там мисля, че беше една фирма, договорът беше в ръцете ми тогава, казваше се „Европейски пътища", тя беше получила 100 милиона. Предварително, за да работи по „Хемус" някога си. Така че тук ще проверим фирмата „Автомагистрали Хемус" какъв договор има с нас, колко аванс е получила и ще отговорим в публичното пространство.

Водеща: А фирмата трябва да се събере в тези 100 милиона или каквото там авансово е платено, независимо, дори и да има ръст на строителни материали, каквото и да се случва, това са парите, тя трябва да се ограничи в тях, така ли е?

Виолета Комитова: Ще ви покажа договора и ще видите фирмата какво трябва да направи.

Водещ: Като свършат парите могат ли да спрат или могат да продължат и да кажат - ама, ние продължихме?

Виолета Комитова: Малка част от тези пари са усвоени по „Хемус", вие разбирате ли, там строителството...

Водещ: Да обясним на хората, едно усещане беше, и то не беше усещане, имаше ангажимент до 2024 г. да има цяла магистрала „Хемус". Вчера разбирам и да ви кажа в личен план се разочаровах като шофьор, като водач, че само 50%, че 50 км само докъм Плевен може изобщо да се построят до 2024 г. и другото е било фантазия, или илюзия, вашите опоненти казват „тя хал хабер си няма, всичко й оставихме, ама не може да се оправи".

Виолета Комитова: Да. Моите опоненти, виждате че срещу мен излизат вече по двама, по трима, по пет министри. Много държат колективно да ме нападат. Това е някаква акция на някаква глутница срещу мен, защото аз просто казвам истината без да лъжа, как стоят нещата с този срок. Ние много слушах в предишната предизборна кампания, че „Хемус" ще се завърши до 2024 г., вие всички го чувахте и аз търсех документи в регионалното министерство да видя някакъв документ за този пусков срок, исках да разбера наистина ли е така. Никога не съм се произнасяла за този срок. И най-накрая установих, че имаме договори за строителство на отсечка 1, 2, 3 - 51 км, след Ябланица докъм Плевен, които отсечки са с разрешение за строеж от 17 април 2019 г. и в тези договорите за това строителство последният срок е 2024 г., т.е. там господин Нанков и госпожа Аврамова са сключили договори тези 51 км да се построят за 60 месеца. 19 април 2019 г. строително разрешение, края на 2024 г. около 50 месеца, т.е. те са си планирали по документи 51 км да ги построят за 60 месеца, да кажем по 1 км на месец. Това е реалистичният срок да се построи този път. И сега - това е истината. Останалите отсечки от магистралата, първо няма разрешение за строеж, а в последните 3 участъка дори не знаем откъде точно ще мине трасето. Не знаем, имаме много проблеми. Но да ви кажа защо това е реалистичният срок да се построи магистрален път 1 км на месец. Сега, връщаме се на Чирпан-Стара Загора, ремонт който скоро се извърши. 4 фирма работиха 40 км за около 5 месеца. Разделяме 10 км средно на фирма, 40 км на 4 фирми 10 км на фирма. Работят 5 месеца, там излиза, че 1 км го правим, на месец правим 2 км. Вижте, при новото строителство на „Хемус" на месец изграждаме 1 км, трябва да създадем основата на пътя и да положим асфалта, а тук правим на 1 месец 2 км, защото основата е изградена при Чирпан. Т.е. това са реалистичните срокове. Всички останали думи са лъжи. Между другото господин Нанков много лъжи изрече по мой адрес. Мога да ви ги припомня, ако искате.

Водеща: Не, не. Това, което казаха вчера, защото то много се разминава с това, което вие казвате. Те казват, ама ние, предишното управление, всичко сме подготвили документално с изключение на някои отчуждителни процедури. Вие казвате - няма основни документи.

Виолета Комитова: Вчера говорихме за следното, че едно, две и три , 51 км се строят с разрешение за строеж по правилата и т.н. и те ще бъдат завършени до 2024 г. След това установихме по сигнали на Държавно горско стопанство, че на отсечка четири и пет някой копае, изхвърля пръст в гората, съсипва 87 дка гора и там се наложи да облетим с дрон и да видим, че на 4 и 5 някой прави основата на път незаконно, без разрешение за строеж.

Водеща: В такива случаи какво се прави, след като е незаконно, узаконявате го?

Виолета Комитова: Сега ще търсим решение. Кажете ми кой е отговорният за основата на този път, който виждаме? Няма. Има анонимен строител, никой не се показва. Кой е направил...

Водещ: Не разбираме името. Но всеки чака по сметка и с контактно лице да получи пари за извършена дейност.

Виолета Комитова: Когато строите без разрешение за строеж вие не се показвате в публичното пространство. Защото има санкции.

Водещ: Нали трябва да стигнат парите до мен, каквото и да правя?

Виолета Комитова: Не става дума за пари. Говорим, че някой е правил тази отсечка 4, е копал и е изнасял земни маси, правил е легло на пътя.

Водеща: Нали по някакъв договор трябва да го е правил?

Виолета Комитова: Той може да има договор, но без разрешение за строеж няма право да започва. Какво не е ясно?

Водеща: Да, но как е анонимен тогава?

Виолета Комитова: Не знаем кой е, той не се показва. Хайде да попитаме кой е работил по отсечка четири, нека да попитаме в публичното пространство, че е изградил това, което виждаме по дрона, да видите, че никой няма да се легитимира. Нека да попитаме в публичното пространство пред вашата медия.

Водещ: Няма житейска логика някой да хаби енергия, ресурс, работници, техника, да го свърши това и да не получил възнаграждение?

Виолета Комитова: Момент, казвам ви каква е логиката. Първо, раздаваме аванси на много фирми, които имат финансов ресурс и могат да работят по „Хемус". Второ, тръбим, че магистралата ще я завършим до 2024 г. и за да скъсим сроковете, започваме да строим преди разрешение за строеж. Това е житейската логика в случая.

Водеща: Добре, вие какво правите там, където работи анонимният, както казвате вие, строител?

Виолета Комитова: Нищо не правим. Установихме го с дрон. Сега ще мислим какво да правим. Ще призовем всяка България - кой строи на отсечка четири, това което виждаме от дрона? Да видите, че никой няма да се легитимира, да се представи, да каже аз съм строител, както виждаме тук протести. Да каже - аз строих на отсечка четири. Да попитаме господин Нанков и госпожа Аврамова - кой строи на отсечка четири?

Водещ: Позволете ми един по-общ въпрос. Да не се окаже, че в желанието си да бързат, да пришпорват, може би някои фирми да са с надписани материали, може да са приближени, може да има нарушения, но да не се окаже накрая, че въпреки всички негативи и пороци, все пак са се придвижвали някакви процедури? Говоря и на ръба на закона и започва да строи без да е готово всичко, но все пак са успявали да наваксан накрая и да догони документацията строеж? Да не се окаже, че все пак нещо се е строило, а сега при този по-строг контрол, да излезе че вие нищо не строите, но пък всичко е законно?

Виолета Комитова: Тук не става дума за строг контрол. Ние получихме жалби от Държавно горско стопанство за съсипани 87 дка гора. И понеже до отсечка 4 няма достъп с автомобил, защото няма път там, се наложи да облетим с дрон.

Водещ: Друг ми беше въпросът. Нарушения, които виждате дали не са от бързане или от...

Виолета Комитова: Да, от бързане са. Тези нарушения са от бързане.

Водещ: Но с добро намерение?

Виолета Комитова: От добро намерение бързо да направим магистралата. Всички бързаме. И вие, и аз бързам, и управляващите, и правителството, и политиците бързат, за да се похвалят с този строеж. Но когато строим по този начин, ви питам кой носи отговорността за основата на пътя, която видяхме на отсечка четири. Най-важното на един път е основата на пътя. Когато тя не е направена с материали достатъчно здрави, не е уплътнена, не е проверена, никой не се е подписал, че тази основа ще издържи на натоварването на автомобилния трафик, след това полагаме асфалта и получаваме набраздената повърхнина. Най-важната е основата на пътя.

Водещ: Да не излезе да няма път накрая в желанието ни да е много хубав и качествен, да няма никакъв, това е?

Виолета Комитова: Ще има път. Ако искате, можем да питаме кой работи по отсечка 4 и ще видите какъв ще е отговорът? Няма да получим никакъв отговор. Но тези лъжи на господин Нанков започват да ми идват в повече. Много държа да кажа, защото той не опровергава моите твърдения за срока, за това което сме видели с дрон, а се опитва да ме обижда в лично качество.

Водещ: Че не сте в час.

Виолета Комитова: Сега, първо, той е много ядосан. Защо е ядосан господин Нанков? Държи се като дете, на което са му изяли десерта, защото му прекъснахме пътя на парите от МРРБ, към АПИ, към „Автомагистрали" и към фирмите. Той вече не стои на този път господин Нанков. Затова е страшно ядосан. Той е много огорчен, че сме сменили ръководителите на АПИ, на „Автомагистрали". Той е много огорчен от това обстоятелство. Той е управлявал този процес с парите.

Водеща: Говорите за финансови интереси през политическата линия?

Виолета Комитова: Говоря, че той е много ядосан, че вече не е на пътя на парите от бюджета към строителните фирми.

Водещ: Твърдите ли, че е ял от десерта?

Виолета Комитова: Не, не твърдя. Казвам, че вече е отстранен от този път. Не твърдя, защото нямам никакви доказателства, но така си обяснявам неговия яд. Второ, той е толкова голям специалист по инвестиционен процес, че вече всички разбрахме, че той е най-добрият, но възниква въпросът защо в последния вариант на правителството на Борисов, той не беше предложен за регионален министър? Нито той, нито госпожа Аврамова. Мисля, че господин Александър Иванов беше сложен за регионален министър. Очевидно, че господин Борисов разбира, че Нанков не е точно човекът, който най-много разбира. Но това не е интересно. Интересното е, че той много ме атакува в личен план. На 9 юни, когато проверих онова кръстовище, той каза министърката не знае къде минава магистралата. Ние го бяхме заснели с геодезически инструменти, тя не разбира нищо от това. После ми каза, че не разбирам от инвестиционен процес, а вчера ми каза, че хал хабер си нямам от инфраструктурни проекти. И сега му изпращам един хабер чрез вашата телевизия. Каня го на публичен диспут по инфраструктурните проекти, той да си определи ден и час, да си поговорим кой има хабер и кой няма хабер. Това е моят хабер.

Водещ: Готови сте публично, в ефир?

Виолета Комитова: Да. С господин Нанков да говорим за темата магистрала „Хемус". Защото той излъчва лъжи, които объркват хората. Вижте, това е много скъп строеж. Какъв е смисълът да се лъжем, кажете ми? Всички ние го плащаме през бюджета. Аз лично не съм в предизборна кампания. Аз нямам интерес да лъжа, докато господин Нанков излиза утре в парламента и той трябва много да се бори отново да влезе в парламента. Той с друг мотив подхожда към този проект. Така че аз лично смятам, че този проект категорично трябва да продължава да се строи. Трябва да се контролира качеството. Трябва да се контролира количеството, сроковете и ние всички трябва да имаме тази магистрала.

Водеща: Тук всички сме на едно мнение, сигурна съм, че и господин Нанков ще се съгласи.
Водещ: Много ви благодарим. Каните го на публичен сблъсък, на дуел, така да се каже. Благодарим ви.

Виолета Комитова: Да, пращам му хабер през вашата телевизия.

Водеща: Благодарим ви.

НТВ, „Здравей, България"