Планетата, на която вали желязо, има още изненади
Секция: ЛЮБОПИТНО
06 Октомври 2021 14:30

Планетата, на която вали желязо, има още изненади

/КРОСС/ Търсенето на екзопланети е една от задачите на астрономите, като понякога те откриват доста необичайни места. Например екзопланетата WASP-76b, която миналата година учените нарекоха "горещ Юпитер".

Тя се намира на около 640 светлинни години от Земята, което я прави една от най-близките екзопланети. За съжаление, е необитаема, като има много неподходящи условия. Например, на нея вали дъжд от желязо.

Планетата е заключена в синхронно въртене със своята звезда и само едната ѝ половина е постоянно насочена към нея, а другата е в постоянна тъмнина. Така едната половина е много гореща с температури над 2100 градуса по Целзий.

В ново проучване учени от Белфаст откриват още интересни подробности за планетата, съобщава CNET. Тя ги изненада с някои неочаквани неща. Например при спектрален анализ е открит силен сигнал на йонизиран калций.

Той е засечен в горната част на атмосферата и е много по-силен отколкото са показвали досегашните модели. Заради голямото разстояние обаче не може да се направи директен оглед, за да се открие причината за тази неочаквана разлика.

Подобна беше ситуацита и при други две екзопланети - KELT-9b и WASP-33b. Това подсказва, че има наличие на непознат до момента процес, който издига калция високо в атмосферите на тези екзопланети.

Една от потенциалните причини е високата температура, която е достатъчна дори да превърне желязото в изпарения. Процесът може да е достатъчен за извличането и на други газове и вещества високо в атмосферата много по-бързо от обичайното.

Учените смятат да използват новия метод за анализи и на голям брой други екзопланети с най-различни характеристики. Той ще помогне за анализирането на различните условия и да се открие потенциална връзка между процесите.