„Пепеляшка“ на Росини – приказка с неочакван край
Секция: КУЛТУРА
08 Ноември 2021 14:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Пепеляшка“ на Росини – приказка с неочакван край

/КРОСС/ „Пепеляшка, или триумфа на добродушието" е комична оперна драма в две действия от Джокино Росини, която ще се играе на сцената на Софийската опера на 13 ноември. Либретото е на Джакопо Ферети и е заимствано от едноименната приказка на Шарл Перо. Първото представление на операта е на 25 януари 1817 г. в „Театро Вале" в Рим. Росини е на 25 години, когато написва „Пепеляшка", но вече има зад себе си поредица оперни бисери като „Севилският бръснар", „Танкреди", „Италианката в Алжир" и други.

Завладяващата приказна история за добрата девойка, която се превръща в принцеса, тук е леко видоизменена - героинята живее с доведения си баща и неговите дъщери. Няма я и добрата фея, която движи приказните трансформации в познатия на много поколения деца сюжет. Вместо нея действието ръководи наставникът на принц Рамиро, Алидоро. Няма тиква, няма магии, привидно няма и магични трансформации. Всичко се развива на ръба между сериозното и комичното - къде явно, къде полускрито, къде само с леко намигване. Елегантната режисура на Вера Петрова предизвиква усмивки и добро настроение дори там, където според либретото би трябвало да се чувстваме леко тъжни. Освен с Александрина Стоянова - Андреева, в ролята на Пепеляшка, софийската публика ще се срещне 13 ноември с : Хрисимир Дамянов (принц Рамиро), Атанас Младенов (Дандини ), Николай Петров (Дон Манифико ), Милена Гюрова (Клоринда), Благовеста Мекки-Цветкова (Тисбе ), Стефан Владимиров (Алидоро).

 

Диригент: Жорж Димитров

Постановка: Вера Петрова

 

Сценографията на Боряна Ангелова, е необичайна и в пълно съзвучие с режисьорския прочит на творбата. Огромни пъстроцветни яйца побират героите ту като стаи, ту като каляска, ту се превръщат в цветна градина. Свежото и ярко усещане от тези оригинални решения се допълва от пищните, умишлено решени на ръба между красивото и кича, костюми на Християна Михалева-Зорбалиева.

Макар и предизвестен, хепиендът не идва от само себе си. Росини е взаимствал само по-щастливата развръзка от творбата на Шарл Перо, при която Пепеляшка благородно се застъпва за злите и завистливи свои сестри. Преплитането на темите за прошката и любовта, смирението и надеждите, които се сбъдват, прави толкова интересен и харесван крайния продукт на сцената на Софийската опера и балет. Освен многобройните си други достойнства, операта „Пепеляшка" вдъхва кураж и оптимизъм в твърде смутните времена, в които живеем.

Операта „Пепеляшка" се счита за една от най-изящните партитури за вокал и ансамбъл. Поради обичайната липса на време, начин, срокове и темпове на композиране, цялата опера е завършена за три седмици. Увертюрата към операта „Пепеляшка" е изпълнявана често в концертни програми и участва в „стандартния" оркестров репертоар още от самото си създаване, заедно с повечето увертюри на Росини.