Около 11 минути е цялото посещение на клиент за получаване на ПИК
Секция: БЪЛГАРИЯ
10 Ноември 2021 09:51
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Около 11 минути е цялото посещение на клиент за получаване на ПИК

/КРОСС/ Офисът на НАП в Русе препоръчва на своите клиенти да се възползват от дистанционните комуникации с приходната администрация. Заради въведената епидемична обстановка в страната, свързана с корона вируса, е най-добре клиенти да се въздържат от лично посещение в офиса, освен при неотложност. Агенцията предлага няколко дистанционни форми за ефективна връзка с нейните служители и пълноценно използване на услугите.

Клиентите, които разполагат с ПИК - персонален идентификационен код от НАП или КЕП - квалифициран електронен подпис, могат да ползват всички предоставяни от НАП електронни услуги, които ги очакват в нейния интернет сайт на електронен адрес https://inetdec.nra.bg/ . С въвеждането на ПИК, НАП даде шанс и на физическите лица да общуват с администрацията онлайн без да е необходимо да закупуват електронен подпис от фирма „Информационно обслужване" и други доставчици.

НАП използва 125 IT системи и приложения за предоставяне права на клиентите за централизиран достъп, така че те ефективно и защитено да предоставят и получават документи и информация по електронен път без необходимост от посещение в офиса на Агенцията.

Най-популярни и търсени са подаване на данъчни и осигурителни декларации по интернет, подаване на справки и документи, подаване на искания за издаване на удостоверения, проверка на здравен статус, регистрация по закона за ДДС, регистрация на самоосигуряващи се лица.

С ПИК може да се сдобиете с информация за това на какъв доход ви осигурява работодателят и да разберете какъв е размера на преведените вноски по вашата партида в пенсионния фонд, в който се осигурявате за втора пенсия по т.нар ДЗПО.

Най-лесно може да проверите имате ли някакви задължения към данъчно-осигурителната система или към публични институции, чрез сайта на НАП www.nap.bg След като влезете в него със своя ПИК в личния си профил, трябва да отидете в рубриката "Предоставяне на данъчна и осигурителна информация" и там да погледнете в "Справка за задълженията и плащанията". Ако имате старо задължение, е по-добре да го платите бързо, защото рано или късно от НАП ще ви потърсят за него.

Граждани с активен ПИК от НАП могат да ползват, както електронни услуги на приходната агенция, така и на други институции като НОИ, Националната здравноосигурителна каса, Агенцията по заетостта, Агенцията по вписванията, Министерство на земеделието, на 60 общини в страната, включително и в Централния депозитар да се проверят боновите приватизационни книжки.

Досега в офиса на НАП в Русе са издадени общо 51 268 персонални кода на агенцията, като само от началото на годината те са 5 674 бр. Около 11 минути продължава цялото посещение на клиент за получаване на ПИК. Тази година с него са подадени 85 % от годишните данъчни декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ и 97 % от декларациите за авансови данъци по чл. 55 от същия закон.

Персоналният код е безплатен, безсрочен и се издава във всеки офис на НАП. Улеснение за потребителите, които нямат издаден ПИК от НАП е, че могат да го заявят и с обаждане на информационния телефон на приходната агенция: 0700 18 700, на имейл: infocenter@nra.bg , по пощата, както и през системата за сигурно електронно връчване (https://edelivery.egov.bg/ ), поддържана от Държавна агенция „Електронно управление". Важно е да посочите актуален личен е-адрес в интернет за кореспонденция при активирането. Досега 211 русенци са заявили по този начин своя код. Необходимо е само веднъж да посетите офиса, за да получите вашия ПИК с личната си карта и може да се възползвате от всички електронни услуги.