Расте доверието в персоналния идентификационен код на НАП
Секция: БЪЛГАРИЯ
12 Ноември 2021 13:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Расте доверието в персоналния идентификационен код на НАП

/КРОСС/ Рекорден ръст в издаването на персонални идентификационни кодове (ПИК) и потвърждаването на класифицирани електронни подписи (КЕП) отчита офисът на НАП в Хасково.

От там съобщават, че ако в края на първото тримесечие на годината 1700 клиенти са получили нови ПИК, а 3018 лица са активирали квалифицирани електронни подписи, то към днешна дата издадените персонални кодове са почти 4400, а потвърдените КЕП са 7100. Увеличението, което е над 2 пъти, от офиса обясняват с осъзнатото удобство и безопасност от страна на клиентите на НАП да подават декларации и правят справки дистанционно - чрез интернет и без необходимост от посещение на място.

Персоналният идентификационен код (ПИК), който е напълно безплатен, се издава за броени минути в който и да е офис на приходната администрация. Той позволява деклариране на данъци и осигуровки, както и редица справочни услуги без лично посещение в НАП и независимо от нейното работно време, тъй като може да се ползва 7 дни в седмицата и 24 часа в денонощието. С ПИК на НАП могат да се ползват както електронни услуги на Агенцията, така и е-услуги, предоставяни от други администрации, сред които НОИ, Национална здравноосигурителна каса, Агенция по заетостта, Агенция по вписванията, Министерство на земеделието и много общини.

За още по-голямо улеснение на гражданите в условията на противоепидемична обстановка, НАП дава възможност ПИК да се заяви предварително на Информационния телефон 0700 18 700 или на имейл: infocenter@nra.bg . Необходимо е потребителят да посочи своите данни, задължително електронен адрес за кореспонденция, както и предпочитан от него офис на НАП, в който да получи кода. След обработване на заявката, от съответния офис на Агенцията се свързват с потребителя, за да уточнят дата и час на връчване.

От приходната администрация в Хасково обръщат внимание, че от съображения за сигурност, кодът се дава само лично на клиента или на упълномощено от него лице в запечатан плик, защото всички действия извършени с ПИК, включително подаване на декларации и документи, се считат за саморъчно подписани.