Азерският газ ще потече у нас, ама следващото лято
Секция: ИКОНОМИКА
14 Ноември 2021 12:52
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Азерският газ ще потече у нас, ама следващото лято

/КРОСС/ И тази зима България ще разчита само на природния газ от „Газпром". Това, разбира се, не е новина, след като повече от половин век именно руската компания е основен вносител на синьото гориво у нас. В XXI век обаче, когато цяла Европа вече има разнообразни маршрути за доставки, България отново е в последните редици и разчита на един доставчик.

За лелеяния природен газ от Азербайджан пак ще се наложи да почакаме. Причината е, че предвидените 1 млрд. кубически метра синьо гориво от тази страна трябва да дойдат чрез газовата връзка Комотини - Стара Загора, която все още се строи. За този интерконектор се говори от близо 12 години, но същинските дейности по изграждането му започнаха едва през 2019-та. Тогава стана ясна финансовата структура на проекта и всички процедури за еврофинансиране.

Според изпълнителен директор на проектната фирма ICGB Теодора Георгиева газопроводът трябва да влезе в търговска експлоатация до средата на следващата година. Такива поне са сроковете, които е длъжна да спази фирмата-изпълнител „Авакс". В противен случай ще се дължат неустойки, а те могат да бъдат наистина колосални. Така че вече няма да има мърдане и най-късно в средата на 2022-ра са очертава да имаме трасе, по което да се доставя азерско гориво.

Очакваният евтин газ
България внася едва 350 млн. куб. метра газ годишно от Азербайджан, което е 3 пъти по-малко от договорените 1 млрд. куб. метра. Това обясни неотдавна председателят на КЕВР доц. Иван Иванов при поредното искане от „Булгаргаз" за поскъпване на синьото гориво. И досега азербайджанския газ е 4 пъти по-евтин от руския, каза Иванов, който още като депутат бе радетел за газова диверсификация и промяна на отношенията с „Газпром". Ако нашата страна получаваше в пълен обем газ от Азербайджан, то може би и цената днес нямаше да бъде толкова висока за бизнеса и хората. Колкото до договора ни за доставки с "Газпром", той изтича следващата година. По него вече нямаме да важи клаузата „взимай или плащай" (take or pay), но и „Булгаргаз" се старае да не прекалява с покупките от Русия.

Вероятно именно заради предстоящите преговори по нов контракт на този етап „Газпром" е доста благосклонен към България, съгласявайки се да ни достави евтин газ в подкрепа на българската икономика. Последното решение на „Булгаргаз" за цените бе коригирано и доставките на синьо гориво не поскъпнаха както за бизнеса, така и за топлофикациите.

За съжаление нещата у нас се случват бавно. И докато интерконекторът с Гърция не заработи, малките количества гориво от Азербайджан ще продължат да идват по линия на реверсивната газова връзка между Кулата и Сидирокастро. Тя бе направена реверсивна след кризата от 2009 г., когато страната ни остана за над 10 дни без доставки на природен газ след спор между Русия и Украйна.

Политическите и другите спънки
В интерес на истината, за изграждането на интерконектора от Комотини до Стара Загора имаше редица спънки включително и обжалвания на неговото строителство. Най-фрапиращи бяха жалбите на винарна и брокерска фирма, за които имаше подозрения, че са свързани с други компании, работещи в газовата сфера. Малко след отхвърлянето на жалбите им бяха поискани проверки за свързаност, но и до днес няма информация за такива данни.

Иначе в енергийните среди от години върви мълвата, че противници на проекта са хора, близки до ДПС, които винаги са имали интереси в енергетиката. Интересното е, че ICGB бяха предвидили да имат кранов възел до Кърджали - един от бастионите на движението, чрез който да се осигури газоснабдяването за града и региона. От местната администрация обаче са заявили, че местна частна фирма възнамерява да изгради връзката към новия газопровод без да дават повече подробности. Така газоснабдяването на Кърджали засега остава на трупчета.

В качеството си на енергиен министър на ГЕРБ Делян Добрев пък поиска оставката на ръководството на ICGB, заради забавяне на строителството на газопровода. Препирни с ръководството имаше и по времето, когато енергийното ведомство се управляваше от Теменужка Петкова, но впоследствие тези проблеми бяха изчистени.
Интересен е и казусът с Българския енергиен холдинг, който понякога леко „странеше" от дейностите за газовата връзка. Това се виждаше най-ясно, когато начело на холдинга бе Жаклен Коен, спряган от мнозина експерти за дясната ръка на ДПС в енергийното управление на държавата. До края на май тази година Коен бе в директорския борд на БЕХ.

Опитът на другите в диверсификацията
Докато България очаква с нетърпение азерския газ, други страни от Централна и Източна Европа са на финала в диверсификацията и откъсването от „Газпром". Полша може да бъде нагледен пример за нашите управляващи в това отношение. Страната изпълнява мащабен инфраструктурен проект, наречен Baltic Pipe, чрез който през морските територии на Дания ще има достъп до синьото гориво на Норвегия.

Проектът трябва да бъде завършен в края на 2022 г. и тогава от Норвегия до Полша ще започнат да пристигат значителни количества природен газ. Точно в края на 2022-ра поляците смятат да прекратят договора си за доставки с „Газпром". Ще остане единствено контрактът за транзита на гориво.

Проектът за прокарването на Балтийската тръба (според подписания меморандум за сътрудничество стойността й е около 1,7 милиарда евро) е далеч по-сложен от изграждането на газовия интерконектор с Гърция, но Полша напредва в името на своята енергийна независимост.

Впрочем сега е идеалния момент Азербайджан да увеличи доставките на природен газ за Европа. Старият континент страда тази есен от липсата на достатъчно гориво и това определено работи в полза на Баку. Вероятно още през тази зима Азербайджан ще отчете повече постъпления от своя газ. Такъв пренос в момента се извършва през Турция и Гърция за Италия, чрез проекта ТАП.

През България пък транзитът може да продължи към Румъния и Унгария, а защо не и до Украйна. Въпрос на защита на националните интереси, което би трябвало да ръководи и нашите управници.