Омбудсманът поиска мерки за защита на битовите потребители на природен газ, електрическа и топлинна енергия
Секция: БЪЛГАРИЯ
18 Ноември 2021 12:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Омбудсманът поиска мерки за защита на битовите потребители на природен газ, електрическа и топлинна енергия

/КРОСС/ Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния премиер Стефан Янев, в което обръща внимание, че са необходими мерки, които в спешен порядък да гарантират на гражданите непрекъснат достъп до природен газ, електрическа и топлинна енергия.

„От самото начало на настоящия есенно-зимен сезон битовите клиенти на природен газ, електрическа и топлинна енергия понасят много трудно скока на енергийните цени в България, повлияни от общия пазар на Европейския съюз. За трудностите, които срещат хората свидетелстват десетките жалби, които всекидневно постъпват в институцията на Омбудсмана. Прекомерната финансова тежест на високите месечни сметки за отопление се натрупва върху безпрецедентната концентрация на кризи в нашето общество - четвърта вълна на COVID-19, ограничения на стопанската активност, значителен ръст на общата инфлация и др.", пише омбудсманът.

Диана Ковачева подчертава, че основателни тревоги будят прогнозите за ново, шоково поскъпване на цените на електрическата и на топлинната енергия за бита от 1 януари 2022 г.

Омбудсманът вече изпрати препоръка до служебния министър на енергетиката Андрей Живков, в която настоя да бъде разработен механизъм за временно компенсиране на всички битови клиенти на природен газ заради екстремно високите цени на синьото гориво за есенно-зимния сезон 2020-2021 г. и очакваните високи сметки за отопление за огромна част от домакинствата.

„Като важна стъпка към решаването на проблема очаквам членовете на служебното правителство да оценят по компетентност приложимостта в България на всички предложени от Европейската комисия мерки за справяне с нарастващите цени на енергията, съгласно Съобщение на Комисията до Европейския парламент, Европейския съвет, Съвета, Европейския икономически и социален комитет и Комитета на регионите (Брюксел, 13.10.2021 г., COM(2021) 660)", посочва общественият защитник.

Доц. Ковачева подчертава още, че опитът на други страни-членки показва, че реалистични мерки с потенциал за своевременно прилагане са намаляването на ДДС за енергията, определянето на таван на енергийните цени за зимните месеци, неначисляването на лихви за забавени плащания през зимата и непрекъсване на снабдяването с енергия при забавени плащания до края на отоплителния сезон.

Междувременно омбудсманът изпрати искане и до ЧЕЗ, ЕВН и Енерго-Про с настояване за възстановяване на действащия по време на извънредното положение 20-дневен срок за заплащане на задълженията към електроснабдителните дружества, включително да не се пристъпва към изключване на електрозахранването при неплащане на задължения, с разсрочване на последните.

Освен това доц. Ковачева поиска от всички топлофикации в страната да не начисляват лихви за забава на плащанията на месечните сметки, а от газоснабдителните предприятия - да не прекъсват услугата при неплащане, също да удължат срока за заплащане на месечните доставки и да предвидят възможност за разсрочване на задълженията.