Арх. Виолета Комитова: Странно е, че шофьорът на автобуса нямаше реакция за евакуация
Секция: Интервюта
27 Ноември 2021 15:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Арх. Виолета Комитова: Странно е, че шофьорът на автобуса нямаше реакция за евакуация

/КРОСС/ След трагедията на магистрала „Струма"
Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета
Комитова - в студиото на БНТ.

Г-жо министър, добре дошли отново в нашето предаване.

Благодаря.

И ви благодаря, че след дългото мълчание тази седмица го нарушавате тъкмо в нашето предаване и тъкмо в студиото на БНТ. Защо казвам дълго мълчание - защото темата е много сериозна, с инцидента на „Струма". Но искате ли реплика на Росен Плевнелиев, защото - логично - той сега ви зададе въпрос за „Хемус": защо е спряно, защо ще се строи два пъти по-бавно и защо два пъти по-скъпо?

Да, мога веднага да отговоря, защото само тези думи чух от г-н Плевнелиев. Моите уважения към г-н президента Росен Плевнелиев, но той се изказа неподготвен по магистрала „Хемус". Истината е, че по договори, съставени от ГЕРБ, до 2024 г. трябва да се изпълнят отсечките 1, 2 и 3 след Ябланица с обща дължина 51,3 км. Това са договори, казвам, направени от ГЕРБ, не съм решила аз този срок. Това, което завари служебното правителство, е, че на следващите отсечки - 4, 5 и 6, имаше влязъл в сила ПУП без отчуждителни процедури. Служебното правителство в момента ги ускорява. Даже 4 и 5 са завършени и по 6 работим с идеята 2022 г. да продължим 4, 5 и 6. Това са още 80 км. За участъците 7, 8 и 9 още се уточнява трасето на магистралата. Така че аз смятам, че изборите свършиха и тази лъжа към целия български народ как магистралата щяла да стане до 2024 г. е доста некоректна. Това е полуистина-полулъжа. До 2024 г. ще станат 51 км след Ябланица от магистрала „Хемус", но не цялата магистрала. Така че смятам, че тук това е един популизъм или върховна степен на неподготвеност. Аз, г-н Любенов, избягвам да се изказвам по теми, по които не съм подготвен, защото мога да кажа нещо грешно, да подведа хората или да...

Това беше важно, важна реплика беше тази, която направихте. По този начин отговорихме на предишния гост - все пак трябва да има диалогичност в студиото, така че вие направихте тази диалогичност.

Да, да.

Достатъчно ли мълчахте по темата с трагедията на седмицата - ужасната катастрофа на „Струма"?

Да.

Защо толкова дълго? Всички искаха отговори от вас какво става.

В деня на катастрофата аз бях тръгнала към местопроизшествието. Говорих с премиера Янев и той ме посъветва да не отивам. Това беше в тъмните часове на денонощието. Заради това, че първо там вече бяха отишли всички органи, цялата държава беше там, всички мерки бяха взети, за да се проведе едно правилно и бързо разследване по случая. След това се включих по телефона към няколко медии - може би и с вас разговарях, и първото ми човешко чувство по въпроса беше да замълчим, да склоним глава, да отдадем почит на загиналите и да поднесем съболезнования на техните близки. Така че аз не съм се крила. Аз просто много тежко преживях тази трагедия, защото никой от нас не е застрахован от такова нещо. И след това бях учудена как четири-пет дни всякакви специалисти по пътна безопасност сутрин, обед, вечер по пет пъти на ден се произнасяха по темата, което смятам, че е по-дълъг разговор, не е точно в дните около трагедията, около траура. И като хора, ако в такава ситуация не можем да си затворим устите и да отдадем почит, значи ние тотално сме си загубили човешкия образ. Аз не съм се крила. Можем да говорим. Чух повече от 40 експерти да се произнасят по темата, по всички телевизии. Аз дори се изненадах, че в България има толкова много експерти по пътна безопасност. Всички те обаче някак си акцентираха върху пътната инфраструктура, но аз като човек знам, че в една катастрофа участва водачът на моторното превозно средство, пътната инфраструктура, има и пътна обстановка. Никой не говори, че се е случило през нощта, че е валял дъжд, че пътят е бил хлъзгав, че има отблясъци. Аз например не мога да шофирам нощно време, защото се заслепявам. Никой не споменава другите елементи на пътя. Освен това е отвратително тежка катастрофа, обаче необичайна катастрофа. Това е катастрофа, съчетана с пожар. При пожар - аз съм работила много в тази област, по пожарна защита на сградите и знам, че за да се защити една сграда, са необходими много мерки, за да може ние да се евакуираме от нея.

Ами хайде тогава чисто експертно - това е много любопитно, което казвате вие...

Да.

Говорите за противопожарни условия в сгради. Тук е различно, тук са в превозно средство, автобус.

Да.

Но въпреки това, какво повишава взривоопасността? Как може за броени минути да стане на пепел и на въглен? Как може?

Точно, точно. И аз нямам обяснение на този въпрос. Но ще ви кажа, че моят опит с противопожарна защита на сгради е свързан с това, че знам, че ние се страхуваме не толкова от пожар, отколкото от взрив в една сграда. Защото ако във вашето студио възникне пожар в онзи край, ние ще можем да се евакуираме. Но ако възникне взривна вълна, ние всичките ще бъдем изхвърлени и убити от взривната вълна през вратата или през прозорците.

Т.е. казвате, че е имало взрив?

Аз не казвам.

Да, да, не, не - допускате. Какво допускате?

Казвам, че от пожара по-страшното нещо е взрив. Тогава няма време за реакция, няма време за реакция. Ако тук възникне взрив, ние с вас всичките ще изхвърчим през вратата и ще сме мъртви. Ако възникне пожар, ще можем да се евакуираме. Затова в този случай ми прави много впечатление - няма реакция на шофьора. Не ми е това силна тема, аз да се произнасям. Шофьорът се удря, прави катастрофа в мантинелата, той е пръв, той знае. Има няколко секунди, докато се отмества в лявата част на пътя, но той не прави никакъв опит да излезе от автобуса. Той пръв знае. Той има най-много време да се евакуира от автобуса. Нямам обяснение на този въпрос. Водачът е познавал този път, той е пътувал всяка седмица. Но да не коментирам за катастрофата. Но съвременните автобуси са осигурени с противопожарни системи. Ние имаме вече много модерни автобуси, в които, ако възникне някакъв пламък или искра, или повишена концентрация на дим, се задейства съответната система, автобусът спира, започват гасене на пожара и се създават условия за евакуация на пътниците - както ние създаваме всякакви такива противопожарни системи в сградите.

Всичкото това, министър Комитова, ще преобърне ли - разбира се, тече следствие, разбира се, тече и прокурорска проверка за това, но ще преобърне ли според вас в крайна сметка истината и въобще причините, за да не бъдат те само за пътя, както казвате вие? След малко ще стигнем и до пътя.

Да, ще говорим и за него.

Обаче първо имаше взрив, после няма взрив. Първо нямаше спирачен път, сега се оказва, че има спирачен път.

Да.

Т.е. все повече детайли, свързани с първопричината. Следствието казва: тая мантинела в средата на пътя, на завоя до чешмичката - от там тръгва проблемът. Следствието казва: там е пиронът.

Да, възможно е. Не мога да се произнеса, не участвам в следствените действия. Всичко е възможно. Възможно е загуба на управление преди мантинелата по някаква друга причина, поради метеорологичната обстановка, удар в мантинелата. Възможно е пожар и дим преди мантинелата, след което да се случи загуба на управление. Всичко е възможно, но пожарът в тази... Аз съм виждала много катастрофи по магистрала „Тракия" - автобуси, камиони и ТИР-ове, обърнати с колелата нагоре, няколко километра мантинели помлени, превозните средства са в канавката, но много рядко съм виждала пожар. Включително и обърната цистерна съм виждала с гориво, с петрол съм виждала, но много рядко съм виждала пожар. Тук има нещо много странно, за което аз лично нямам обяснение. Но знам, че този пожар е възникнал по някакъв начин и много бързо се е разгорял, което става само при особени случаи. Ще ви кажа един пример. Никой не знае, че примерно брашното е взривоопасно. В мелниците при технологичния процес прах от брашно се смесва с въздуха. Тази смес е взривоопасна. От една искра възниква взрив, не пожар, а взрив. Всички изхвърчат през прозорците и умират.

В мелница?

В мелница. Така че...

Да. Да го кажете за бензиностанции и бензиноколонки...

Да не говоря за бензиностанция. Казвам ви в мелница. Когато брашното се смеси с въздуха, не брашно в пакети, в чувал - брашно, смесено с въздуха, прави взривоопасна смес. Боя. Бояджийско отделение, там, където се боядисват автомобили - боята е много взривоопасно нещо. Има строг контрол в едно бояджийско отделение как да се съхранява, какво количество боя и т.н. Т.е. около нас е пълно с взривоопасни предмети, ние дори не подозираме за това. Фреони, бутилки под налягане и т.н., и т.н. Защото пак казвам - по-опасното от пожара е взривът.

Т.е. допускате, че нещо такова е станало в салона на автобуса, породено от...

Допускам, че е възникнал пожар, който обаче е обхванал елементи, които много бързо горят, като хартия, като... неща, които много бързо изгарят. Това се е случило там. Защото не е имало време за реакция. Освен ако шофьорът не е бил преди това мъртъв, защото шофьорът няма никаква реакция. Той е могъл пръв да се евакуира. Аз си представям, аз съм шофьор - удар в мантинелата, завивам волан наляво, за да спася автобуса. Аз първа знам, че има авария и мога да се евакуирам от врата, от прозорец. Но той няма никаква реакция за евакуация. Това е много странно при мен, за разлика от пътниците, които са в задната част на камиона. Така че следствието съм сигурна, че ще влезе във всички тези подробности и това ще се изясни.

Министър Комитова, вашите действия - какво свършихте за една седмица? Готов ли е този доклад, който възложихте?

 Да. В минутата, в която съобщих на всички медии, че трябва да замълчим и няма да говоря от уважение към паметта на загиналите, аз възложих проверка. Тази проверка е свързана с проверката на пътната инфраструктура - тя е абсолютно в нашите правомощия. Това се случи във вторник. Вчера, в петък, получихме и проверка - от прокуратурата също ни възложи същата проверка. Ние бяхме започнали от вторник. За съжаление докладът още не е приключил, но мога да ви кажа много накратко неща, които вече излязоха в медиите. Този път не е нито магистрала, нито скоростен път. Той е започнал като проект през 2002 г. През 2006 г. има второ разрешени за строеж за няколко пътни възли. През 2007 г. получава Акт 15 и ДНСК отказва да издаде Акт 16 заради незавършени отчуждителни процедури и от тогава досега си стои като такъв път - нито скоростен път, нито магистрала, много странно. Като такъв, проектиран и изпълнен като обикновен път - Е79, той е имал ограничение в скоростта 90 км/час. Много странно, още не мога да ви кажа защо през 2013 г. се решава да се вдигне скоростта на 120 км/час.

Без Акт 16? Сега това е изумително, което казвате.

Самата скорост винаги е вързана с профилите и с наклоните на пътя. Тя е свързана с... Той затова не е магистрала - защото няма технически габарити за магистрала и за скоростен път, а от там е свързана и скоростта. Това са свързани понятия. При магистрала примерно, тъй като трябва да се движим с повишена скорост, пътят - ще го кажа много просто - пътят трябва да бъде с по-малки наклони и с по-плавни завои заради голямата скорост. При по-второстепенните пътища се допускат по-стръмни пътища, защото скоростта е по-ниска. Така че тук има едно много странно обстоятелство - вдигане на скоростта в този участък. Аз съм пътувала много пъти по този път. Това е много натоварен път, в него хиляди водачи са усещали може би, че там трябва да се намали скоростта. Мисля, че през фаталната нощ с тази катастрофа водачът също е намалявал скоростта предварително, той е познавал пътя, той е знаел, че там трябва да се намалява - поне това, което се обяснява в публичното пространство. Така че този път в крайна сметка е в това състояние. Към днешна дата имаме договор, възлагане от 21 април тази година - г-н Беличев е още шеф на „Автомагистрали". Възлага на две частни фирми да се поднови маркировката. И за съжаление тя още не е завършена в пълния си обем като работа. Това мога да ви кажа. Иначе тази злощастна мантинела е направена по проекта от 2002 г., когато нормите са били такива. Тя не е извън нормите. По-късно се въвеждат мантинели с полегати участъци в края, с норми мисля, че...

Т.е. не може да се каже, че и самата мантинела като качество или като стандарти...

Като форма - хоризонтална част и две наклонени...

Като форма - тогава е била законна.

Точно. Тогава тя си е била по правилата, защото нормите - казвам, пътят, 2002 г. е проектирано това нещо, започнато е да се строи - след това са сменяни няколко пъти. Днес вече правим така мантинелата и с две полегати опашки, които завършват на нула.

Добре де, а това не е ли... Сега, откакто сте министър, сигурно много неща са ви учудили.

Да.

Ама може ли 16 години да се ползва тази магистрала и да няма Акт 16?

Вижте, това е повторения на случая с много други строежи, които ние намерихме в регионалното министерство и отделно много прилича на случая с „Хемус". Възлагани договори, правено-недоправено, няма Акт 16, няма... След това не знам как са текли гаранционните срокове на този строеж. Поръчки ин хаус. Ето сега маркировката е дадена ин хаус - на избрани фирми, от г-н Беличев. Няма конкурс, няма състезание.

С... Да. Добре, и сега, като финализирате този доклад, ще предприемете ли действия за промяна на този участък на пътя? Или вие какво можете да направите?

Твърдо.

Той няма да стане магистрала, след като не е.

Не ни се занимаваше със „Струма". И аз не съм предполагала, че „Струма" е в такова състояние. Тази катастрофа просто отвори темата. Ще се опитаме да променим нещата, да видим по физически параметри, по завои, по наклони този път на каква категория отговаря - скоростен път ли трябва да бъде или магистрала. Да регулираме скоростта с нови пътни знаци, да подобрим маркировката, да форсираме тази фирма да си завърши маркировката и ако можем, да приключим отчуждителите процедури и Акт 16 - това ще бъде най-доброто решение.

Да. Странно малко, г-жо министър, казвате - не ни се занимаваше с тая магистрала. Има ли човек в МРРБ - не когато стане трагедия и когато умират хора - има ли някой, който е наясно във вашето министерство колко са потенциално опасните подобни участъци? Десетки ли са, стотици ли са в България, хиляди ли са опасните места? Хиляди ли са тия мантинели, които не са по правилата? Някой знае ли в България това нещо?

Според мен никой не знае. Пътната инфраструктура се поддържа от АПИ и от „Автомагистрали".

А тя е ваша.

Тя е наша. Тя представлява отделно предприятие с бюджет, с управители и т.н. Но това, което се случва - вие знаете, че ние поддържаме пътищата си срещу 1,5 милиарда всяка година. Свързвам го със стачките от последния сезон - стачките бяха на пътностроителните фирми, които поддържат нашите пътища. Те отговарят за маркировките, за счупените мантинели, за косенето на пътя от двете страни, за паднали знаци, за дупки по асфалта и т.н. Тези пътностроителни фирми имаха петгодишни договори. Аз съм ги прекратила тези договори и повече няма да се работи по този начин, с петгодишни договори, защото даваме много пари срещу ниско качество. Но какво трябва да се прави в пътната поддръжка? Когато един път се завърши с Акт 16 - това никога не е правено в България - всеки строеж получава един паспорт, когато има Акт 16, в който пише следното нещо: давам пример - ето този път, ако е завършен с Акт 16, в него пише, че от днешна дата, от Акт 16, 10 години има гаранция на асфалта, на мантинелите, на маркировката, на знаците. Ако нещо се повреди, изпълнителят на този строеж трябва да ги отстранява незабавно, в срок от 15 дена. Второ - пише, след като изтече гаранционният срок, как трябва да се поддържа този път. В техническия паспорт се пише това. Това е като задание: на всеки примерно две години - смяна на маркировката; всяка година, четири пъти в годината примерно - инспекция на рисковите участъци с концентрация на ПТП. Т.е. една инспекция, която дава диагноза на пътя - ето този път тук е за ремонт, планира се и в следващата година през бюджет точно там се прави ремонт. А не просто 1,5 милиард - където е решил г-н Беличев кой път да ремонтира и кой да не ремонтира. Разбирате ли, говорим за една плановост в поддръжката на пътната инфраструктура. Аз познавам поддръжката на мостовете на Ню Йорк. Там отговаряше един български инженер - известният проф. Божидар Янев. Мостовете на Ню Йорк са невралгична транспортна инфраструктура. Там има план - инспекция, на колко време, на колко време ремонт и като се каже, че този мост трябва да се боядиса само с боя за 5 милиона, се планира: следващата година този мост ще се боядисва цяла година с боя.

И като има такъв контрол, има ли произшествия по моста? Не.

Естествено. Пътната инфраструктура не се поврежда, защото има инспекция.

Добре, дадохте нюйоркски пример, добре.

Не, не, това го правеше един български инженер - Божидар Янев.

Е да, ама той е работи в Ню Йорк. Да, добре.

Да, така е. Но ние нямаме никакъв такъв контрол, след като завършим обекта. Това става само след Акт 16 обаче.

Да.

С паспорт и с регламент.

Сега следите ли, г-жо министър, дискусиите за формиране на стабилен кабинет? Една от идеите във вашата сфера беше АПИ да излезе от вашето министерство и да отиде в транспорта. Следите ли, имате ли отношение?

Да, мисля, че в четвъртък бяха дискусиите, да, по регионална политика.

Това беше тогава. И какво ви е становището, ако ви вземат от вас Агенция „Пътна инфраструктура"?

АПИ може да бъде навсякъде, във всяко министерство - в транспортното, може да бъде агенция към Министерския съвет, може да бъде в МРРБ, може да бъде навсякъде. Това няма да промени обаче начина, по който досега се е работило - да даваме едни пари просто за ремонти, които решават шефовете къде ще се ремонтира и къде не, без плановост, без гаранционни срокове да строим и с много пари, и без гаранция после кой е отговорен, когато се повреди пътят. Аз ви казах, магистрала „Тракия" - 207 милиона, няма гаранция. 200 лева кафеварка - 2 години гаранция, за 207 милиона - няма гаранция на строежа. Ако там се развали мантинелата, ние трябва да отидем да я оправим от АПИ и от „Автомагистрали". Разбирате ли, този процес е много объркан, а поддръжката на пътната инфраструктура трябва да бъде с инспекции, с плановост, с регулярност, след като я изградим обаче с Акт 16. И да се знае: тази година ще ремонтираме цялата „Струма" или маркировката на „Струма" е за подмяна от „А" до „Я". след втората част на годината - на „Тракия", от „А" до „Я", защото са минали петте години на маркировката и е дошло време да се подновява.

Понеже три пъти казахте името на Беличев - в „Автомагистрали" какви промени ще има? Ама кратко само, с едно изречение.

В „Автомагистрали" не сме говорили за никакви промени, още проучване нещата. Така че не мога да ви кажа за това.

Защото там бяха уж чувалите, нали от там излизаха чувалите с пари?

Те са възлагани на фирми, които после фирми могат да си правят с тези пари каквото искат. Фирмите какво са виновни? Могат да си ги носят в чували, могат да си купуват яхти, могат да са на Сейшелите. Ние сме им дали парите. Какво да кажем за тези фирми? На вас, ако ви дадем 100 милиона, вие ще откажете ли?

Не.

И аз така мисля. Да. И даже мисля, че ще си станем приятели завинаги. Да. Така е нека да бъдем... всички сме еднакво устроени. Това е по отношение на този... Но за дебатите, ако искате да говорим, за регионалната политика. АПИ може наистина навсякъде да бъде, но начинът на управление ще трябва да се променя, начинът на поддръжка, на строителство на пътищата, с разрешение за строеж и с Акт 16. Вече много съм доволна, че всички медии това го разбраха. Но днес отваряме темата за поддръжката. Поддръжката с технически паспорт, с регулярни инспекции, с включване на всички институции в държавата за потенциално опасните участъци и приоритетно решаване. Като нямаме пари за всичко, кое ще ремонтираме през следващата календарна година. Това е задължително, ако искате... Както си поддържате личната къща. Ако това студио го оставите без поддръжка, то ще се превърне в една гробница. Вие извършвате, вашата телевизия извършва регулярни работи, които са свързани с поддръжката, за да бъде в тази кондиция. Това е регулярен процес и е планиран, предполагам, при вас.

И понеже приоритизирате дейностите си, г-жо министър, само две думи ако искате с останалите проекти. Сега чета, вчера излезе новината за това как, ако 2 милиарда не усвоим до две години, цялата отсечка Перник-Драгоман ли беше отсечката, или бъркам, участъкът от магистрала „Европа"...

От „Европа", от „Европа", да.

Да, която ще стига до „Калотина" и т.н. Т.е. тия пари и тия проекти докъде са?

Случи се така, че...

Въобще за тунели не ви питам - ще има ли тунел. Въобще за тунели не...

Не, не ме питайте, много са ни нещата.

Именно.

Магистрала „Европа" получава едно финансиране за сметка на Кресна, европейско финансиране - решение преди служебното правителство да стъпи в длъжност. Така че в момента и понеже има... В този програмен период трябва да завършим - става дума за последните 16 км към „Калотина", и ние се опитваме в момента да придвижим всички проекти, скоростно, ПУП-ове, отчуждителни процедури, всичко, което е необходимо, за да можем наистина да завършим тези 16 км от „Европа".

В противен случай ще загубим еврофинансиране?

За съжаление да. Но тези пари не са...

И каква е реално опасността - ще ги загубим ли или не тези пари?

Ние ще се борим в регионалното министерство да не ги загубим.

Срокът какъв е - 2 години още?

Срокът... Това са пари от този програмен период, в който се завършват всички започнати проекти през 2021, 2022 и 2023 г. Това е срокът. Но иначе от следващата година влизаме в нов програмен период, начало на нови проекти, нови инвестиции, нови неща, по който ние също работим много усилено.

Пада сняг във вторник, вече и в градовете, не само в планините.

Така.

Там наред ли е всичко вече със зимното почистване.

Да, зимното почистване...

Че те нещо и те протестираха, тия фирми, с почистването.

Те са същите, които поддържат пътищата за 1,5 милиарда годишно - отговарят и за зимното почистване. С всички тези фирми ние прекратихме първо петгодишните договори за зимно почистване с опцията да си завършат започнатите работи до догодина, до лятото, и следват нови обществени поръчки. Второ, сключихме споразумения - много съм доволна, благодарна съм на всички фирми, които се отзоваха да правят зимното почистване тази зима. Те са по области. Осигурили сме 100 милиона от актуализацията на бюджета, така че аз съм спокойна за зимното почистване.

Имат си всичко, химикали, материали, машини, всичко имат?

Това е организация на всяка фирма. Ние сме осигурили пари и договори, и ангажименти, с които те трябва да се справят.

Да. На финала сме на минутите, но нещо много важно. Ако отворя тая тема, не знам само дали ще можете в минута и половина да се съберете. Консолидацията на ВиК сектора - там какво става, защото това е огромна тема? Ще успеете ли наистина да мотивирате това решение минимално количество вода да бъде евтина, а който изразходва много, да си плаща повече?

Да, това е решение, наша идея, на нашето министерство, тъй като има една тенденция, в която цената на водата ще расте по две причини. Първо се вдига заради инфлацията, заради цената на тока и също така има още една причина - че ние ще почнем да плащаме и за цена за пречистване, не само за консумирана вода, а за отпадъчна вода. Така че това е необратим процес. И тъй като постоянно се говори за социална поносимост, за бедни хора и прочие, считаме, че водата е наше богатство, дадено ни от Бога, ние не внасяме вода, ние добиваме вода тук, благодарение на тази земя, на която сме се родили, и считаме...

Да, и колко трябва да бъде евтината вода? Какво количество на един човек да кажем?

Считаме - това е написано по учебниците, това е норма - на един човек, за да живее, да се къпе, да се пере, да готви, да съществува, му трябват 3 кубика. И тези кубици са му предостатъчни. Затова ние лобираме, ще лобираме и говорим навсякъде за това - на всички форуми, на които аз съм поканена, с КЕВР сме говорили, с кметове, на пресконференции, в медии, че ние ще се стремим да осигурим 3 кубика вода на всеки български гражданин на цена, на себестойност, колкото излиза в съответното ВиК дружество, а всички кубици нагоре, които искате да потребявате - за басейн, за поливане на градина и за някакви други екстри...

Да си карам яхтата, ако искам, значи това може на...

Да, ще се плащат на друга цена. И считам, че въпросът с водата е стратегически въпрос за България, защото най-големият ми страх е следният: водата в България да не изчезне, както изчезнаха доматите. И ние да не започнем да внасяме вода.

Ама как ще изчезне водата?

Ами как изчезнаха доматите?

Ама напълниха се язовирите.

Ама как изчезнаха доматите? Вие ми обяснете. След 10 години...

Ама къде изчезнаха доматите?

Както изчезнаха българските домати исках да кажа.

А, по принцип. Защото аз домати виждам, че има.

Не говоря... Както изчезнаха българските домати, след 10 години... Ако ние не проявим далновидност за водата, след 10 години ние всичките ще се озовем в същата ситуация. Ние ще внасяме вода и ще се питаме „Какво стана с българската вода?". Както сега се питаме „Какво стана с българските домати?". Кажете ми защо изчезнаха българските домати? Нали бяха наше производство? Така че не ми се иска историята с тока да се повтори, да произвеждаме ток, да изнасяме ток и да няма ток за вътрешно потребление. Искам: водата си я добиваме ние, вътрешното потребление да е абсолютно осигурено и след това да я изнасяме.

Но тази, г-жо министър, социално чувствителна тема, за която вие говорите, е много важна. Значи това беше почти новина, затова обръщам внимание на зрителите - 3 кубика на всеки зрител на преференциални цени, ниски, т.е. ако потребявате до 3 кубика на човек, ще ви е евтино. Ако потребявате 30 кубика?

Естествено, ваш проблем е това.

Ваш проблем, ще си...

Вие можете и 300 да потребявате - това е ваше решение. Да си пълните примерно басейна. Така че това е ваше решение - плащате. Но това е справедливото решение. И най-големият ни страх е наистина водата да не изчезне като българските домати - запомнете много добре този мой страх. Не трябва да се сбъдва.

Добре. При какви условия ще продължите да бъдете министър?

В смисъл, за какви условия говорим?

При какви обстоятелства ще станете редовен министър в редовно правителство?

Аз нямам покана за редовен министър.

Понеже ми обещахте 1 милион - не, колко ми обещахте? Повече са.

100 милиона, 100 милиона.

Аз, ако съм, ви оставям министър задължително в следващ кабинет.

А, ама само заради това ли? Ако е заради това, веднага се оттеглям от МРРБ, ако това е причината.

На финала на мандата - успешен ли беше?

Аз смятам, че ние доста неща осветлихме, направихме ги прозрачни, работихме почтено, работихме усилено и в полза на всички български граждани.

Благодаря ви.

И аз благодаря.