Николай Събев: Започваме дълбока реформа в транспортното министерство
Секция: Интервюта
18 Декември 2021 13:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Николай Събев: Започваме дълбока реформа в транспортното министерство

- На живо от Русе ще разговарям с новия министър на транспорта Николай Събев, който е в родния си град за участие в дискусията „Развитие и бъдеще на въздушния и сухопътния транспорт в Русе и региона". Добро утро, г-н министър, здравейте.
- Здравейте, добро утро от Русе.

- И на вас, като на министър Асена Сербезова, която допреди малко беше в нашето студио, ви се наложи да влезете в министерството с летящ старт. Уволнихте управителя на „БДЖ - Пътнически превози" Любен Нанков. Ще има ли още оставки във воденото от вас министерство, г-н Събев?
- Аз обявих, че ние започваме дълбока реформа в транспортното министерство. Реформата има само една цел - България да има високоефективна транспортна система. Разбира се, че оставки ще има за всеки един от ръководителите в системата на Министерството на транспорта, който има лоши финансови резултати, лошо качество и потребителите не са доволни от техния сервиз.

- Чух ви да повтаряте думите на Асен Василев, още когато беше служебен министър, че България не е бедна държава, че България е крадена държава. Колко се краде в сферата на транспорта, имате ли представа?
- Имам приблизителна представа, че... няма сериозен държавник и стопанин в сферата и системата на транспорта към този момент. И ние трябва да предприемем нужното, така че всичко да започне да работи ефективно и общественият интерес наистина да бъде силно защитен.

- Колкото до БДЖ, ще направя едно признание, че лично аз не съм се качвала на влак от студентските си години. Вие обаче казвате, че БДЖ може да...
- Каня ви, каня ви.

- Моля?
- Каня ви.

- Ами, дайте ми причина да се кача на влак, защото... Не знам, сега вие казвате, че БДЖ ще излезе на печалба. Как точно ще стане тая магия с това БДЖ да излезе на печалба?
- Това не е магия. Това е елементарна математика и икономическо моделиране. Ние просто ще го приложим, ще приложим оздравителна програма. Бъдете уверени, че всички вие ще имате информация за това каква е и каква ще бъде нашата оздравителна програма и съответно вие ще получавате редовно информация за това кога сме стартирали, какви са междинните резултат, какви са междинните резултати, какви са предизвикателствата по пътя, какви са новите възможности. И накрая вие ще видите резултата.

- Г-н Събев, а вие кога за последно пътувахте с влак?
- Когато... То е много интересно. Аз, когато учех „Икономика и управление на транспорта" в УНСС - второто си висше образование, случваше се така, че всички сесии започваха и съвпадаха точно с отпуските на студентите и на учениците. И се налагаше да пътувам с влак, нощен влак, като съм спал последния път в тоалетната, която беше затрупана с куфари и с багажи, и просто нямаше друго място, освен там да си полегна. Аз още тогава си казах това е безобразие.

- Ами, всъщност имаме съвпадение - и вие, и аз от студентските си години не сме се качвали на влак. Сега колкото до думите ви, че ще махнете служебните коли на всички ръководители в жп транспорта и те ще ползват само обществен жп транспорт, това шега ли беше или намеренията ви са абсолютно сериозни?
-Николай Събев: Не, не, не е шега. Всички командировъчни заповеди, които са свързани с междуградски пътувания на всички ръководители в системата на БДЖ, ще бъдат разрешавани разходите за транспорт по тях, единствено и само ако са в системата на БДЖ.

- Речено - сторено.
- Точно така.

- Сега искам тук само да напомня, че тази година, 2021 г., е Европейска година на железопътния транспорт и Европейската комисия предлага до 2040 г. пътническите влакове да се движат със скорост от 160 км/час, а товарните - най-малко със 100 км/час. Като имаме предвид, че влаковете в България не само, че не са бързи, а понякога за съжаление излизат от релсите, кога ще стигнем европейците по бързина и качество на жп транспорта?
- Ако пристъпим сериозно и имаме подкрепата на обществото по повод оздравителната програма, аз съм убеден, че ние ще изпълним програмата на Европейския съюз и 2040 г. ние ще имаме бързите влакове. Силно се надявам, че това ще можем да осъществим много преди това.

- Кажете ми, моля ви накратко, каква е вашата визия за подобряване на транспортните услуги в България. Отново ще цитирам Европейската комисия отпреди няколко дни, която говори за въвеждането на т.нар. мултимодални билети, т.е. с един билет да може да използваме няколко вида транспорт - и въздушен, и морски, и железопътен. Кога ще видим това нещо в България например?
- Точно така. Пилотният проект аз смятам, че ще може да започне от Русе. Ако всичко е наред, през април ще започнат полетите на пътници, превозът на пътници от Русе до София и идеята ми е още тогава електронно да могат да се издават билети, комбинирани билети за поне два вида транспорт - с автотранспорт примерно от Силистра до Ню Йорк, автотранспорт и въздушен транспорт.

- Добре. А колкото до този клип, който стана толкова популярен в социалните мрежи, на който се вижда как служител на БГТОЛ обижда един шофьор на „Дунав мост" при Русе, защото иска да си плати човекът с карта, а не кеш - вие подадохте сигнал до компетентните органи и казахте, че очаквате резултати. Какъв точно резултат искате да видите в този конкретен случай?
- Аз следвам идеята, че всъщност ние трябва да преценяваме много внимателно всички факти и когато се установи, че даден човек е виновен - в случая в клипа той е очевидно виновен, той проявява поведение, което абсолютно не отговаря на достойнството на служител на българската граница - резултатът би бил не само уволнението на този служител. За да може да има промяна и реформа и в тази посока, ние трябва да прегледаме и другите причини, поради които поведението на служители би било такова, за да можем да ги елиминираме. Вицепремиерът Гроздан Караджов също е реагирал незабавно вчера и е започнал по-дълбока проверка, отколкото само поведението на един служител. Уверявам ви, че скоро ще имате много интересни резултати.

- Добре, наистина това е под юрисдикцията на вицепремиера Гроздан Караджов. Но да ви питам нещо важно, което сякаш остана неизяснено. Вчера при срещата си в Брюксел с генералния секретар на НАТО премиерът Петков заговори за „изграждането на втори мост над Дунав до Русе". Всъщност втори мост отдавна има, от 2013 г. - той е между Видин и Калафат, а старият „Дунав мост" си е там от 67 години. За какъв втори мост всъщност говори премиерът до Русе - имате ли представа?
- Да, да, имам представа. В коалиционното споразумение, което беше основата за съставяне на нашето правителство, там сме казали, че всъщност по българския участък на река Дунав трябва да има четири моста.

- Така?
- Ние планираме... Кирил Петков вероятно има предвид втория мост, който ще направим паралелно на „Дунав мост", който в момента функционира не особено добре.

- А защо е нужно да се направи втори мост, паралелен на съществуващия от десетилетия мост, който свързва Русе и Гюргево?
- Много просто - ние трябва да вдигнем капацитета, а с това и скоростта.

- Добре. На финала да ви питам нещо лично - лесно ли се разделихте с ролята си на предприемач и влезнахте в обувките на министър?
- Всъщност аз бях взел решението, че до 8 декември ще работя в частна полза, след 8 декември започвам да работя в обществена полза. Лесно или трудно - това решение е взето и трябва да го осъществя.

- На кого оставихте логистичната група, която основахте?
- Логистичната група се управлява от фамилията ми, които са с мен от създаването й. От 1993 г. сме заедно. Това са хора, които знаят какво правят. Освен това там имаме в следващите 10 години много амбициозна и иновативна бизнес програма за развитие, която аз съм убеден, че ще бъде осъществена, тъй като аз знам какво е създавано и какви са условията, които сме подготвили, за да имаме в следващите 10 години възходящ възход. Така че аз там...

- И сте убеден, че по този начин избягвате конфликта на интереси, нали така?
- Да, да, напълно.

- Добре. Разбирам, че се увличате по източната философия и култура, че обичате да пътувате до Тибет. Какво ви дава досегът с тази философия, с тази култура?
- Аз изучавам древните текстове, свързани с развитието на ума. И резултатите, които съм показал за този период, мисля, че са добри. Аз мога да покажа практическо приложение на тези древни принципи за това как да работиш с ума си и това е очевидно, по данните на логистичната група. Вие сега ще ги видите в работата.

- Добре, нека да видим малко Близък изток като философия и мъдрост в работата на новото правителство и в частност, разбира се, на Министерството на транспорта, което оглавявате.
Николай Събев: Искам да кажа само, че това, което е написано като „Мъдростта на вековете", което изучавам и практикувам, просто има културна оценка в момента, свързана с Изтока, но тя е започнала едновременно и в Египет, и в нашите ширини, и в Древна Гърция. Така че ние не говорим за различни екзотични култури, говорим за това как да работим с умовете си, което са стартирали дори и древните гърци по едно и също време с индийците. Така че няма нищо екзотично, моля ви. Ще видите, че всичко е приложимо.

- Вярвам. Добре. Министърът на транспорта - Николай Събев.