Събев: 30 години не е инвестирано в железниците и в момента 45% от подвижният състав на БДЖ е извън експлоатация
Секция: БЪЛГАРИЯ
10 Март 2022 17:16
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
 Събев: 30 години не е инвестирано в железниците и в момента 45% от подвижният състав на БДЖ е извън експлоатация

/КРОСС/ През последните 30 години не са правени никакви инвестиции в железниците и превозвачът умишлено е воден към фалит. Това заяви министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев по време на кръгла маса на тема „Преструктурирането на железопътния транспорт и изпълнението на европейската програма за възстановяване и развитие – нова перспектива на железниците“. Той допълни, че 45% от подвижният състав на БДЖ е извън експлоатация и не е включен в ремонтната програма на компанията, а същевременно са отказвани половината заявки, заради невъзможност да бъдат изпълнени.

 „В резултат на тези действия се появяват редица частни товарни превозвачи, а същевременно държавната железница е във фактически фалит и се поддържа единствено от субсидията“, посочи Николай Събев. „БДЖ няма система за управление на подвижния състав и материалната база, както и никакъв механизъм, който да гарантира качеството на услугата. В новата управленска структура ще инвестираме в дигитализация, чистота и кадри, като нашата цел е да развиваме бранда НК БДЖ“, уточни министър Събев.

По думите му програмата за реформи на БДЖ предвижда през 2023 г. компанията да излезе на печалба, а ефективността на прилаганите мерки ще бъде измервана на всеки 3 месеца. „Предвиждаме да използваме механизмите на публично-частното партньорство, включително и чрез концесиониране на жп гари, като целта е те да се превърнат в модерни градски възли, които да комбинират няколко вида транспорт“, обясни още Събев.

По отношение на състоянието на железопътния товарен транспорт у нас министър Събев даде пример, че през изминалата година от 254 хил. тона въглища, превозени от Варна до Русе, 250 хил. тона са превозени с товарни автомобили, което е над 98%.

Участие в дискусията взеха широк кръг представители на железопътните организации, синдикатите и бизнеса, които изразиха своята подкрепа за планираните реформи в БДЖ.