Румъния е изнесла 1% от украинското зърно
Секция: СВЯТ
14 Май 2022 14:03
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Румъния е изнесла 1% от украинското зърно

/КРОСС/ Румънското черноморско пристанище Констанца е успяло да изнесе около 1% от обичайния експорт на Украйна на зърно, или приблизително 240 000 тона, каза неговият мениджър Флорин Гоидеа пред Ройтерс.

Украйна, която е четвъртият по големина износител на зърно в света, се оказа в невъзможност да изнася, тъй като черноморските й пристанища са минирани от руския флот. Затова Киев търси различни варианти, за да експортира наличното зърно преди новата реколта. Около 20 млн. тона трябва да освободят силозите, за да отворят място за следващата реколта, която се очаква след около три месеца.

Основният поток от зърното се товари на вагони и се изнася през западната граница към съседните Полша, Словакия и Румъния или на шлепове през малките си пристанища на река Дунав.

Европейският комисар по транспорта Адина Валеан нарече предизвикателството "гигантско" и каза в четвъртък, че Европейската комисия ще работи с правителствата на ЕС за въвеждането на ефективни нови транспортни маршрути за украинското зърно. Брюксел е готов да финансира компании, които биха предоставили вагони, биха купили техника за претоварване на зърното или осигурили пристанища за товаренето му на кораби.

При посещението си в Киев премиерът Кирил Петков заяви, че България проявява интерес към предоставянето на Варна за товаренето на кораби с украинско зърно.

Междувременно на румънското пристанище Констанца вече са обслужени четири кораба с приблизително 180 хил. тона украинско зърно, а тези дни е завършено товаренето на 33 хил. тона царевица за Египет, което е стигнало до Румъния с влакове, шлепове и камиони.

"Ние сме в състояние да се справим с тези стоки с големи усилия", каза директорът на пристанищният оператор Comvex Виорел Панайт пред Ройтерс. "Но тези усилия не са достатъчни, за да се компенсират транзитните маршрути. Ще е необходимо повече оборудване".

Миналата година пристанището в Констанца е обработило рекордните 25.2 млн. тона зърно от Румъния и нейните съседи Сърбия, Унгария и Австрия, които нямат излаз на море.

Но според пристанището то не може да поеме повече от 30 млн. тона, ако ЕС не му помогне да инвестира в скъпо оборудване, необходимо за пълно обработване на украински товари, като кранове, оборудване за товарене на влакове и оборудване за суровини, които пристанището обикновено не обработва. Comvex управлява най-бързо зареждащия се терминал за зърно в Европа, който може да обработва до 70 хил. тона на ден.

В Констанца, където сега се разтоварват по 10 влакови вагона на час, през юни ще добави втора линия за разтоварване на шлепове, което ще удвои капацитета му, каза Панайт. През последния месец Comvex е транспортирала приблизително 160 хил. тона украинска желязна руда през своя терминал. През май тя подписа отделен договор с украински производител за доставка до 180 хил. тона желязна руда на месец.

Румънските железници са заети с премахването на около 700 ръждясали вагони, които блокират пътищата на украинското зърно и планира през юни да започне рехабилитация на 35 железопътни линии в пристанището, инвестиция на стойност 200 милиона леи (42. млн. долара), каза транспортният министър. Освен това работи по рехабилитация както на широки, така и на редовни железопътни линии, свързващи украинска територия с румънските морски и речни пристанища на Дунав.

Констанца ще използва средства от ЕС за проект за драгиране за подобряване на дълбочината на пристанището и планира да разшири оперативния капацитет чрез добавяне на 17 места за приставане на кораби, съобщава Ройтерс.