Кабинетът планира да премахне акциза върху тока, метана и пропан-бутана
Секция: ИКОНОМИКА
15 Май 2022 14:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кабинетът планира да премахне акциза върху тока, метана и пропан-бутана

/КРОСС/ В пакета антикризисни мерки, които кабинетът готви от доста време, се предвижда да отпадне акцизът върху почти всички видове ток, върху газа, метана и пропан-бутана. Това потвърди пред БНР вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев. Той се ангажиа мерките най-сетне да бъдат оповестени в понеделник. Според различни изказвания те са на стойност межу 1.5 и 2 млрд. лв.

Напомни, че акциз върху битовия ток вече няма, а този върху тока, ползван от обществения транспорт, също ще бъде премахнат. "Отпада акцизът за газа и метана. Ще се възползваме от пълната възможност за зануляване на акцизите на всичко, което европейската директива позволява. Такава възможност е имало и преди, но страната не се е възползвала досега.

В понеделник ще обявим всички мерки", заяви той.
По-рано пак пред БНР депутатът от БСП Петър Кънев заяви, че ще има повишение на акциза върху цигарите като не посочи дали това е компенасторна за бюджета мярка или е заради ангажименитте на България в ЕС да повишава постепенно този акциз.

Вицепремиерът посочи, че още няма твърдо решение, но се обсъжда намаляване на ДДС отново върху метана и пропан-бутана. Той прогнозира, че инфлацията предсоти да се успокои като най-високите й стойности в България са вече преминати. Обясни това с факта, че вече тя е калкулирана в цените. Отчете, че тя най-силно се усеща от крайните потребители чрез цените на храните и на строителните материали.

По повод протестите на превозвачите заради въвеждането на тол такса и за второстепенните пътища той опроверга техни твърдения, че държавата не субсидира транспорта инапомни, че в бюджета са заложени общо 146 млн. лв., с които се субсидират губещи лини в малки населени места, а освен това се подпомага и транспорта в София.

"Но превозвачите искат и допълнително финансиране и компенсиране, извън това, което държавата трябва да предостави като субсидия". Напомни, че транспортът е бил дофинансиран и заради спада на пътните заради пандемията. Тол такса трябва да има, защото бяха премахнати винетките за превозвачите. Ако искат, можем да върнем винетките, но тол таксата е по-справедлива, обясни той.

Допълни, че досега от бранша не е чул нито едно разумно предложение за това откъде да се вземат парите, за да с едадат на техния сектор, а само искане за средства. "Но пари искат и лекарите, и учителите", допълни той. По повод намерението на работодателите да се включат в насрочените за 18 май протести той посочи, че го притеснява това. Обясни, че се рабои в енергийното министерство по тяхното искане помощите за скъпия ток да е ясно кога ще се дават, а не да се определят месец за месец както е в момента.

Допълни, че тези помощи не може да останат завинаги, защото глобално енергийните цени ще останат на по-високи нива и цебта в момента е държавата да обере шокото им повишение, за да подпомогне прехода. "Газът поскъпна поскъпна 4 пъти преди да ни го спрат.

При такъв ръст няма как постоянно да се компенсира тази повишена цена, а и тя няма да се върне на стараата", даде пример той. Като описа формулата, по която се изчислява цената на руския газ, доставян на България, той калкулира, че ако не бе спрян, сега България щеше да плаща а него 80-85 евро за мегаватчас.