Още по-високи разходи в градския транспорт планира Столичната община
Секция: ПОЛИТИКА
17 Май 2022 16:43
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Още по-високи разходи в градския транспорт планира Столичната община

/КРОСС/С 50% повишение на разходите в градския транспорт в София, прогнозира Центърът на градска мобилност за 2022 г. Очакваната дупка във финансите, въпреки предвидените държавни и общински средства, ще е 143.5 млн.лева, заяви Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ, пред комисията по транспорт. Тази сума трябва да се компенсира и това е най-важното, подчерта той при представянето на проекта на ЦГМ на икономическа рамка на обществения транспорт за 2022г.

"Държавата не може да остане на същите нива (на финансова помощ), каквито са били в последните години", пожела Зафир Зарков от ГЕРБ, зам.-председател на комисията по транспорт.
"За първи път Столичната община е поставена наравно с другите общини. Повече от десетилетие на нея й се изпълняваше всичко, дори прищевките. Сега е моментът да се прояви управленския характер на екипа на кмета Йорданка Фандъкова", контрира Калоян Паргов от БСП.

Повишените цени за експлоатация са прогнозни

ЦГМ планира свиване с 8.7% на пробега на трамваите и тролеите, с 8% - на автобусите, но увеличава с 12% - на метрото през 2022 г. "Това означава по-дълго чакане по спирките на наземния транспорт", разясни Симеон Ставрев от "Демократична България". Той се усъмни в представените разчети от ЦГМ защо поскъпва с 50% разходът за 1 км пробег. При автобусите от 3.16 лева скача на 5.07 лева, защото ЦГМ формира по-високата цена на база 200 лева/мегаватчас за природния газ, а тя не е толкова, посочи Ставрев. "Да, не е толкова, а е 120 лева, поне досега", учуди се и Андрей Зографски от "Спаси София".

Това ще е средната годишна цена на природния газ, отговори Дилчев. Той сравни разходите за електричество през първото тримесечие на 2021 г. и за същия период сега. За трамваите и тролейбусите е било платено 3.39 млн.лева през 2021 г., а сега - 11.8 млн. лева. От дъжавата са получени компенсации за около 3 млн.лева. "Остават 4.8 млн.лева (неплатени разходи) само за първото тримесечие", каза Дилчев.

При автобусите разходите сега спрямо първото тримесечие на 2021 г. били с 10.6 млн.лева повече, като няма компенсации от държавата. При метрото повишената сметка за ток е със 7.6 млн.лева. Държавата е компенсирала 3.2 млн.лева.

Държавата вероятно ще даде пари, но ще иска оптимизация на сектора

Критиките на Борис Бонев, че Столичната община не е предприела реформи за оптимизиране на градския транспорт, с които да свие разходите и да увеличи приходите, бяха парирани от ГЕРБ и ВМРО с тезата, че "сега с реформи няма да се помогне срещу драстичния ръст на цените на горивата и намаления брой пътници. "Не сме спирали с реформите в последните години", увери Дилчев.

В дискусията Калоян Паргов сподели, че вече е изпратено писмо до комисията по транспорт на Народното събрание с искането за финансова помощ за публичния транспорт на София. "Очаквам отговор в четвъртък, но трябва да сме наясно и обединени всички политически групи какво сме готови да изпълним от насрещното искане на правителството", обяви той.

Писмото на ЦГМ с по-високите цени за експлоатация в градския транспорт ще бъде внесено като доклад в общинския съвет и разгледан в комисиите.