Гроздан Караджов: Държавата дължи над 130 милиона на фирмите с инхаус договори
Секция: БЪЛГАРИЯ
22 Май 2022 11:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Гроздан Караджов: Държавата дължи над 130 милиона на фирмите с инхаус договори

/КРОСС/ Средствата за магистрала „Хемус“ за тази година бяха умишлено оставени като нулеви, защото се очаква разрешение на заплетения казус с инхаус договорите. Веднага след като този казус бъде разрешен, средства ще бъдат възстановени. Това каза министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов в предаването „Тази неделя“ по бТВ.

По думите му държавата дължи над 130 милиона на фирмите, които работят по инхаус договори. Това са участници не само в строителството на АМ „Хемус“, но и по скоростния път Мездра – Ботевград.

Работи се върху вариант, при който тези договори да се трансформират от инхаус в истински строителни договори, включително ако е необходимо и чрез акт на Народното събрание и специален закон, заяви министър Караджов. „За мен чистият вариант е да ги преоформим, да преоформим тези договори – доброволно обаче, между „Автомагистрали“ ЕАД и частните фирми, да бъдат преоформени като строително-монтажни договори, където самите изпълнители си носят гаранциите за построеното. Иначе в момента държавата си плаща. Държавната фирма „Автомагистрали“ проформа се води изпълнител на строителството, т.е. пак държавата носи всички гаранции за пътя. Един да работи и строи, а друг да носи гаранциите, и то това да сме пак ние, данъкоплатците. Не ми се струва изгодно и целесъобразно“, коментира той.

По думите му заради инхаус договорите има риск държавата да загуби авансово раздадените почти 1,3 милиарда лева за строителството на магистралата. „Имаме пет-шест участъка, в които изобщо не е започнало строителството, но аванси са раздадени – близо 1,3 милиарда. Имам много тежко подозрение, че тези рискове ще включват на първо място, че няма да се върнат разплатените авансово средства в размер на 35%. Другият риск е, че по тези договори – така е записано от предишните управляващи, се носи и 15% неустойка, ако ние ги прекратим без да имаме сериозно основание. И точно това трябва да ни кажат юристите – прекратявайки ги, на какви шансове можем да се надяваме в съда“, обясни министър Караджов.

Той посочи още, че обжалването на процедурите за ремонт на пътищата в някои случаи е използвано като инструмент за саботаж. „Една фирма примерно обжалва 10 различни основни ремонта на различни краища в страната. Една фирма, абсолютно неизвестна, с едно такова странно име – Be Great, не знам какво се крие зад това послание в името, но тя обжалва всички обособени позиции за основни ремонти. Ако тя има интерес примерно в Бургас или има интерес в Монтана, да обжалва една ми се струва логично, но да обжалва всички обявени ми прилича – не казвам, че е саботаж, но ми прилича на това, че някой целенасочено иска да не се правят ремонтите, да не се обновяват българските пътища“, коментира още регионалният министър.