Учените идентифицират 117 гена, които причиняват диабет тип 2
11 Юни 2022 16:32

Учените идентифицират 117 гена, които причиняват диабет тип 2

/КРОСС/ Международен екип от учени, включително генетичен епидемиолог от Университета на Масачузетс Амхерст (UMass Amherst), провежда текущи изследвания в различни популации по света, които разкриха важни нови прозрения за това как гените допринасят за диабет тип 2. Изследването е публикувано на 12 май в списание Nature Genetics.

„Нашите открития са от значение, защото се движим към използване на генетични резултати за оценка на риска на индивида от развитие на диабет", каза съавторът на изследването Касандра Спраклен (Cassandra Spracklen), асистент по биостатистика и епидемиология в Училището по обществено здраве и здравни науки към Университета на Масачузетс Амхърст.

Диабет тип 2 (известен също като инсулинонезависим диабет или диабет при възрастни) се причинява от лошото използване на инсулин от тялото. Това дългосрочно хронично заболяване кара излишната захар да циркулира в кръвния поток. Високата кръвна захар може в крайна сметка да причини сърдечно-съдови, неврологични и имунологични проблеми.

Диабет тип 2 не е лечим, въпреки че отслабването, здравословното хранене и упражненията могат да помогнат състоянието да се контролира. Точната причина за диабет тип 2 не е известна, но изследователите наскоро откриха генетична връзка с болестта.

Андрю Морис (Andrew Morris), професор по статистическа генетика в Университета в Манчестър, и професорите от Оксфордския университет Марк Маккарти (Mark McCarthy) и Анубха Махаджан (Anubha Mahajan) съвместно ръководят консорциума DIAMANTE (Метаанализ на трансетническата асоциация на диабета) на мета-анализ на 122 различни генома. проучвания на асоциациите (GWAS).

„Глобалното разпространение на диабет тип 2, заболяване, променящо живота, се е увеличило четири пъти през последните 30 години, като през 2015 г. са засегнати около 392 милиона души", казва Морис.

Изследването е важна стъпка към крайната цел за идентифициране на нови гени и разбиране на биологията на заболяването, което може да помогне на учените да разработят нови лечения.

Това също е крайъгълен камък в развитието на „генетични рискови резултати" за идентифициране на индивиди, които са по-склонни да развият диабет тип 2, независимо от произхода им.

Мета-анализът сравнява ДНК на почти 181 000 души с диабет тип 2 и 1,16 милиона души, които не го правят. Чрез търсене в целия човешки геном за набори от генетични маркери, наречени единични нуклеотидни полиморфизми или SNP, проучванията за асоциации в целия геном търсят генетични разлики между хора със и без болестта.

Тази техника позволява на учените да се съсредоточат върху части от генома, свързани с риска от заболяване, което помага да се определят точно гените, които причиняват заболяването.

Въпреки това, най-големите проучвания за асоцииране на генома на диабет тип 2 исторически включват ДНК от хора с европейски произход, което има ограничен напредък в разбирането на болестта при други популации.

За да премахнат този превес, учените от консорциума DIAMANTE са събрали най-разнообразната колекция от генетична информация за болестта, включваща близо 50% от индивидите от популациите на Източна Азия, Африка, Южна Азия и Латинска Америка.

„Досега повече от 80% от тези видове геномни изследвания са били провеждани в бели популации от европейски произход, но знаем, че оценките, предназначени изключително за хора от един произход, се представят лошо при хора от друг произход", казва Спраклен, който анализира и координира обменните данни за източноазиатските предци.

Новата статия се основава на предишното проучване на Spraklen, идентифициращо генетични асоциации с диабет тип 2 в популациите от Източна Азия и идентифициране на генетични асоциации с характеристики, свързани с диабета (глюкоза на гладно, инсулин на гладно, HbA1c) в популации със смесено потекло.

„Тъй като нашето проучване включва хора от различни части на света, сега имаме много по-пълна картина за това как моделите на генетичен риск от диабет тип 2 се различават в различните популации", казва Маккарти.

Махаджан добавя: „Досега сме идентифицирали 117 гена, които могат да причинят диабет тип 2, 40 от които не са докладвани по-рано. Ето защо ние вярваме, че това е важна стъпка напред в разбирането на биологията на това заболяване."

Петър Димитров, lexmedicanews.com